Tolkiens Arda – Sveriges stora Tolkienforum

Välkommen till Sveriges stora Tolkienforum! Klicka här för att gå till förstasidan.
Aktuellt datum och tid: mån aug 24, 2026 1:52 am

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]

Ny tråd Svara på tråd  [ 14 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Hobernas öron
InläggPostat: tor apr 27, 2006 9:22 am 
Maia
Användarvisningsbild

Något som alltid har förbryllat mig är hobernas spetsiga öron. Är de släkt med alverna eller?

Någon som vet nåt?

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor apr 27, 2006 9:23 am 
Maia
Användarvisningsbild

Kom på nu att jag läst någonstans att de är en gren av människosläktet, och de blir det ju ännu mer förbryllande tycker jag.

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor apr 27, 2006 1:33 pm 
Creator of stars
Användarvisningsbild

Var i Lotr står det att hobbitar hade spetsiga öron? :?

And a new day will dawn for those who stand long
And the forests will echo with laughter

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor apr 27, 2006 4:59 pm 
Master of Doom

Precis. Jag tror nog att du är lurad av bilder och diverse Tolkien-rip offs... :wink:

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik: aha
InläggPostat: tor apr 27, 2006 5:10 pm 
Maia
Användarvisningsbild

Ni kanske har rätt. Jag har nog blivit lurad av alla bilder jag sett. Men jag hade för mig att jag hade läst det någonstans.

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor apr 27, 2006 6:32 pm 
Redaktionen
Användarvisningsbild

Hobbitar har spetsiga öron -- det är ett oproblematiskt faktum: se fråga 12 i Faq:en. :)

Hobbitarna utgör ju en förgrening av människosläktet (se fråga 6 i Faq:en ...), så det är nog osannolikt att öronen påverkats av alviska anlag. Evolutionen har väl helt enkelt gett dem spetsiga öron -- kanske för att deras storlek tvingat dem till att vara vaksamma och spetsa öronen så mycket ...

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor apr 27, 2006 9:17 pm 
Master of Doom

Jag måste ändå säga att jag är tveksam när formuleringen är så här vag:
FAQen skrev:
Tolkien har vidare meddelat att hobbitarnas öron är "svagt spetsiga och 'alviska'" (Letters, nummer 27, s. 35). Det senare skrevs dock till illustratörer som bara läst Bilbo, så möjligheten finns att han syftade på sagoalver i allmänhet och inte specifikt hans egna.

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor apr 27, 2006 9:47 pm 
Maia
Användarvisningsbild

Ja, det förklarar iallafall vart jag har fått det ifrån.

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre apr 28, 2006 12:18 pm 
Redaktionen

Túrin Turambar skrev:
Jag måste ändå säga att jag är tveksam när formuleringen är så här vag:
FAQen skrev:
Tolkien har vidare meddelat att hobbitarnas öron är "svagt spetsiga och 'alviska'" (Letters, nummer 27, s. 35). Det senare skrevs dock till illustratörer som bara läst Bilbo, så möjligheten finns att han syftade på sagoalver i allmänhet och inte specifikt hans egna.

Varför? När Tolkien uttryckligen säger att hobbitarnas öron är "svagt spetsiga", vad har du för skäl att tvivla? Sedan finns förstås möjligheten att Tolkien ändrade sig på äldre dagar, men så länge ingen lyckas påvisa detta, måste vi väl lita på den gode Tolkien. Däremot är det inte alls lika självklart att alver har spetsiga öron... :)

Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre apr 28, 2006 12:51 pm 
Creator of stars
Användarvisningsbild

Hur är annars "alviska" öron? De kanske är som kålblad? :shock: :lol:

And a new day will dawn for those who stand long
And the forests will echo with laughter

Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre apr 28, 2006 5:40 pm 
Maia

Brottare har rätt så söta öron, som kan vara en förebild... Dumbos öron är också söta :) ;)

Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre apr 28, 2006 5:52 pm 
Redaktionen

Älva skrev:
Hur är annars "alviska" öron? De kanske är som kålblad? :shock: :lol:

Kanske. Eller kanske som människors?

Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre apr 28, 2006 9:16 pm 
Master of Doom

Men jag menar: hur spetsiga är svagt spetsiga?

Jag har sett dem var spetsiga som knivblad på bild...

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör apr 29, 2006 2:24 pm 
Maia
Användarvisningsbild

Túrin Turambar skrev:
Men jag menar: hur spetsiga är svagt spetsiga?

Mindre spetsiga än på "örnbilden", gissar jag.

Tolkien (Letters) skrev:
27 To the Houghton Mifflin Company
[An extract from a letter apparently addressed to Tolkien's American publishers, and probably written in March or April 1938. Houghton Mifflin seem to have asked him to supply drawings of hobbits for use in some future edition of The Hobbit.]
I am afraid, if you will need drawings of hobbits in various attitudes, I must leave it in the hands of someone who can draw. My own pictures are an unsafe guide – e.g. the picture of Mr. Baggins in Chapter VI and XII. The very ill-drawn one in Chapter XIX is a better guide than these in general impressions.

I picture a fairly human figure, not a kind of 'fairy' rabbit as some of my British reviewers seem to fancy: fattish in the stomach, shortish in the leg. A round, jovial face; ears only slightly pointed and 'elvish'; hair short and curling (brown). The feet from the ankles down, covered with brown hairy fur. Clothing: green velvet breeches; red or yellow waistcoat; brown or green jacket; gold (or brass) buttons; a dark green hood and cloak (belonging to a dwarf).

Actual size – only important if other objects are in picture – say about three feet or three feet six inches. The hobbit in the picture of the gold-hoard, Chapter XII, is of course (apart from being fat in the wrong places) enormously too large. But (as my children, at any rate, understand) he is really in a separate picture or 'plane' – being invisible to the dragon.

There is in the text no mention of his acquiring of boots. There should be! It has dropped out somehow or other in the various revisions – the bootings occurred at Rivendell; and he was again bootless after leaving Rivendell on the way home. But since leathery soles, and well-brushed furry feet are a feature of essential hobbitness, he ought really to appear unbooted, except in special illustrations of episodes.

Vad jag förstår refererar Tolkien här till den första amerikanska upplagan av The Hobbit som publicerades den 1 mars 1938, och de tre bilder som han diskuterar är "Bilbo Woke Up with the Early Sun in His Eyes" (örnbilden), "Conversation with Smaug" och "The Hall at Bag End". För att förstå brevet riktigt och varför Tolkien pratar om "ears only slightly pointed" bör man ha dessa bilder framför sig.

Hober är inte så stora som Bilbo är på bilden med Smaug. Hober har i allmänhet inte stövlar som på två av bilderna. Så om man rent allmänt ska avbilda hober så ska de inte ha stövlar utan vara barfota som på den tredje bilden. Och … tittar man riktigt noga på örnbilden så ser det faktiskt ut som att Bilbo har verkligt spetsiga öron! Men som Tolkien säger så är denna bild en "unsafe guide". Hobers öron är "only slightly pointed", och den tredje "dåligt tecknade" bilden är i detta avseende bättre. Som jag förstår det kommenterar Tolkien här alltså Bilbos spetsiga öron i örnbilden och säger att spetsiga öron har inte Bilbo.

Tyvärr är örnbilden inte alltid med och när den är med så är den ofta liten och otydlig. Den bästa reproduktion jag känner till är den på sidan 121 i Hammond och Sculls J. R. R. Tolkien: Artist and Illustrator. Men bilden kanske går att hitta på nätet?

I The Annotated Hobbit reproduceras också en annons som det amerikanska förlaget tog fram efter brevet från Tolkien. Men annonsens hob har öron som definitivt är mer än "slightly pointed"! Tolkien sägs även ha skickat ett telegram med en skiss av en hob till det amerikanska förlaget. Även denna hob sägs ha öron som är mer än "slightly pointed"; om skissen finns publicerad vet jag inte.

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 14 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]