Den stegrande kamelen skrev:
Personligen har jag dessutom svårt att riktigt förstå poängen med den säckanknytning som Tolkien vill ha i namnet (se nedan). Vad har familjen Baggins med säckar att göra? Någonstans har jag läst en teori att de skulle vara samlare och stoppa på sig saker, men det har jag aldrig hittat något belägg för i skrifterna. Tanken är väl snarare att framhäva kopplingen till Bag End, jag får en känsla av att Tolkien ville säga (fast han kunde ju talat ur skägget då, karl'n!) att familjen fått sitt namn efter bostaden. Men där får vi problem lika fullt; för en 'pudding bag', som tydligen kan förkortas till bara 'bag', är ett uttryck på
Birmingham-dialekt för det som heter cul-de-sac på franska och Sackgasse på tyska, men på svenska bara heter 'återvändsgränd' och inte har någon säckanknytning alls. Det finns alltså knappast någon motivering för att döpa stället till 'Säcksände' eller liknande, då detta inte är eller kan härledas från ett svenskt ord för återvändsgränd.
Enklare då att döpa familjen till Bagger, bostaden till Baggersgränd och låtsas som om det regnar...

Sedan jag skrev ovanstående så har jag fortsatt att fundera på det. För så'n är jag, jag ältar alltid mina inlägg i huvudet både länge och väl även efter att jag publicerat dem. Och ju mer jag tänker, desto mer övertygad blir jag om att jag tolkat Tolkiens kommentar rätt; det är Baggins som fått sitt namn efter Bag End och inte tvärtom. Huset kom först!
Men lustigt nog, ju mer jag övertygas om detta, desto mer börjar jag svänga till att ändå föredra Säcker. (Men givetvis inte Secker.) Tar man det i samma ordning som Tolkien och börjar med huset så kan man kalla det Säckegränd. Det är inte en "officiell" beteckning för återvändsgränd, men ändå tillräckligt deskriptiv för att man utan problem skall förstå vad som avses. Detta då till skillnad från Säcksände, som inte alls får med gränden och därför blir ganska obegripligt. (Skulle man översätta Bag End helt korrekt så skulle det bli Säckegrändsände, eftersom det är just "botten" av gränden som avses, men det blir förstås för långt.) Och döper man huset till Säckegränd så blir efternamnet förstås Säcker.
Men Sackville-Baggins då? Jo, problemet kvarstår. Men jag börjar fundera på om det ändå inte går att göra något med kasse. Kassenheim-Säckerna? Och allitterationen i Bilbo Säcker får man väl i så fall helt enkelt leva utan, även om det är mycket smärtsamt och jag tycker att detta kvarstår som det tyngsta argumentet mot att slopa Bagger.