Tolkiens Arda – Sveriges stora Tolkienforum

Välkommen till Sveriges stora Tolkienforum! Klicka här för att gå till förstasidan.
Aktuellt datum och tid: fre apr 17, 2026 9:18 pm

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]

Ny tråd Svara på tråd  [ 430 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9 ... 29  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons nov 30, 2005 10:23 am 
Maia
Användarvisningsbild

Det skulle ha varit roligt att ha sett :D

"There is no good and evil, there is only power...and those too weak to seek it."
—Voldemort

I never expected that conducting a campaign of organized terrorism would be so morally uplifting.
/Viridian

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons nov 30, 2005 8:29 pm 
Noldo

Crumui skrev:
Såg - av någon outgrundlig anledning - ett avsnitt av Postkodmiljonären häromdagen. En ny kandidat för heta stolen skulle utses, och uppgiften var att så snabbt som möjligt ordna orden "sagan", "konungens", "om" och "återkomst" i rätt följd. Tjejen som vann slog tydligen snabbhetsrekord, och programledaren vad-han-nu-heter frågade glatt:
"Tryckte du bara jäkligt snabbt på knapparna, eller har du sett filmerna typ fjorton gånger?"
Tjejen: "Nej, men jag har läst böckerna".
Programledaren: .........

Behöver jag tillägga att jag höll på att dö av skrattkonvulsioner?

För det första sa Rikard Sjöberg: "Jaså finns de på bok nu?" För det andra var det uppenbart för alla som såg det utom för dig att han sa det ironiskt.

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons nov 30, 2005 8:41 pm 
Maia

Senast redigerad av [Inaktiv användare] mån okt 30, 2006 12:36 am, redigerad totalt 1 gång.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons nov 30, 2005 8:43 pm 
Wavemaster of the World

Vad? Har jag drömt alltihop? Jag minns att det blev knäpptyst, och efter att ha konsulterat min bror vet jag att han minns detsamma. Det kanske är en konspiration... *ser sig misstänksamt omkring*

Ha. Ha. Ha.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons nov 30, 2005 8:56 pm 
Maia
Användarvisningsbild

Brehmer skrev:
För det andra var det uppenbart för alla som såg det utom för dig att han sa det ironiskt.

Vad sjutton är det där för ett påhopp? Spela roll vad det var som hände men det där var väl jäkligt onödigt. Jag tror alla här vet att Crumui knappast är korkad - tvärtom - och att säga att någon är dummare än alla andra finns det sällan skäl till.

In other news... Filmtidningen Empire förbarmade sig över alla som hade ett 'ringformat hål i hjärtat' såhär till juldags och tröstade fantasyfans med ett specialrepotage om Harry Potter och Narnia, och gjorde en jämförelse mellan de tre filmsviterna. Det är såklart inte det samma som att se fram emot en ring-film, men det tröstar ändå :)

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor dec 01, 2005 11:02 am 
Noldo

Ber om ursäkt för uttalandet. Det var som vanja säger helt onödigt. Ville bara klargöra eftersom jag också såg programmet.

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor dec 01, 2005 5:27 pm 
The Shipwright of the Teleri
Användarvisningsbild

Har hittat ett mytologiskt uppslagsverk på nätet och där märker man att en del av namnen i LotR finns med, även Deverry-liknande namn är med... Orc är tydligen ett sjömonster :shock:

http://www.pantheon.org/

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor dec 01, 2005 8:25 pm 
Maia

På tal om postkodmiljonären,
de frågade en fråga en gång om ett annat namn på Djävulen, rätt svar var Lucifer men ett av alternativen var Mordor

Arthur C. Clarke

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön jan 08, 2006 10:03 pm 
Maia
Användarvisningsbild

Såg precis första delen av "Rockskolan". En av killarna talar alviska! :D Och hans klasskamrater mobbar honom. :evil:

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån jan 09, 2006 9:49 am 
Creator of stars
Användarvisningsbild

Kollade också på den. Och ja, om man kan alviska så kanske man inte ska gå runt och prata det så att andra hör. Man blir nog ganska fort ansedd som lätt rubbad då. Om man kan alviska så ska man endast glänsa med det inför sina vänner. :mrgreen:

And a new day will dawn for those who stand long
And the forests will echo with laughter

Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons jan 11, 2006 3:17 pm 
Maia

Såg också det. Hur många här är det förresten som kan prata alviska? Man ska kanske lära sig det ;)

Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör feb 04, 2006 3:45 pm 
Maia

Jag läser "2010" av Arthur C. Clarke just nu och på ett ställe i boken så står det.

Citera:
Men kommer du ihåg hur jag fick dig att börja läsa Härskarringen på den där kongressen i Oxford, när vi var unga pojkar båda två? Du skall veta att Io är helt enkelt Mordor. Slå upp i Sagan om konungens återkomst, sidan 204. Där finner du ett stycke om "floder av glödande lava och nedsmält sten från rännorna i käglans sidor. Några av dem rann brinnande åstad mot Barad-dûr i stora kanaler, andra ringlade ner mot den steniga slätten tills de avkyldes och blev liggande likt krampvridna drakgestalter, utspydda av en jord under tortyr." Det är en helt perfekt beskrivning - hur kunde Tolkien veta detta, ett kvarts sekel innan någon människa någonsin sett ett foto av Io? Ett typiskt fall av hur verkligheten imiterar dikten.

Io är en av Jupiters månar

Arthur C. Clarke

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör feb 04, 2006 10:43 pm 
Maia
Användarvisningsbild

Jag undrar om inte ett av Gustav Vasas svärd med tillhörande skida i serien "Nisse Hults historiska snedsteg" är en replika av Aragorns svärd i FotR och TTT. :P Såg precis programmet på TV och hoppade verkligen till när jag fick syn på det. Jag memorerade det jag såg av svärdets och skidans detaljer för att jämföra dem med bilder av Aragorns, och jag måste ju säga att om det inte är en replika så är det fortfarande alldeles för likt för att det ska vara en slump.

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön feb 05, 2006 5:28 pm 
Maia

Senast redigerad av [Inaktiv användare] tis okt 31, 2006 1:45 am, redigerad totalt 1 gång.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor feb 16, 2006 10:06 pm 
Maia

Alla har väl märkt italienarnas intresse för Tolkien, åtminstone på svenska. OS utspelas ju i Turin ;)

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 430 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9 ... 29  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]