Ohlmarxisten skrev:
You would not wonder if you used this herb yourself.Nerloth menar att ett tobaksrus inte är omöjligt att förklara men att ett cannabisrus är det. Ja, det kan vara svårt att förklara mentala erfarenheter, även effekterna av tobak. Ganska djupt filosofiskt problem det där.

Men det är inte det viktiga. Det här är ett klassiskt retoriskt knep. Man säger till meningsmotståndaren att du skulle förstå om du bara hade erfarenhet av det här. Det är ett försök att inkompetensförklara sin motståndare. Nerloth har själv försökt bruka Gandalfs replik ett flertal gånger i den här tråden. Det här är helt enkelt en retorisk kliché. Och man kan inte bortse från att Gandalf är "spefull" (vilket står längre fram) och retas med Saruman. Jag tycker inte det här säger någonting. Och hur kan man veta att det är ett cannabisrus som beskrivs om erfarenheten inte går att beskriva? Då skulle det bara vara den här delen av repliken som egentligen säger något.

Det går att beskiva, men bara med ord, så att säga. Men ord är bara ord, och inte tillräckligt för att beskriva det
fullt ut. Det är möjligt att det inte går att göra det med ett tobaks"rus" (kan det kallas rus öht?) heller, men det är också ett väldigt banalt och okomplicerat rus som inte ens behöver beskrivas. Man behöver inte röka tobak själv för att veta hur det är att enbart få ett fysiskt behov tillfredsställt. Däremot brukar folk som försöker beskriva (psykedeliska) drogupplevelser säga precis samma sak, att det är något som inte går att förklara fullt ut med ord, för det hela är omöjligt att förstå om man inte upplevt det själv.
Det du verkar försöka framhäva är att Gandalf inte bara inte menar det han säger, utan dessutom försöker förlöjliga och visa sig överlägsen den han talar med. Det låter inte ett dugg likt Gandalf i mina öron. Jag ser Gandalf som en väldigt dygdig människa, att ljuga skulle han aldrig göra t.ex. så jag tror han menar precis det han säger, oavsett vad det är för ört han talar om.
Ohlmarxisten skrev:
Det verkar som Nerloth är inne på samma tankar när han preciserar vad han menar, men hans slutsats att det handlar om cannabis verkar mer basera sig på hans tidigare resonemang att sinnestillståndet förändras inte på att tankarna blir klarare.
En förändring av sinnestillståndet som leder till att man kan se saker i klarhet istället för fördolt av skuggor.
Ohlmarxisten skrev:
Nerloths beskrivning stämmer betydligt bättre med texten. Nerloth har sagt att han
kanske har erfarenhet av cannabis. Kan det vara så att Nerloth saknar denna erfarenhet? Kanske är det så att Nerloth skulle inse att Tolkiens text inte handlar om cannabis om han skaffade sig erfarenhet av cannabis.

Jag tror nog snarare det är du som skulle behöva skaffa dig denna erfarenhet.