Tolkiens Arda – Sveriges stora Tolkienforum

Välkommen till Sveriges stora Tolkienforum! Klicka här för att gå till förstasidan.
Aktuellt datum och tid: fre jun 26, 2026 7:37 am

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]

Ny tråd Svara på tråd  [ 14 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Spetsiga öron
InläggPostat: mån mar 15, 2010 8:21 pm 
Dúnadan
Användarvisningsbild

Står det någonstans i böckerna att alver och hober har spetsiga öron eller är det bara något som är med i filmerna? :)

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån mar 15, 2010 9:54 pm 
Redaktionen

"I picture a fairly human figure, not a kind of 'fairy' rabbit as some of my British reviewers seem to fancy: fattish in the stomach, shortish in the leg. A round, jovial face; ears only slightly pointed and 'elvish'; hair short and curling (brown)." (min fetstil) Ur The Letters of J.R.R. Tolkien, brev 27.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån mar 15, 2010 10:18 pm 
Noldoli
Användarvisningsbild

Danne skrev:
"I picture a fairly human figure, not a kind of 'fairy' rabbit as some of my British reviewers seem to fancy: fattish in the stomach, shortish in the leg. A round, jovial face; ears only slightly pointed and 'elvish'; hair short and curling (brown)." (min fetstil) Ur The Letters of J.R.R. Tolkien, brev 27.
Inte för att det måste innebära att Tolkiens alver inte hade spetsiga öron, men jag tror att "elvish" i det här fallet refererar till de alver som redan existerade i irländska och walesiska myter (och därmed även hade spritt sig till England). De är små och spetsörade, medan Tolkiens alver liknade människor. Jag tror inte han tänkte sig sina alver som spetsörade, men att däremot hobbitarna hade smått spetsiga öron. Eftersom den allmänna bilden bland hans landsmän på den tiden, var att alver var små och spetsörade, tror jag att det var den bilden han ville påminna om när han ville ge en bild av hobbitars utseende.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån mar 15, 2010 10:57 pm 
Dúnadan
Användarvisningsbild

men om inte Tolkien ansåg att alverna hade spetsiga öeon varför valde dem att ge dem det i filmerna? För det står alltså ingenstans i böckerna om att de skulle ha det?

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån mar 15, 2010 10:58 pm 
Redaktionen

Simon skrev:
men om inte Tolkien ansåg att alverna hade spetsiga öeon varför valde dem att ge dem det i filmerna? För det står alltså ingenstans i böckerna om att de skulle ha det?

Man är inte helt överens om vad Tolkien tyckte, det får vi nog aldrig veta. Det kan mycket väl vara som Eldalie säger. Jag tror att anledningen till att man gjorde så i filmen var att man på något sätt ville göra en tydligare skillnad mot människor, när man nu inte kunde få dem övermänskligt vackra. :)

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån mar 15, 2010 11:33 pm 
Maia
Användarvisningsbild

Det finns ytterligare en referens till spetsiga öron i Tolkiens kvarlämnade material. Det är i etymologies, listan på ordrötter som han utgick från när han härledde de olika alviska språken. (Den finns publicerad i Lost Road, i HoMe 5.)

Citera:
"LAS(1) - *lasse leaf: Q lasse, N lhass; Q lasselanta leaf-fall, autumn, N lhasbelin (*lasskwelene), cf. Q Narqelion [kwel].Lhasgalen Greenleaf, Gnome name of Laurelin. (Some think this is related to the next and *lasse 'ear'. The Quendian ears were more pointed and leaf-shaped than [?human].)

Tyvärr är anteckningarna inte fullt läsbara där det står [?human]. Christopher Tolkien skrev det på det viset för att indikera att han inte var riktigt säker, men att det i alla fall var "better than a guess". Men även om det skulle stå något helt annat ord så antyder det ju hur som helst att alvers öron hade någon form av lövformad spetsighet. Sedan kan man förstås fundera på hur mycket en sådan anteckning är värd - vem vet hur många gånger Tolkien hann ändra sig efter det - och det framgår ju heller inte precis vilken form som menas. Det finns många olika sorters löv, som kan sitta på många olika håll...

En utförlig diskussion kring argumenten för och emot spetsiga öron finns på den här sidan (där jag också hämtade ovanstående utdrag):
http://tolkien.slimy.com/essays/Ears.html

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis mar 16, 2010 9:45 am 
Noldoli
Användarvisningsbild

Den stegrande kamelen skrev:
Det finns ytterligare en referens till spetsiga öron i Tolkiens kvarlämnade material.
Håller med om att citatet har vissa brister, men det tyder onekligen på att han faktiskt (åtminstone vid någon period) tänkte sig sina alver som spetsörade. Tack för det citatet!

Jag har annars sedan länge tänkt mig alver som väldigt lika människor fysiskt, bortsett från skillnaderna i åldrande. Han beskriver dem flera gånger som väldigt lika människor, men det är klart att en liten skillnad i öron kan passera utan att han ansåg att alver och människor såg väldigt olika ut. Filmernas alver skiljer sig mer från människor än jag tror Tolkien avsåg, men det var väl viktigt för filmmakarna att de skilde sig tydligt för åskådarnas skull, antar jag.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån mar 22, 2010 9:05 pm 
Maia
Användarvisningsbild

Bild

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån mar 22, 2010 9:31 pm 
Noldoli
Användarvisningsbild

Då är t.o.m. omslaget till Hompen bättre! :D

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån mar 22, 2010 11:31 pm 
Maia
Användarvisningsbild

åh fy bubblan vad fult det var!

Inläggsrubrik: Spetsiga öron
InläggPostat: tis mar 23, 2010 5:03 pm 
Noldo
Användarvisningsbild

det omslaget passar ju nu vid påsk eftersom det ser ut som en påskhare :lol:

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis mar 23, 2010 7:16 pm 
Dvärg

ja faktiskt=p

Min eryd ar i aearon.

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik: Re: Spetsiga öron
InläggPostat: mån dec 10, 2012 11:09 am 
Dúnadan

Sorry att skriva i en sådan gammal tråd men jag funderade över en liten sak, är det någon som vet ifall valarna har spetsiga öron eller inte?

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik: Re: Spetsiga öron
InläggPostat: mån dec 10, 2012 1:23 pm 
Maia
Användarvisningsbild

Intressant frågeställning, Elle. Jag skulle tro att i stort så efterapade de alvernas utseende, men var större, mer majestätiska och vördnadsbjudande. Det är i alla fall vad som står i Valaquenta (Silmarillion). På frågan om de hade spetsiga öron eller inte kan jag bara gissa att de såg ut som alverna i det avseendet. De härmade ju till och med alver med att äta och dricka, vilket de inte var tvungna att göra.

Men Valar var inte alltid bättre än de ädlaste av alverna. De kunde inte forma bättre ädelstenar än Fëanor och Luthién var sannolikt inte bara den vackraste av Illuvatars barn utan även vackrast om man inkluderar Valar också (Varda måste vara vackrast av Valar).

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 14 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]