Tolkiens Arda – Sveriges stora Tolkienforum

Välkommen till Sveriges stora Tolkienforum! Klicka här för att gå till förstasidan.
Aktuellt datum och tid: mån jul 27, 2026 11:18 am

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]

Ny tråd Svara på tråd  [ 6 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Miniserien Legend of Earthsea
InläggPostat: ons dec 15, 2004 7:15 pm 
Maia
Användarvisningsbild

I wonder if the people who made the film of The Lord of the Rings had ended it with Frodo putting on the Ring and ruling happily ever after, and then claimed that that was what Tolkien "intended..." would people think they'd been "very, very honest to the books"?

Miniserien baserad på Ursula K LeGuins böcker om Övärlden har tydligen premiär på SciFi Channel i USA den här månaden. LeGuin själv verkar minst sagt måttligt imponerad. På sin hemsida tar hon avstånd från regissörens tolkning av vad böckerna handlar om:
http://www.ursulakleguin.com/Earthsea.html

Och i en artikel förklarar hon en del av bakgrunden till sin icke-medverkan i projektet och hur miniserien bl a tvättat bort hennes medvetna val av icke-vita personer som huvudpersoner.
http://trashotron.com/agony/columns/2004/12-15-04.htm

Inläggsrubrik: Re: Miniserien Legend of Earthsea
InläggPostat: tor dec 16, 2004 11:22 am 
Redaktionen

Den stegrande kamelen skrev:
I wonder if the people who made the film of The Lord of the Rings had ended it with Frodo putting on the Ring and ruling happily ever after, and then claimed that that was what Tolkien "intended..." would people think they'd been "very, very honest to the books"?

Miniserien baserad på Ursula K LeGuins böcker om Övärlden har tydligen premiär på SciFi Channel i USA den här månaden. LeGuin själv verkar minst sagt måttligt imponerad. På sin hemsida tar hon avstånd från regissörens tolkning av vad böckerna handlar om:
http://www.ursulakleguin.com/Earthsea.html

Och i en artikel förklarar hon en del av bakgrunden till sin icke-medverkan i projektet och hur miniserien bl a tvättat bort hennes medvetna val av icke-vita personer som huvudpersoner.
http://trashotron.com/agony/columns/2004/12-15-04.htm

Himla trist. Jag ville och trodde att den skulle bli bra när jag hörde talas om idén för första gången, men det här låter som en total katastrof.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre dec 17, 2004 8:12 pm 
Master of Doom

Jag håller med Le Guin i det hon skriver. Jag gillar inte böckerna så där jättemycket men den där misshandeln som det verkar ha blivit måste vara betydligt sämre. Att byta hudfärg på rollpersonerna tycker jag är riktigt rasistiskt!

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre dec 17, 2004 8:26 pm 
Maia
Användarvisningsbild

Túrin Turambar skrev:
Jag håller med Le Guin i det hon skriver. Jag gillar inte böckerna så där jättemycket men den där misshandeln som det verkar ha blivit måste vara betydligt sämre.

Jag antar att du inte har sett serien? I så fall är du knappast i en position att hålla med Le Guin, eftersom du inte kan bilda dig någon egen uppfattning. Allt du kan göra är att välja att tro på vad hon skriver, vilket inte är samma sak.

Bara en liten irriterande pekpinne från magister Kamel! :P

Túrin Turambar skrev:
Att byta hudfärg på rollpersonerna tycker jag är riktigt rasistiskt!

Att lägga sådan vikt vid hudfärgen som Le Guin tycks göra till att börja med är å andra sidan också lite rasistiskt, om än självklart i vällovligt syfte. Antar att det är den naturliga motreaktionen till att leva i ett såpass rasistiskt samhälle som det amerikanska.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre dec 17, 2004 8:49 pm 
Master of Doom

Jag tror att Le Guin skrev boken med den hudfärgen på personerna mest för att skapa en poäng med att de inte var vita som all annan fantasy.

Okej, jag har ingen egen uppfattning men om Le Guin sa att det var en ny historia med lite inslag från boken så tror jag inte att det är bra.

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån dec 20, 2004 3:42 pm 
Uruk

Jag har nog läst triologin om Övärlden nästan lika många gånger som jag läst Ringen, i bägge fallen fler än fingrarna på en hand. De tre böckerna om Övärlden är ruggigt genomtänkta och nästan varje detalj och replik har betydelse för handlingen. Särskilt intressant är att böckerna så omsorgsfullt bygger på en icke-kristen värderingsgrund. Hudfärger är viktigt för LeGuin, och hon berör det i fler av sina böcker. Det är underhållande när författare berör vardagliga konventioner, vilket är nog så viktigt i god SF och fantasy. Tänker på Asimovs böcker om stiftelsen när männen har skapat sig ett galaximperium, men kvinnorna har inte tagit sig ut ur hemmet. Bra exempel på omedvetet berättande.
Det är trist att läsa om hur Övärldens ideer förvanskas i en tv-version men jag kan inte påstå att jag är förvånad. Det har hänt fler goda böcker. Den som vill läsa mer om taoismen i Övärlden har en gruva att gräva i på: http://www.sfra.org/Coyote/CoyoteHome.htm

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 6 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]