Tolkiens Arda – Sveriges stora Tolkienforum

Välkommen till Sveriges stora Tolkienforum! Klicka här för att gå till förstasidan.
Aktuellt datum och tid: sön aug 23, 2026 11:09 pm

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]

Ny tråd Svara på tråd  [ 398 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24 ... 27  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis okt 19, 2004 10:53 am 
Redaktionen

Danne skrev:
Ohlmarxisten skrev:
Om man ska vara helt korrekt, så trodde Tolkien att han hade hittat på ordet "hobbit". Efter Tolkiens död upptäckets att "hobbit" förekom på en lista över "sagofigurer" från 1895.

Jo, det känner jag till. Men jag skulle nog påstå att Tolkien likväl hittade på ordet "hobbit", men att han inte var först med att göra det.

Citera:
Kapa på mitten kan förefalla drastiskt, men det finns helt klart en språklig fog just i mitten av "hobbit".

Det kan stämma, men den fogen innebär inte att ordet på svenska skulle bli "hob". Om man väljer att kapa ordet "hobbit" på mitten får man "hobb" på svenska och inget annat.

Men jag anser fortfarande att det bästa (om man nödvändigtvis ska översätta ordet, vilket jag nog anser att man inte ska) är att utgå från ordets betydelse och etymologi (även om den är efterkonstruerad).

Väl talat!

Och jag insåg just att om man bara kapar ordet på mitten, skulle man lika gärna kunna behålla slutledet, med stavningsmodifikation.

Bittar... :lol:

(EDIT: Ja, jag var extremt fånig nu... Är på fånigt humör. :) )

Senast redigerad av Martinus tis okt 19, 2004 5:07 pm, redigerad totalt 1 gång.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis okt 19, 2004 10:56 am 
Creator of stars
Användarvisningsbild

Danne skrev:
Denväldige skrev:
De flesta förstår ändå överlag att elvor är goda och lite diffusa

Diffusa? :wink:

De är definitivt gula med lite vitt i kanten! :wink:

And a new day will dawn for those who stand long
And the forests will echo with laughter

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis okt 19, 2004 10:59 am 
Redaktionen

Älva skrev:
Danne skrev:
Denväldige skrev:
De flesta förstår ändå överlag att elvor är goda och lite diffusa

Diffusa? :wink:

De är definitivt gula med lite vitt i kanten! :wink:

Stekta ägg? :shock:

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis okt 19, 2004 11:01 am 
Creator of stars
Användarvisningsbild

Nästan lite så ja. :lol:

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis okt 19, 2004 11:01 am 
Maia
Användarvisningsbild

Jag tycker att Anderssons översättning är bättre än Ohlmarks översättning.
Jag märkte när jag började läsa om Ohlmarks översättning så tog det mig 2-3 månader att läsa ut den och Anderssons översättning kom ut för typ 1 månad och jag bara 8 kapitel kvar att läsa.

"There is no good and evil, there is only power...and those too weak to seek it."
—Voldemort

I never expected that conducting a campaign of organized terrorism would be so morally uplifting.
/Viridian

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis okt 19, 2004 11:04 am 
Redaktionen

Älva skrev:

Den här diskussionen går helt ovanför mitt huvud... Vad är det vi diskuterar egentligen?

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis okt 19, 2004 11:10 am 
Creator of stars
Användarvisningsbild

Danne skrev:
Älva skrev:

Den här diskussionen går helt ovanför mitt huvud... Vad är det vi diskuterar egentligen?

Hm... kunde inte låta bli att kommentera ordet elvor som fick mig att tänka på siffror och så kom synestesin in och spökade och så... känner mig lite ledsen för att jag drog samtalet lite off. :(

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis okt 19, 2004 11:15 am 
Redaktionen

Det är OK för min del. Jag förstod bara ingenting av vad som sades...

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis okt 19, 2004 5:53 pm 
Lord of the Mark
Användarvisningsbild

Älva skrev:
Det är ju rätt tänkt. Men samtidigt så vill man ju inte att en massa människor ska gå omkring och tro att alverna brölade och att Legolas var en stadgad man. :wink: Men då kanske de tror att Sam har viss hemfallenhet åt att kväka i stället? Hm... :?

det jag menade blev fel. Men att det är ett superfolk i boken av ÅO förstår man ändå även med brölanden :wink: ska kolla igenom det jag skriver nästa gång

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis okt 19, 2004 7:42 pm 
Maia
Användarvisningsbild

Danne skrev:
Det kan stämma, men den fogen innebär inte att ordet på svenska skulle bli "hob". Om man väljer att kapa ordet "hobbit" på mitten får man "hobb" på svenska och inget annat.

Det har vi redan diskuterat. Det du säger tillför inget nytt.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis okt 19, 2004 7:45 pm 
Maia
Användarvisningsbild

Martinus skrev:
[Och jag insåg just att om man bara kapar ordet på mitten, skulle man lika gärna kunna behålla slutledet, med stavningsmodifikation.

Bittar... :lol:

(EDIT: Ja, jag var extremt fånig nu... Är på fånigt humör. :) )

Varsågod, Martinus! Behåll gärna Bittarna. Jag vill inte ha dem. :wink:

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis okt 19, 2004 7:57 pm 
Redaktionen

Ohlmarxisten skrev:
Danne skrev:

Nej, och inte det du sade heller.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis okt 19, 2004 8:15 pm 
Maia
Användarvisningsbild

Danne skrev:
Ohlmarxisten skrev:
Danne skrev:

Nej, och inte det du sade heller.

OK det var en del skåpmat ... men inte bara. :)

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis okt 19, 2004 9:55 pm 
Dvärg

Danne skrev

Citera:
Man kan tyvärr inte placera in hobbitar i samma översättningsfack som alver, dvärgar och människor, eftersom de inte är uppfunna av Tolkien. Hobbit är dock ett ord (och ett släkte) han uppfann själv, så någon vedertagen översättning finns inte!

Men om man vill översätta ordet måste det, som sagt, finnas bättre sätt än att helt enkelt kapa det på mitten. T.ex. fundera över etymologin, vad det betyder, och försöka skapa en svensk variant.

Om Tolkien uppfann Hobbit eller inte spelar absolut ingen roll! Han har ju bevisligen placerat dem i samma värld som alver, dvärgar och människor. Hobbit bör därför följa samma översättningsnormer.
Jag kan inte komma på en enda nackdel med ordet hob.
Du försöker ju komma på nya sätt att hitta en bättre översättning än hob, men inga konkreta förslag har jag i alla fall ej ännu sett.
Men lugn, jag förstår det...
Det finns inget bätte än hob :wink:

Citera:
Nej, det skulle jag vilja påstå att det inte är. Tolkien uppfann inte ordet för att det skulle vara "vackert". Snarast ger det nog komiska associationer, en blandning mellan "hobgoblin" och "rabbit" kanhända.

Du har rätt. Jag menar nog mer att det passar bra på engelska. På samma sätt kan man ju inte heller säga att "hob" är vackert. Snarare lite komiskt, trevligt och gemytligt.

Citera:
Jag känner mycket väl till Mårtens åsikt i frågan, men mitt inlägg var bara ett sätt att bemöta ditt falska påstående om att "rift" skulle vara ett engelskt lånord, vilket det, i det här fallet, inte är.

Men det var ju ett litet dialektord...har sett på andra trådar att Andersson tydligen gillar att ösa ur den källan...

Citera:
På dig låter det som att vi som föredrar Anderssons översättning alla är knastertorra faktaivrare, utan någon känsla för vad som är vackert och skönt, som om det skulle vara objektiva sanningar!

Nej, så illa är det väl inte...vad som är vackert och skönt ligger ju i varje betraktares enskilda öga förvisso, men det betyder ju inte att många kan dela samma syn på vad som är vackert. De flesta tycker väl t ex att en sommaräng är vacker osv, och konstnärer som Michelangelo och Da VInci slet livet ur sig för att skapa vackra målingar.
Jag kan bara tycka att det verkar som om ni genom total regellydnad vill undslippa det mer arbets- och tidskrävande arbete det tar att fundera ut vilket namn som mest bidrar till konstverkets (SOR) samlade skönhet.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis okt 19, 2004 10:08 pm 
Redaktionen

Den blå trollkarlen skrev:
Om Tolkien uppfann Hobbit eller inte spelar absolut ingen roll!

Det anser jag att det gör.

Citera:
Han har ju bevisligen placerat dem i samma värld som alver, dvärgar och människor. Hobbit bör därför följa samma översättningsnormer.

Och vilka normer är dessa? Berätta enligt vilka normer "elf", "man" och "dwarf" översatts, och tala om för mig på vilket sätt översättningen av "hobbit" till "hob" stämmer överens med denna.

Citera:
Jag kan inte komma på en enda nackdel med ordet hob.

Personligen gillar jag ord som "hö", "hare" och "hänge", men det gör de inte lämpliga som översättning av "hobbit".

Citera:
Du försöker ju komma på nya sätt att hitta en bättre översättning än hob, men inga konkreta förslag har jag i alla fall ej ännu sett.
Men lugn, jag förstår det...
Det finns inget bätte än hob :wink:

Jag försöker inte komma på något, eftersom jag tycker att "hobbit" är den bästa översättningen av "hobbit".

Citera:
Men det var ju ett litet dialektord...

Ja, och? Du påstod att det var ett engelsk lånord, och jag talade om att så inte var fallet. Försök nu inte med att säga att du påstod att det var ett dialektalt ord från början, för det har jag aldrig bestridit!

Citera:
Jag kan bara tycka att det verkar som om ni genom total regellydnad vill undslippa det mer arbets- och tidskrävande arbete det tar att fundera ut vilket namn som mest bidrar till konstverkets (SOR) samlade skönhet.

"Regler" och "regler". Jag vill att en svensk översättning ska vara lika logisk, sammanhängande och konsekvent i sin nomenklatur. Att försöka hitta namn som är vackra är förstås viktigt, men det finns ingen anledning att försöka bräcka originalet på den fronten. Min första prioritet har alltid varit att namnen ska vara trovärdiga och korrekt översatta.

Det är långt mycket viktigare för skönhetsintrycket hur prosan hanteras, och där anser jag att Anderssons översättning är betydligt vackrare än Ohlmarks tolkning.

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 398 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24 ... 27  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]