Den stegrande kamelen skrev:
Jag har inte ens några disiga lektioner i språkhistoria att basera mig på, men min känsla är att det snarare skulle glida över i Hopptuna så småningom. Det känns svårt att föreställa sig att första konsonanten skulle försvinna helt, eftersom det skulle kräva att vokalljudet ändrades. Hur som haver så hade jag redan använt ett visst mått av ljudutveckling, i och med att den förmodade startpunkten var Hobbituna, men jag utgick från att det i:et skulle försvinna tämligen omgående.
Du har rätt angående Hopptuna. Jag insåg själv det efter att jag hade gått och lagt mig (det är märkligt nog alltid när jag ska sova som jag får alla bra idéer

), men jag orkade inte masa mig upp till datorn och korrigera mig själv.
Brännebock tycker min maggrop inte känns så nödvändigt. Brännbock är ju inte svårt att säga, möjligen att det skulle bli Brämbock så småningom (med samma ä-ljud). Det heter ju inte bränneboll heller. Och har inte utvecklingen gått från brännevin till brännvin, snarare än åt andra hållet?
Sant vad beträffar både Brämbock och brännvin. Skillnaden mellan bock och vin är (vad beträffar påverkan av närliggande ljud), som du säkert redan själv sett, att b-ljudet stoppar upp luftströmmen helt (klusil- tror jag det heter), medan v-ljudet inte gör det.
Fetknoppen Bolger?
Lite för många stavelser för att vara ett effektivt smeknamn för min smak. Jag är ingen smeknamnsexpert

, men de som jag har lyckats komma på tycks ligga på två stavelser.