Tolkiens Arda – Sveriges stora Tolkienforum

Välkommen till Sveriges stora Tolkienforum! Klicka här för att gå till förstasidan.
Aktuellt datum och tid: fre apr 17, 2026 6:11 pm

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]

Ny tråd Svara på tråd  [ 123 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån jul 11, 2005 9:51 am 
Creator of stars
Användarvisningsbild

Glöm inte massäcken!

Åkte förbi en hel del fina skogspartier i norra Sjaelland nära Helsingör. Definitivt Ithilienvarning.

And a new day will dawn for those who stand long
And the forests will echo with laughter

Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör jul 16, 2005 6:06 pm 
Maia

Ska åka ner till Skåne om ett par veckor till vår sommarstuga. Där känns det lite som en blandning av Rohan slätter och Fylke... nåja, mest Fylke då. Speciellt när solen går ner och barnen springer omkring i det höga gräset, då kan man allt missta ungarna för små hobbitar! :lol:

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån maj 15, 2006 9:34 pm 
Maia
Användarvisningsbild

Var i Valle härad i Västergötland i helgen. Det är nästan löjligt vackert där nu - alla kullar och åkerkanter är beströdda med sötbärsträd som alla blommar för fullt, och löven har precis spruckit ut. Ithilien, eller nåt. Nu blev det ju kallt helt plötsligt, så blommningen kanske håller i sig till nästa helg också... kanske. Har ni chansen - åk dit! Omedelbums! Bilden nedan är f.ö. tagen i reservatet Lycke-Lilla höjden, med Billingens granklädda brant i bakgrunden.

Bild

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån maj 15, 2006 10:26 pm 
Maia
Användarvisningsbild

Aj, aj, aj, då. Vad skulle det där vara bra för? :? Jag som redan hade Kinnekulle-abstinens och har suttit och kollat av almanackan och planerat hela förmiddagen. Efter förra årets Kinnekullevandring vill jag tillbaka och uppleva allt en gång till och dessutom hinna med att detaljstudera allt det där man inte hann med för att det var så in i bengen långt att gå.

Jag vill gärna se Billingen på närhåll också och nu fick jag rent bråttom! Sarvi: Har du koll på om Billingen har mycket blottade bergarter, som Kinnekulle?

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis maj 16, 2006 10:22 am 
Maia
Användarvisningsbild

Kinnekulle är grant så här års också, inte tu tal om saken. Menar du blottade bergarter som alvarsmarkerna på Österplana hed? Eller som i Munkängarna, där kalkstensbranten i öster visar raukliknande spår av havsvågornas arbete? Eller nere vid vänerstranden, t.ex. vid Västerplana storäng, där sandstensplatån slutar med tjugo meter höga stup ner mot vattnet? Eller uppe på hjässan av berget, där diabasen ligger kvar?

Allt det där finns också runt Billingen (utom Vänern och sandstenskleven, och i viss mån alvaret), men kanske mer utspritt. Vill du kolla av lagerföljden från lerskiffern och uppåt vid Billingen så skulle jag nog rekommendera en tur till Jättadalen. Parkera vid Öglunda kyrka på östra sidan om Billingen och följ bäcken upp genom byn, upp på berget. Där syns lagerföljden rätt bra, om man är intresserad av geologi. Det är inte speciellt långt att gå, fram och tillbaka klaras av på ett par timmar, men det är förbannat brant! Kan rekommendera Västkuststiftelsens sidor, där man kan kolla in vad som finns för intressant i olika områden (t.ex. Billingen, Valleområdet och Kinnekulle).

Har man inte bil så är ju dock Kinnekulle överlägset lättast att ta sig till, i och med att Kinnekulletåget stannar närapå vid varje mjölkbord.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis maj 16, 2006 5:05 pm 
Maia
Användarvisningsbild

Min hemmiljö liknar nog mest Dimmiga bergen just nu. Kyligt och molnigt och snö på bergstopparna.
Men på sommaren kan det bli riktigt fint här. Jag kan sända in en bild så fort jag lärt mig hur man gör :oops:

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons maj 17, 2006 9:09 am 
Maia
Användarvisningsbild

Det måste du absolut lära dig Ulmo, för det vill vi se! :)

Sarvi: tack för tipset om Jättadalen. Jag är just nu så uppslukad av sten och geologi att ALLT är spännande. Kalksten, diabas, gnejs eller granit, alla har de en egen historia att berätta och jag lägger ner all min fria tid på att försöka förstå dem. :) Men att få stå och meditera över årmiljonernas avlagringar är rent hisnande, så Jättadalen låter som ett av sommarens mål.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör maj 20, 2006 10:21 pm 
Maia
Användarvisningsbild

Bild

Här kommer bilden som är tagen en bit upp på fjället. Man kan ju nästan föreställa sig att det är Isen som kommer rinnande ner från Dimmiga bergen.

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön maj 21, 2006 9:50 am 
The Shipwright of the Teleri
Användarvisningsbild

Jättefint!

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön maj 21, 2006 12:47 pm 
Maia

Fantastiskt vackert! Hemavan (uppe på fjället) är absolut en av de vackraste platser jag varit på.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön maj 21, 2006 6:08 pm 
Maia
Användarvisningsbild

Jaså, har du varit här!?

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön maj 21, 2006 8:55 pm 
Maia

Ja, jag har varit på två veckors vinterutbildning där vi fick gå på tredagarstur (hamnade i en storm och fick bryta oss in i en renvaktarstuga -30 pers på ca 20kvm) och åka slalom, telemark, snowboard och längdskidor. Sämre veckor har man haft.. :D (enda problemet var den ruggiga muskelvärken) :roll:

Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön maj 21, 2006 9:58 pm 
Maia
Användarvisningsbild

:shock: *mållös* :o

Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön maj 21, 2006 10:06 pm 
Maia
Användarvisningsbild

Bodde ni trettio personer på tjugio kvadrat i tre dygn!?
Det låter väldigt trevligt...

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån maj 22, 2006 8:35 am 
Maia

Nja, som tur var blev vädret bättre och efter ett dygn i den lilla lilla stugan kom de många många människorna ut igen..

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 123 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]