Den stegrande kamelen skrev:
Men allt detta är ganska långt från den ursprungliga frågeställningen. maldin, vad är det egentligen du är ute efter? Jag förstår inte riktigt vad du frågar om. Förtydliga gärna!
jo:
maldin skrev:
Min fråga, vilken jag skulle komma till, är vad Ni anser är Tolkiens sätt att bemöta rasism/fördomar. Det spelar föga roll om ni läst den engelska eller svenska versionen då innehållet, trots vissa "språkskillnader" bör vara någorlunda detsamma
Detta är vad jag är intresserad av. Jag inser, som jag nog nämnt innan, att ordet rasism är fel. Jag använde ordet för att starta någonstans. Det jag vill med denna tråd är att skapa mig en uppfattning om vad folk som gillar Tolkien och dessutom kan litet om SoR har för åsikter om Tolkiens nyttjande av klassiska , redan innan sin tid, beskrivningar av ondska. Som du säger förfulade ondskan inte bara sinnet, utan även det yttre; men det är precis detta som enligt många anses vara farligt om man inte vill bli anklagad för att ha fördomar åt ena eller andra hållet.
Det arbete jag gör är av naturen större uppsats för skolan, och vad jag gör här på forumet är att lära om allas era åsikter. Jag ser även till den något (av vissa) illa omtyckte översättarens sätt att bemöta detta. Kollar igenom
Tolkiens svarta magi för att skaffa mig en bild av fler synvinklar. Jag tar självfallet i akt det avstånd Tolkien själv tar ifrån ämnet, men slutar därför inte behandla ämnet, eftersom det är så pass intressant. Det är ju, som kännt, inte bara Tolkien som porträterar ondska på detta vis.
Det var intressant, det som sades om Säcksta-packet. Hur de beskrivs skall jag kolla upp.
Men jag kanske borde ställa vissa underfrågor för att förtydliga mig:
1. Fördomar mellan hobfamiljer förekommer, men vilka är i "fejden" goda, samt hur visas det, förutom vad jag kan komma på; sagan berättas något ur Baggins synvinkel
2. Dvärgarna gömde sig under bergen, varför? Har det att göra med hur de känner jämtemot alver, eller andra raser?
3. Alver har tydligt i allmänhet inte mycket till övers för dvärgar, eller människor, jämförelsevis. Vad grundar de detta på?
4. Varför är alverna i många aspekter överlägsna många av de andra raserna i Midgård, samt varför lämnar många av deras släkte Midgård?
5. Varför har folket i Rohan den inställning mot Gondor som de har?
6. Varför är ondska porträtterad som någonting förfulande? Är det fule verkligen med rätt att förknippa med ondska/är det sköna nödvändigtvis rätt att förknippa med godhet? (för att dra en dum, samt farlig, parallel: Nazityskland och den ariska mannen som var vacker, samt överlägsen andra - notera att detta exempel INTE är vad jag tror Tolkien försökt skapa)
7. Slutligen, hur bidrar ovannämnda punkter till förverkligandet av denna, av Tolkien skapade, fantasyvärld Midgård? Är det, som vissa påstår, en nödvändighet att lägga in exempel från det riktiga för att läsare ska bli intresserade?
(hoppas jag svarat på det du undrade, annars kan du bara säga till)