Eftersom vissa tycks sakna ironi så ska jag en gång för alla säga varför jag tycker att Gildir är ute på hal is.
Gildir skrev:
Förlaget har gjort helt rätt med omslaget till Ringarnas Herre; inga bilder. Vi har under årens lopp sett allt mer välgjorda och fantasifulla omslag, illustrerade lyxutgåvor, kalendrar, osv. Det är en bildvärld som kulminerat och exploderat i och med filmen.
Tvärtom Gildir. För mig har olika bildtolkningar av texter alltid fascinerat mig. Det Gildir säger är att har man sett en illustration har man sett alla. Det jag tycker förlaget borde ha gjort var att låta en ny illustratör göra sin tolkning av Tolkiens texter såsom Erik Andersson & Lotta Olsson gjorde i sin översättning. Sara R. Deco verkar för övrigt mest ha varit ute efter att tjäna snabba pengar.
Gildir skrev:
Efter filmen - vad? Det går inte att överträffa, och ett illustrerat omslag skulle falla platt till marken, oavsett hur bra det är.
Allt går alltid att göra bättre. Annars vore vi fortfarande vara stenåldersmänniskor om vi gav upp innan vi ens försökte.
Gildir skrev:
I det läget är det helt rätt tänkt att backa tillbaka och inte ha någon illustration alls, utan i stället fokusera på TEXTEN. Back to basics! Och det är ju själva texten som hela affären med nyöversättningen handlar om.
Fokusera på texten gör man när man läser boken, inte när man beskådar det vackra omslaget som ska väcka nyfikenhet och förundran. En bild säger mer än tusen ord ni vet.
Gildir skrev:
Det självklara valet att fösköna texten är givetvis kalligrafi.
Kalligrafi i all ära. Jag tror att det användes för att få en gammaldags känsla. Jag fick däremot en stark asiatisk känsla vilket känns helt fel i Tolkiens Midgård.
Gildir skrev:
Att välja uncialer är också rätt självklart.
Inte så självklart om ni frågar mig.
Gildir skrev:
Den blanka uncialskriften som man bara anar, som skymtar fram på omslaget är klart coool!
Den blanka uncialskriften ger boken en "plastigt" intryck vilket inte alls passar en bok som behandlar fornstora dagar. Jag finner för övrigt uncialer väldigt enkla och (tillåt mig vara lite oförskämd mot Sara) nybörjaraktiga.
Gildir skrev:
Även i övrigt tycker jag att omslaget är snyggt. Stilrent, med bara det nödvändigaste: Författaren, verkets namn och volymens titel. Och - självklart - en gyllene ring.
Snyggt, knappast. Stilrent, kanske.
Gildir skrev:
Är det någon mer än jag som tycker att det ser ut som att volymens titel ser ut att vara skriven med blod?
Mer ett barns kladdkritor.
Gildir skrev:
PS. Även själva bokens utformning är apcool!
Vi har sett det förrut och sett det bättre utfört.
Gildir skrev:
Klart lyckat!
Klart misslyckat.
Nu när jag sagt mitt vore det intressant att höra vad ni andra tycker om min och Gildirs åsikter. Vem är närmast sanningen? Har den upphöjande dagdrömmaren eller den kritiska surkarten rätt? Kanske visar det sig till slut att det är jag som tar dro....