Tolkiens Arda – Sveriges stora Tolkienforum

Välkommen till Sveriges stora Tolkienforum! Klicka här för att gå till förstasidan.
Aktuellt datum och tid: sön aug 23, 2026 10:51 am

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]

Ny tråd Svara på tråd  [ 2227 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 62, 63, 64, 65, 66, 67, 68 ... 149  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån jul 11, 2005 8:20 pm 
Redaktionen

virre skrev:
Martinus skrev:
Biten som saknas är mot slutet av kapitel 21 i Livet, Universum och Allting. Den där snubben hade inte alls vunnit pris för mest omotiverade bruk av ordet "knulla" i ett seriöst filmmanus -- det var det mest omotiverade bruket av ordet "Belgium" i ett seriöst filmmanus. Och sedan är hela biten (en sida eller mer) om det otroligt snuskiga ordet "Belgium" borttaget i översättningen.

Nej, nu måste jag faktiskt rätta dig. Belgium är en rättelse till den amerikanska upplagan, förlagetts krav... nedan citerar jag orginalet... för en längre förklaring se
http://www.zootle.net/afda/faq/e.shtml. Testa även att leta i Solomon of Doubt eller någonstans på nätet där DNA (RIP) egen förklaring finns

Original UK phrasing (page 114): skrev:
'The Most Gratuitous Use Of The Word "Fuck" In A Serious Screenplay. It's very prestigious.'
'I see', said Arthur, 'yes, and what do you get for that?'

Men i övrigt delar jag din åsikt om att översättningen är värdelös

:shock: Åh fasen, där ser man. Det är inte första gången jag stött på en bok som "översatts" till amerikanska. Good Omens och Neverwhere, t. ex.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån jul 11, 2005 9:57 pm 
The Magnificent

... Kupoler av eld, Eddings.

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis jul 12, 2005 8:48 am 
problemlösare (perl -pe 's/nana/japh/' nana.txt )

Martinus: vad i good omens?

för att återgå till ämnet, jag läser Hundra år av ensamhet av Gabriel Garcia Marquez (är inte säker på vad jag tycker om den)

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis jul 12, 2005 11:41 am 
Redaktionen

virre skrev:
Martinus: vad i good omens?

Sådär på rak arm kommer jag ihåg biten när Crowley tittar på TV och får instruktioner från huvudkontoret av en av karaktärerna. I originalversionen tittade han på Cheers! och det var Woody som talade till honom, men detta blev i "översättningen" Golden Girls och Rose (klåfingrig redaktör).

Tyvärr är pocketutgåvan, IIRC, baserad på den amerikanska texten, så ALLA tvingas leva med de ändringarna. :cry:

Mer om detta på http://www.ie.lspace.org/books/apf/good-omens.html

Man får hoppas attHill Houses kommande utgåva restaurerar texten.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis jul 12, 2005 11:54 am 
problemlösare (perl -pe 's/nana/japh/' nana.txt )

aha... jag måste hålla mig uppdaterad med apf filen, men jag har inte kommit till icke-discworld böckerna ännu. (Däremot har jag börjat översätta den lite för att se om det är görligt. Fast....)

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons jul 13, 2005 12:53 pm 
The Shipwright of the Teleri
Användarvisningsbild

Korptider av Kerr

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons jul 13, 2005 9:25 pm 
Maia
Användarvisningsbild

De Två Tornen och Den gemensamma nämnaren av David Balddacci.

"There is no good and evil, there is only power...and those too weak to seek it."
—Voldemort

I never expected that conducting a campaign of organized terrorism would be so morally uplifting.
/Viridian

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor jul 14, 2005 2:30 am 
Wavemaster of the World

Har läst: "Bränd" av Harald Eeg Rosenlow, en höstmörk ungdomsroman om utanförskap, galenskap och tre tillsammansvilsna själar. Läser den för andra, och förmodligen sista gången, då språket börjar kännas lite för enkelt för mig, även om det är vackert. *suck*
"Med vänster hand - allt man behöver veta om vänsterhänthet" av Diane Paul. Sa mig inte så mycket.

Läser nu: "Hökvingar" av Kerr (planerar att läsa ut den ikväll) samt en bok om psykologins grunder med samma namn; "Psykologins grunder" alltså, av en Jonas Karlsson (beräknar att den kommer ta ett tag).

Och nu har de slut Deverryböcker på bibblan; måste börja beställa varje bok efter denna. :|

Funderar på om jag ska läsa "Balladen om Sandra Ess" av Cannie Möller eftersom jag ska på ett läger där hon är en av kursledarna. Men den verkar... jag vet inte. Någon som har läst den och kan rekommendera den eller någon annan av hennes böcker?

EDIT: Tar tillbaka det jag sa om att hinna ut Hökvingar ikväll. Klockan är snart halv fem och jag sitter här och betraktar soluppgången istället för att läsa... Kanske borde jag gå och lägga mig.

Ha. Ha. Ha.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor jul 14, 2005 9:07 am 
Creator of stars
Användarvisningsbild

Det där men ungdomsböcker behöver man inte växa ifrån. Jag läser alltid om Missne och Robin med jämna mellanrum. Den är så fin så det vore en skam att inte få uppleva den gång på gång trots att språket är enkelt.

And a new day will dawn for those who stand long
And the forests will echo with laughter

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor jul 14, 2005 5:05 pm 
Maia
Användarvisningsbild

Jag läser åter igen ut Tom Clancys "jakten på röd oktober". Denna genomläsning genomsyras av en kvalitetsbrist, då Clancys alltför invecklade, teknologiska beskrivning tar för mycket plats i boken. Men annars är det en sidvändare som kan jämföras med en annan sidvändare, "Da Vinci-koden"

Åt samma håll - Lars Winnerbeck

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån jul 18, 2005 9:31 pm 
Maia

Julle skrev:
Jag har inte för vana att hålla på att läsa saker eftersom jag vanligtvis läser böcker från pärm till pärm utan att lägga ifrån mig dem, men jag läste nyligen igenom Tove Janssons Muminböcker. Strålande läsning. Rekommenderas - alldeles för få som faktiskt tar och läser igenom dem.

mina föräldrar läser alltid högt ur "det osynliga barnet" varje jul, om när mumintrollen (som ju går i ide) väcks en julafton. den är underbar! har även läst lite annat av de böcker om mumin vi har hemma och de är underbara!

har senaste tiden läst lite sagor som jag hittade på vårt landställe och så läser jag "den segrande stiftelsen" (tror jag den heter) av Isaac Asimov

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån jul 18, 2005 9:31 pm 
Redaktionen

Jag avslutade Harry Potter and the Half-Blood Prince idag (riktigt bra bok), och har nu påbörjat Nine Princes in Amber av Roger Zelazny (de fem första Amber-böckerna utgör volym 6 i Fantasy Masterworks-serien, som jag håller på att ta mig igenom nu) samt The Confusion av Neal Stephenson. Dessutom har jag en hel hög med Lovecraft-relaterat material som anlände i förra veckan (bl. a. Letters to Rheinhart Kleiner och Letters from New York), men det får vänta ett tag.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis jul 19, 2005 8:11 am 
Creator of stars
Användarvisningsbild

Carlos Castaneda - Maktens andra ring

And a new day will dawn for those who stand long
And the forests will echo with laughter

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis jul 19, 2005 10:11 am 
The Shipwright of the Teleri
Användarvisningsbild

Storkonungen av Kerr.

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik: Suck
InläggPostat: tis jul 19, 2005 12:29 pm 
Noldo

Läst ut "A Hymn Before Battle" och "Sun In Glory" (Valdemar-samling med Mercedes Lackey som redaktör), AHBB - ska läsa fortsättningen; SIG helt OK, bäst en novell av Tanya Huff tror jag...
Börjat på "Primary Inversion" av Catherine Asaro.

[Sucken - inget paket idag heller :(]

Women and cats do what they do, men and dogs have no choice ...

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 2227 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 62, 63, 64, 65, 66, 67, 68 ... 149  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]