Tolkiens Arda – Sveriges stora Tolkienforum

Välkommen till Sveriges stora Tolkienforum! Klicka här för att gå till förstasidan.
Aktuellt datum och tid: mån jun 15, 2026 1:55 pm

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]

Ny tråd Svara på tråd  [ 14 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Lossoth
InläggPostat: sön mar 19, 2006 10:18 pm 
Dúnadan
Användarvisningsbild

Är lite nyfiken på detta folkslag. Någon som vet varför de bor vid Forochel och varför de inte sökt sig längre söder ut?

Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön jul 23, 2006 8:41 pm 
Uruk

Det står nånting om att dom är snöfolk, bygger hus av snö. Det måste alltså vara ganska kallt där dom bor. Kanske är dom lite som Inuiter eller Samer eller både och...detta innebär att dom isåfall är jägare eller nomader och nog inte är så mångtaliga.

Under en köldknäpp under tredje åldern, så anfölls Arnor av flockar av vita vargar från dessa trakter.

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons jul 26, 2006 12:10 pm 
Uruk

..kan man misstänka att Tolkien menar att dom är lite som Beorningar och kan formskifta till vargar?

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor jul 27, 2006 12:27 pm 
Maia

Det tror jag inte, men det är en intressant teori!

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor jul 27, 2006 9:48 pm 
Master of Doom

Det tror jag inte, det finns ju ett omnämnande av snöfolket i tilläggen till RotK och de verkar vara högst vanliga människor. Sen undrar jag var i Tolkiens litteratur det står att alla beorningarna var formskiftare.

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre jul 28, 2006 11:01 am 
The Shipwright of the Teleri
Användarvisningsbild

Det står väl något om dem i Sagor från Midgård när Arvedui sistekonung fick hjälp hos dem. Kommer tyvärr inte ihåg så mycket, men jag fick intrycket att de liknade inuiter en hel del.

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre jul 28, 2006 11:56 am 
Uruk

Túrin Turambar skrev:
Det tror jag inte, det finns ju ett omnämnande av snöfolket i tilläggen till RotK och de verkar vara högst vanliga människor. Sen undrar jag var i Tolkiens litteratur det står att alla beorningarna var formskiftare.

Står det inte i Bilbo nånstans att Beorn dansade med andra björnar i nån nattlig ritual. Kan iofs ha varit helt vanliga brum brum björnar.

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre jul 28, 2006 3:03 pm 
Maia

Jag har alltid utgått från att det var "normala" björnar, men det är ju möjligt att det var släktingar till honom. Iofs lite konstigt att de inte bodde på gården i så fall eller att de inte vaktade sina egna gårdar.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre jul 28, 2006 5:15 pm 
Uruk

mm..och dom följde inte med i kriget heller sen.

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik: Här står bara Beorn och hans ättlingar
InläggPostat: tis aug 01, 2006 11:44 am 
Uruk

http://www.glyphweb.com/arda/default.asp

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör aug 05, 2006 8:20 am 
Master of Doom

Om Lossoth:

The survivors of the Forodwaith, the ancient people from whom the northern lands of Middle-earth took their name. The Lossoth lived mainly along the northern shores of the Icebay of Forochel, but also explored the lands around its southern rim. They had a culture well adapted to their icy existence, constructing houses out of snow (apparently similar in principle to igloos), and travelling on sleds and bone skates.

The Lossoth entered history near the end of the second millennium of the Third Age, when they gave aid to Arvedui, last King of Arthedain, who had fled into the north to escape his kingdom's destruction. When an elven-ship came to rescue him, he rewarded the Lossoth for their friendship with the Ring of Barahir. His hosts sensed approaching disaster, and warned Arvedui not to board the ship. Against their advice, he did so, but a great storm overwhelmed the ship and last King of Arthedain was lost in the cold waters of the far north.

Om Beorningarna:

The Men who dwelt in the Vales of Anduin between Mirkwood and the Great River. The were led by the descendants of Beorn, who for many generations retained their ancestor's ability to take the shape of a bear.

Detta verkar ju säga att just Beorns ättlingar, och inga andra var formskiftare.

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik: Det enda jag...
InläggPostat: tor nov 30, 2006 4:35 pm 
Dvärg

känner till om dessa människor är det som står i appdenix A (engelska utgåvan). Att de var människor anpassade till de isiga klimaten i norr och att de bodde i hus av is samt att de kunde springa på isen (barfota?). Dessutom tror jag att de var ättlingar till folket från Forodwaith eller till och med en del av folket från Forodwaith (som är namnet på folket som levde där).

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor nov 30, 2006 5:26 pm 
Master of Doom

Allt det där stämmer, förutom att de inte springer på isen, utan åker skidor, bara omskrivet i andra ordalag.

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre dec 01, 2006 8:02 am 
Dvärg

ja, jag var lite tveksam på om jag mindes rätt...

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 14 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]