Tolkiens Arda – Sveriges stora Tolkienforum

Välkommen till Sveriges stora Tolkienforum! Klicka här för att gå till förstasidan.
Aktuellt datum och tid: mån feb 23, 2026 5:19 am

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme

Ny tråd Svara på tråd  [ 219 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 ... 15  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons aug 17, 2005 10:30 am 
Redaktionen

Backman skrev:
Det fanns i extramatrialet till exended verision av någon av filmerna (var ett tag sen jag såg extra matrialet så jag kan inte ge dig exakt vilken skiva det var).. Dvs dom sade att Tolkien börja anteckna i skytte gravarna, det användes droger, sen får ju var och en avgöra vart inspirationen till böckerna kom ifrån..

Med ett sådant resonemang skulle det vara omöjligt att skriva fantasy utan att använda droger.

Backman skrev:
Hobberna lever i en drömvärld, det finns inga problem alla är lyckliga. Vart den världen finns tänker jag inte diskutera här, men jag tror Tolkien visste.

*suck* Så alla pastoralskildringar och utopier skulle vara narkotikabaserade? Skulle någon kunna tala om det för Thomas More och Vergilius?

Backman skrev:
Citera:
Sen så säger sauron till gandalf. Ditt umgänge med halfligarna och deras weed har slöat ditt sinne.. (ej exakt citat)

Tobak är väl inte känd för att slöa ner sinnet?

Minns ärligt talat inte om den biten är med i boken, men om den gör det så retas Saruman bara med Gandalf. Han rökte ju själv "leaf".

Backman skrev:
Citera:
om jag inte minns fel så säger merry till pippi att han borde dra ner på rökandet, då han uppträdde omdömeslöst

Blir man omdömmelös och gör knasiga saker av tobak?
Det är iaf nån växt som ger annorlunda effekter en vanlig tobak...

Och du tror inte att han bara skojade? Det finns inga scener i boken där någon karaktär bara går omkring och flummar. Så nej, det är en variant av Nicotiana och inget annat.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons aug 17, 2005 11:52 am 
Maia
Användarvisningsbild

Martinus skrev:
Nerloth skrev:
Tolkien var onekligen väl medveten om effekterna av cannabis, detta märks tydligt på flera ställen i hans verk. Dock var han alltför politiskt korrekt för att kunna erkänna detta och hävdade blott att pipgräs "troligen var en variant av tobak". Det må kallas tobak, men dess effekter är de av cannabis.

Du skulle inte kunna besvära dig med att ange dessa ställen? Typ att Aragorn sitter och hallucinerar eller något.

Ja, för hallucinationer är ju väldigt vanligt förekommande av cannabis. Vad sägs om att läsa på lite först, din tvärsäkra ton förefaller rent löjeväckande när du inte ens besitter basala kunskaper i ämnet.

Martinus skrev:
Och du tror inte att han bara skojade? Det finns inga scener i boken där någon karaktär bara går omkring och flummar. Så nej, det är en variant av Nicotiana och inget annat.

Och här har du missat ordet "probably".

Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons aug 17, 2005 12:15 pm 
Maia
Användarvisningsbild

Unfinished Tales skrev:
"... Och nu är sanningen den att när Saruman upptäckte hur förtjust Gandals var i den ört han kallade ´pipgräs´ (han brukade säga att om småfolket aldrig åstadkommit något annat, skulle det ändå vara värt att hedras i alla tider bara för de här bladens skull), hade han talat mäkta hånfullt om den saken, men samtidigt prövat denna njutning privat och snart själv börjat använda dessa blad; och därmed hade Fylke blivit allt viktigare för honom."

"På grund av den hätskhet och rädsla han kände inför Gandalf kom Saruman så småningom att alltmer undvika denne, och de träffades sällan utom när det Vita rådet samlades. Det var vid det stora rådslaget 2851 som det först talades om ´halvlingsbladen´, och just då det hände fann man saken ganska roande, men efteråt skulle man minnas den i ett annat ljus. Rådet samlades i Vattnadal och Gandalf satt avsides, tyst, men ivrigt rökande (vilket han aldrig gjort tidigare vid rådets sammanträden), medan Saruman talade mot hans förslag och manade till att man mot Gandalfs råd inte skulle gå till Storms mot Dol Guldur. Det tycktes som om både hans tystnad och hans rökning i hög grad irriterade Saruman, och innan rådet skingrades igen sade han till Gandalf: "Det förvånar mig något, Mithrandir, att du när man förhandlar om viktiga frågor leker med dina leksaker som ger eld och rök, medan vi andra talar allvar om väsentliga ting." Men då log Gandalf bara och svarade: "Om du själv nyttjade denna växt, skulle du inte undra över den saken. Då skulle kanske du finna att röken man blåser ut rensar sinnet från skuggor därinne. Röken ger i alla fall tålamod att lyssna till dumheter utan att gripas av vrede. Men pipan är inte en av mina leksaker. Rökningen är en konst jag lärt av småfolket i väst, ett muntert och aktningsvärt folk, även om det kanske inte är mycket värt för dina högtflygande planer."

Detta går inte att tolka på något annat sätt såvida man inte är extremt ignorant. Det må kallas tobak, men dess effekter är inte de av tobak utan av cannabis.

Ni som fortfarande tvivlar, lyssna på vad Gandalf säger. :)

Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons aug 17, 2005 12:31 pm 
Hobbit

Martinus skrev:
Citera:

Jag uppfattar hela boken som lite mystisk och flummig, och det är väl därför boken blev så populär bland hippie-kulturen på 60-talet.. Det var framför allt hobbernas peace värld som lockade många hippies att läsa..

Jag är övertygad att det finns "vissa" cannabis influencer i boken.. Är det så svårt att ta till sig?
Texten som Nerloth citirade ovan är väl en en sådan influence..

Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons aug 17, 2005 12:35 pm 
Creator of stars
Användarvisningsbild

Eh... jag upplever samma sinnesstämning som Gandalf pratar om genom vanlig tobaksrökning... (vad sjutton stoppar dom i Camel nuförtiden? :shock: )

And a new day will dawn for those who stand long
And the forests will echo with laughter

Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons aug 17, 2005 12:57 pm 
Redaktionen

Nerloth skrev:
Unfinished Tales skrev:
"... Och nu är sanningen den att när Saruman upptäckte hur förtjust Gandals var i den ört han kallade ´pipgräs´ (han brukade säga att om småfolket aldrig åstadkommit något annat, skulle det ändå vara värt att hedras i alla tider bara för de här bladens skull), hade han talat mäkta hånfullt om den saken, men samtidigt prövat denna njutning privat och snart själv börjat använda dessa blad; och därmed hade Fylke blivit allt viktigare för honom."

"På grund av den hätskhet och rädsla han kände inför Gandalf kom Saruman så småningom att alltmer undvika denne, och de träffades sällan utom när det Vita rådet samlades. Det var vid det stora rådslaget 2851 som det först talades om ´halvlingsbladen´, och just då det hände fann man saken ganska roande, men efteråt skulle man minnas den i ett annat ljus. Rådet samlades i Vattnadal och Gandalf satt avsides, tyst, men ivrigt rökande (vilket han aldrig gjort tidigare vid rådets sammanträden), medan Saruman talade mot hans förslag och manade till att man mot Gandalfs råd inte skulle gå till Storms mot Dol Guldur. Det tycktes som om både hans tystnad och hans rökning i hög grad irriterade Saruman, och innan rådet skingrades igen sade han till Gandalf: "Det förvånar mig något, Mithrandir, att du när man förhandlar om viktiga frågor leker med dina leksaker som ger eld och rök, medan vi andra talar allvar om väsentliga ting." Men då log Gandalf bara och svarade: "Om du själv nyttjade denna växt, skulle du inte undra över den saken. Då skulle kanske du finna att röken man blåser ut rensar sinnet från skuggor därinne. Röken ger i alla fall tålamod att lyssna till dumheter utan att gripas av vrede. Men pipan är inte en av mina leksaker. Rökningen är en konst jag lärt av småfolket i väst, ett muntert och aktningsvärt folk, även om det kanske inte är mycket värt för dina högtflygande planer."

Detta går inte att tolka på något annat sätt såvida man inte är extremt ignorant. Det må kallas tobak, men dess effekter är inte de av tobak utan av cannabis.

Ni som fortfarande tvivlar, lyssna på vad Gandalf säger. :)

Det där bevisar bara att du har bestämt dig för att det är cannabis. Det finns väl inget där som motsäger att det skulle vara tobak?

Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons aug 17, 2005 1:04 pm 
Redaktionen

Nerloth skrev:
Martinus skrev:
Nerloth skrev:
Tolkien var onekligen väl medveten om effekterna av cannabis, detta märks tydligt på flera ställen i hans verk. Dock var han alltför politiskt korrekt för att kunna erkänna detta och hävdade blott att pipgräs "troligen var en variant av tobak". Det må kallas tobak, men dess effekter är de av cannabis.

Du skulle inte kunna besvära dig med att ange dessa ställen? Typ att Aragorn sitter och hallucinerar eller något.

Ja, för hallucinationer är ju väldigt vanligt förekommande av cannabis. Vad sägs om att läsa på lite först, din tvärsäkra ton förefaller rent löjeväckande när du inte ens besitter basala kunskaper i ämnet.

Det må vara hur det vill med det; jag noterar att du fortfarande inte har angivit några källor i texten.

Nerloth skrev:
Martinus skrev:

Och här har du missat ordet "probably".

Nå, "probably" är ändå en ganska stark "qualifier" (vad det nu heter på svenska undgår mig för tillfället). Eftersom JRRT själv säger att det "probably" var en variant av Nicotiana innebär det ju att det var den uppfattningen han själv hade om vilken växt det rörde sig om. Det är trots allt han som har skrivit boken. Om någon annan kommentator hade sagt att det "probably" var någon variant av Nicotiana hade det inte vägt lika tungt. Samma sak med om någon annan än JRRT hävdar att det INTE var det.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons aug 17, 2005 1:17 pm 
Redaktionen

Backman skrev:
Jag är övertygad att det finns "vissa" cannabis influencer i boken.. Är det så svårt att ta till sig?

Jajamen -- om man bara säger "det finns det" utan att peka på någon definitiv sådan.

Backman skrev:
Texten som Nerloth citirade ovan är väl en en sådan influence..

Nej, den är inte otvetydig. Man måste ta i beaktande vad för slags person Tolkien var. Brittisk medelklass, född i slutet av 1800-talet, stadgad akademiker, blygsamma vanor vad gäller alkohol och tobak, därtill av en del betraktad som en otroligt tråkig och "vanlig" människa... Det finns inget i det biografiska material jag har läst som ens antyder att han skulle ha kommit i kontakt med någon form av narkotika.

Man kan faktiskt vara kreativ utan påverkan av externa substanser -- se t. ex. på H. P. Lovecraft, som var helnykterist och inte rökte (bortsett från ett par misslyckade experiment i sin ungdom). Clark Ashton Smith skrev en dikt, "The Hashish-Eater", utan att ha prövat på drogen ifråga (fast en bekant till honom som jag betraktar som en trovärdig källa säger att han senare i livet prövade på den och inte gillade den). Lord Dunsany skrev "The Hashish Man" och fick t. o. m. ett fanbrev från Aleister Crowley för sagda novell, trots att han sällan tog något starkare än te och aldrig något starkare än whisky (och det i små mängder).

Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons aug 17, 2005 1:29 pm 
Maia
Användarvisningsbild

Martinus skrev:
Det må vara hur det vill med det; jag noterar att du fortfarande inte har angivit några källor i texten.

Men snälla?! Unfinished Tales står det. Kapitlen "Other Versions of the Story" och "Concerning Gandalf, Saruman and the Shire" om du nu tror att jag hittat på.

Martinus skrev:
Det där bevisar bara att du har bestämt dig för att det är cannabis. Det finns väl inget där som motsäger att det skulle vara tobak?

Det finns inget där som motsäger att det skulle vara cannabis heller, om vi nu ska använda det resonnemanget. Däremot låter det väldigt mycket mer som cannabis än tobak i beskrivningen. Det hade du också hade tyckt om du hade du vetat något om ämnet. Men det gör du ju inte, det erkänner du till och med själv, så varför argumenterar du mot? Du framstår ju enbart som ignorant och löjeväckande. :lol:

Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons aug 17, 2005 1:36 pm 
Maia
Användarvisningsbild

Älva skrev:
Eh... jag upplever samma sinnesstämning som Gandalf pratar om genom vanlig tobaksrökning... (vad sjutton stoppar dom i Camel nuförtiden? :shock: )

Du får psykedeliska effekter av en stimulant? Kul för dig, men det är placebo. :)

Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons aug 17, 2005 1:44 pm 
Redaktionen

Nerloth skrev:
Martinus skrev:

Men snälla?! Unfinished Tales står det. Kapitlen "Other Versions of the Story" och "Concerning Gandalf, Saruman and the Shire" om du nu tror att jag hittat på.

Och jag har redan påpekat att det stycket inte bevisar något.

Nerloth skrev:
Martinus skrev:

Det finns inget där som motsäger att det skulle vara cannabis heller, om vi nu ska använda det resonnemanget. Däremot låter det väldigt mycket mer som cannabis än tobak i beskrivningen. Det hade du också hade tyckt om du hade du vetat något om ämnet. Men det gör du ju inte, det erkänner du till och med själv, så varför argumenterar du mot? Du framstår ju enbart som ignorant och löjeväckande. :lol:

Jag skulle kunna säga exakt samma sak om dina kunskaper om Tolkien. Letar fortfarande vettiga källor, men hittade åtminstone följande

http://www.cannabisculture.com/forums/s ... &fpart=all

Citera:
Just a note - in the 1940s and 50s (LOTR was published in 1954), "weed" was slang for tobacco, not cannabis. If you read the prologue, Tolkien explicitly states that pipe-weed/leaf is "a variety probably of Nicotiana". Subsequent references to pipe-weed's addictiveness pretty much confirm that they're smoking tobacco. Not surprising, considering that JRR Tolkien himself was an avid pipe tobacco user, not to mention that the long clay pipes used by the hobbits are similar to those used in Europe when tobacco was first discovered.

In the movie, however, it looks like the director/scriptwriters took some liberties with the text... Saruman's rebuking of Gandalf for having his "mind clouded by the hobbit's weed" reinforce the LOTR-cannabis myth. Amusing, but off the mark entirely.

Tolkien actually was mortified by the idea of people taking hallucinogenic drugs and immersing themselves in Middle Earth - the 60s counterculture that embraced LOTR was quite alien to him, and he said as much in his letters!

Senast redigerad av Martinus ons aug 17, 2005 1:51 pm, redigerad totalt 1 gång.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons aug 17, 2005 1:50 pm 
Maia
Användarvisningsbild

Men läs vad jag skriver. Jag har inte skrivit att det - enligt Tolkien - är cannabis, enligt honom är det tobak och det var också det första jag skrev. Vad jag säger är att effekterna av det som beskrivs inte är de av tobak, utan snarare de av cannabis. Förstår du? Det är en sak vad man kallar det, det är en annan vad det är man beskriver.

Det är ungefär samma sak som att Tolkien hävdade att LoTR är ett fundamentalt kristet verk. I själva verket har det väldigt lite att göra med kristendomen, och har mycket mer gemensamt med ett hedniskt verk.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons aug 17, 2005 2:03 pm 
Redaktionen

Nerloth skrev:
Men läs vad jag skriver. Jag har inte skrivit att det - enligt Tolkien - är cannabis, enligt honom är det tobak och det var också det första jag skrev. Vad jag säger är att effekterna av det som beskrivs inte är de av tobak, utan snarare de av cannabis. Förstår du? Det är en sak vad man kallar det, det är en annan vad det är man beskriver.

Och jag menar fortfarande att det inte finns något som motsäger att den effekt han beskriver skulle vara tobak. Rökning (av tobak!) som avkoppling -- det är väl i princip det Gandalf talar om i det stycke du citerar? Att Tolkien skulle beskriva cannabis-effekt men kalla det tobak av PC-skäl -- DET är ett löjeväckande påstående, och du behöver mer på fötterna än ett mycket tvetydigt citat om att röken rensar tankarna och gör en tålmodigare ur en bok med sekundärt material. Framför allt behövs det biografiskt material för att backa upp ett sådant påstående. Och något sådant lär du inte hitta. Tolkien var tobaksrökare -- detta är ett välkänt och odiskutabelt faktum -- och lade i sin beskrivning av hobbitarna in sådana saker han själv tyckte om. Förmodligen talar han om sin egen uppfattning av tobaksrökning.

Hittade också en lustig referens till hobbitarnas förkärlek för svamp... :wink:

Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons aug 17, 2005 2:20 pm 
Creator of stars
Användarvisningsbild

Nerloth skrev:
Älva skrev:

Du får psykedeliska effekter av en stimulant? Kul för dig, men det är placebo. :)

Och vilka "psykedeliska" effekter anser du att cannabis skulle ha? Det är ju inte gärna hallucinationer?

Vanlig tobak ger samma effekt som du beskrev. Ett lugnt inre, harmoni och sen kan det var ganska gott också. :wink: Är man nikotinberoende så skapar rökning en fröjd. Och eftersom Gandlaf torde vara ganska fast i tobaksbruket så förklarar det ganska tydligt varför han blir så glad av att röka.

And a new day will dawn for those who stand long
And the forests will echo with laughter

Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons aug 17, 2005 2:32 pm 
Maia
Användarvisningsbild

Martinus skrev:
Och jag menar fortfarande att det inte finns något som motsäger att den effekt han beskriver skulle vara tobak. Rökning (av tobak!) som avkoppling -- det är väl i princip det Gandalf talar om i det stycke du citerar? Att Tolkien skulle beskriva cannabis-effekt men kalla det tobak av PC-skäl -- DET är ett löjeväckande påstående, och du behöver mer på fötterna än ett mycket tvetydigt citat om att röken rensar tankarna och gör en tålmodigare ur en bok med sekundärt material. Framför allt behövs det biografiskt material för att backa upp ett sådant påstående. Och något sådant lär du inte hitta. Tolkien var tobaksrökare -- detta är ett välkänt och odiskutabelt faktum -- och lade i sin beskrivning av hobbitarna in sådana saker han själv tyckte om. Förmodligen talar han om sin egen uppfattning av tobaksrökning.

Att Tolkien själv ansåg det var tobak håller jag med om. Men om du kan se parallellen jag gjorde; Tolkien ansåg även att hans mytologi var ett "kristet verk". Men jämför den med exempelvis nordisk mytologi, den har mycket mer gemesamt med denna (hedniska) religion än med kristendomen. Men likväl säger Tolkien att verket är kristet. Men blir det kristet bara för det? Det tycker inte jag i alla fall.

Älva skrev:
Och vilka "psykedeliska" effekter anser du att cannabis skulle ha? Det är ju inte gärna hallucinationer?

Vanlig tobak ger samma effekt som du beskrev. Ett lugnt inre, harmoni och sen kan det var ganska gott också. :wink: Är man nikotinberoende så skapar rökning en fröjd. Och eftersom Gandlaf torde vara ganska fast i tobaksbruket så förklarar det ganska tydligt varför han blir så glad av att röka.

Cannabis brukar benämnas som en lätt psykedelisk drog.

Tobak verkar inte psykiskt på samma sätt som cannabis, den psykiska effekten uppnås endast för att nikotinberoendet tillfredsställs. Jag betvivlar inte att de som röker tobak njuter av det, men ovanstående beskrivning stämmer så mycket bättre in på cannabis än tobak. Det är allt jag säger.

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 219 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 ... 15  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme