Tolkiens Arda – Sveriges stora Tolkienforum

Välkommen till Sveriges stora Tolkienforum! Klicka här för att gå till förstasidan.
Aktuellt datum och tid: mån apr 20, 2026 9:03 am

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]

Ny tråd Svara på tråd  [ 8 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Projektarbete
InläggPostat: tis nov 16, 2004 12:18 pm 
Snaga

Skulle behöva lite hjälp med mitt projektarbete, som (bland annat) går ut på att jämföra de båda översättningarna av Sagan om Ringen (eller, om man så vill, Ringens brödraskap). Efter att ha läst igenom ett antal artiklar och intervjuer har jag flera gånger stött på uppgiften att Tolkien ska ha skrivit någon slags "handledning" för översättare efter att ha läst de första översättningarna.

Alltså, jag skulle väldigt gärna få tag på denna skrift, eller delar av den, eller uppgifter om det som står i den, men har inte lyckats hitta något, vare sig på internet eller på bibliotek. Så min fråga är: Kan någon hjälpa mig med detta?

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis nov 16, 2004 12:48 pm 
Maia
Användarvisningsbild

Titta här, men lita inte för mycket på denna version.

Lycka till!

Inläggsrubrik: Re: Projektarbete
InläggPostat: tis nov 16, 2004 12:48 pm 
Redaktionen

Linnea, ad interim skrev:
Skulle behöva lite hjälp med mitt projektarbete, som (bland annat) går ut på att jämföra de båda översättningarna av Sagan om Ringen (eller, om man så vill, Ringens brödraskap). Efter att ha läst igenom ett antal artiklar och intervjuer har jag flera gånger stött på uppgiften att Tolkien ska ha skrivit någon slags "handledning" för översättare efter att ha läst de första översättningarna.

Alltså, jag skulle väldigt gärna få tag på denna skrift, eller delar av den, eller uppgifter om det som står i den, men har inte lyckats hitta något, vare sig på internet eller på bibliotek. Så min fråga är: Kan någon hjälpa mig med detta?

"Guide to the Names in the Lord of the Rings" finns i originalutgåvan av A Tolkien Compass, redigerad av Jared Lobdell och utgiven 1975 (IIRC). Den finns tyvärr inte i nyutgåvan. :(

Den kan också hittas på nätet, men jag tror inte jag får länka dit eftersom den ligger uppe olagligt. Googla efter "Archet Appledore Sunnlending" (utan citationstecken) så hittar du den.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis nov 16, 2004 12:50 pm 
Redaktionen

Texten finns i en liten bok som heter A Tolkien Compass, som numer är mycket svår att få tag på, minst sagt. Köpte mitt ex via nätet från ett antikvariat i USA!

Jag har inte kollat igenom hur pass korrekt nätversionen är, men det mesta stämmer säkert.

OBS! Nytrycket av Tolkien Compass, som kom helt nyligen, innehåller inte Tolkiens guide.

Om du har mer konkreta frågor är du välkommen att ställa dem här. Jag instämmer i Ohlmarxistens "Lycka till!".

Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör nov 20, 2004 5:41 pm 
Redaktionen
Användarvisningsbild

Jag tror att många skulle vara intresserade av att läsa detta projektarbete. Skicka gärna in det till oss på Tolkiens Arda när det är klart, så kan vi kanske lägga upp det!

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön nov 21, 2004 5:08 pm 
Redaktionen

Danne vad kostade boken då du köpte den? SÅg den nämligen på Ebay för under 100-lappen fast säljaren ville inte skicka utanför USA.

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön nov 21, 2004 5:14 pm 
Redaktionen

Minns faktiskt inte, men jag tror att det var något mer... Kanske strax under 200... Men som sagt jag kommer faktiskt inte ihåg.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis nov 23, 2004 11:37 am 
Snaga

Tack så mycket för hjälpen! Vågar påstå att den var oumbärlig!

Att lägga upp arbetet, vi får väl se. Kanske, det får i alla fall bli klart först...

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 8 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]