Någon nämnde Frost tidigare i tråden. Jag följer den reprisomgång av Frost som går i 9:an för tillfället, och egentligen tycker jag inte att det går att jämföra över huvud taget. Det är inte samma genre!
Midsomer försöker vara en pusseldeckare av klassiskt snitt, typ Agatha Christie eller Dorothy Sayers. Men pusslen faller oftast ganska platt, så i slutändan handlar det mest om mysiga miljöer och mysiga eller mysrysiga personer, med intrigen som bara något slags alibi för varför programmet görs. Inget fel i det egentligen, men det är synd på vad som kunde ha blivit en riktigt klockren serie med lite mer möda från manusförfattarna.
Frost å andra sidan är närmast diskbänksrealism, skildring av en polis vardag, med riktiga brott och miljöer ur verkligheten, utan de där pusslen utlagda åt tittaren. Jag gillar serien ändå, men det är nog mest för den truligt sympatiske huvudpersonen. Diskbänksrealism får jag annars nog av hemma i köket!
Danne skrev:
Min favorit är Kommissarie Morse, där det finns ett psykologiskt djup och någon slags tragedi kring dödsfallen, vilket är sympatiskt.
Instämmer helt! Morse lyckas kombinera realism- och pusselgenrerna, dessutom med en hel del mysiga miljöer (även om mysfaktorn inte når Midsomriga höjder, det går inte om man skall vara realistisk).
En favorit jag har för tillfället, som kommer hyfsat nära den ribba som Morse lade upp, är
Foyle's War. SVT har visat den några somrar, och kommer gissningsvis med en ny säsong igen framåt juni eller så. Den utspelar sig under andra världskriget, och kryddar de vanliga deckaringredienserna med intressanta inblickar i livet i Storbritannien under den perioden.
Sayers nämnde jag ovan, och jag har för mig att en del av hennes böcker också gjorts om till TV, och att jag gillade dem mycket. Men just nu minns jag varken skådisar eller vilka böcker. Någon som har koll?