Backman skrev:
Det fanns i extramatrialet till exended verision av någon av filmerna (var ett tag sen jag såg extra matrialet så jag kan inte ge dig exakt vilken skiva det var).. Dvs dom sade att Tolkien börja anteckna i skytte gravarna, det användes droger, sen får ju var och en avgöra vart inspirationen till böckerna kom ifrån..
Med ett sådant resonemang skulle det vara omöjligt att skriva fantasy utan att använda droger.
Backman skrev:
Hobberna lever i en drömvärld, det finns inga problem alla är lyckliga. Vart den världen finns tänker jag inte diskutera här, men jag tror Tolkien visste.
*suck* Så alla pastoralskildringar och utopier skulle vara narkotikabaserade? Skulle någon kunna tala om det för Thomas More och Vergilius?
Backman skrev:
Citera:
Sen så säger sauron till gandalf. Ditt umgänge med halfligarna och deras weed har slöat ditt sinne.. (ej exakt citat)
Tobak är väl inte känd för att slöa ner sinnet?
Minns ärligt talat inte om den biten är med i boken, men om den gör det så retas Saruman bara med Gandalf. Han rökte ju själv "leaf".
Backman skrev:
Citera:
om jag inte minns fel så säger merry till pippi att han borde dra ner på rökandet, då han uppträdde omdömeslöst
Blir man omdömmelös och gör knasiga saker av tobak?
Det är iaf nån växt som ger annorlunda effekter en vanlig tobak...
Och du tror inte att han bara skojade? Det finns inga scener i boken där någon karaktär bara går omkring och flummar. Så nej, det är en variant av Nicotiana och inget annat.