Tolkiens Arda – Sveriges stora Tolkienforum

Välkommen till Sveriges stora Tolkienforum! Klicka här för att gå till förstasidan.
Aktuellt datum och tid: tor apr 23, 2026 5:37 pm

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]

Ny tråd Svara på tråd  [ 219 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån aug 22, 2005 6:02 pm 
Maia
Användarvisningsbild

Ohlmarxisten skrev:
You would not wonder if you used this herb yourself.
Nerloth menar att ett tobaksrus inte är omöjligt att förklara men att ett cannabisrus är det. Ja, det kan vara svårt att förklara mentala erfarenheter, även effekterna av tobak. Ganska djupt filosofiskt problem det där. ;) Men det är inte det viktiga. Det här är ett klassiskt retoriskt knep. Man säger till meningsmotståndaren att du skulle förstå om du bara hade erfarenhet av det här. Det är ett försök att inkompetensförklara sin motståndare. Nerloth har själv försökt bruka Gandalfs replik ett flertal gånger i den här tråden. Det här är helt enkelt en retorisk kliché. Och man kan inte bortse från att Gandalf är "spefull" (vilket står längre fram) och retas med Saruman. Jag tycker inte det här säger någonting. Och hur kan man veta att det är ett cannabisrus som beskrivs om erfarenheten inte går att beskriva? Då skulle det bara vara den här delen av repliken som egentligen säger något. ;)

Det går att beskiva, men bara med ord, så att säga. Men ord är bara ord, och inte tillräckligt för att beskriva det fullt ut. Det är möjligt att det inte går att göra det med ett tobaks"rus" (kan det kallas rus öht?) heller, men det är också ett väldigt banalt och okomplicerat rus som inte ens behöver beskrivas. Man behöver inte röka tobak själv för att veta hur det är att enbart få ett fysiskt behov tillfredsställt. Däremot brukar folk som försöker beskriva (psykedeliska) drogupplevelser säga precis samma sak, att det är något som inte går att förklara fullt ut med ord, för det hela är omöjligt att förstå om man inte upplevt det själv.

Det du verkar försöka framhäva är att Gandalf inte bara inte menar det han säger, utan dessutom försöker förlöjliga och visa sig överlägsen den han talar med. Det låter inte ett dugg likt Gandalf i mina öron. Jag ser Gandalf som en väldigt dygdig människa, att ljuga skulle han aldrig göra t.ex. så jag tror han menar precis det han säger, oavsett vad det är för ört han talar om.

Ohlmarxisten skrev:
Det verkar som Nerloth är inne på samma tankar när han preciserar vad han menar, men hans slutsats att det handlar om cannabis verkar mer basera sig på hans tidigare resonemang att sinnestillståndet förändras inte på att tankarna blir klarare.

En förändring av sinnestillståndet som leder till att man kan se saker i klarhet istället för fördolt av skuggor.

Ohlmarxisten skrev:
Nerloths beskrivning stämmer betydligt bättre med texten. Nerloth har sagt att han kanske har erfarenhet av cannabis. Kan det vara så att Nerloth saknar denna erfarenhet? Kanske är det så att Nerloth skulle inse att Tolkiens text inte handlar om cannabis om han skaffade sig erfarenhet av cannabis. ;)

Jag tror nog snarare det är du som skulle behöva skaffa dig denna erfarenhet. :)

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån aug 22, 2005 6:51 pm 
Maia
Användarvisningsbild

Nerloth skrev:
Det du verkar försöka framhäva är att Gandalf inte bara inte menar det han säger, utan dessutom försöker förlöjliga och visa sig överlägsen den han talar med.

Var har jag sagt att Gandalf inte menar vad han säger? :shock: Någonting om "överlägsen" har jag heller inte sagt. Att han "försöker förlöjliga" (eller hur man nu vill uttrycka det) står klart och tydligt.

Citera:
Saruman was little appeased by this answer (for he hated mockery, however gentle) [min fetstil]

Nerloth skrev:
Ohlmarxisten skrev:
Det verkar som Nerloth är inne på samma tankar när han preciserar vad han menar, men hans slutsats att det handlar om cannabis verkar mer basera sig på hans tidigare resonemang att sinnestillståndet förändras inte på att tankarna blir klarare.

En förändring av sinnestillståndet som leder till att man kan se saker i klarhet istället för fördolt av skuggor.

Varför inte bara "tankarna blir klarare"? Det är vad som står. Det står inget om någon "förändring av sinnestillståndet".

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån aug 22, 2005 7:20 pm 
Maia
Användarvisningsbild

Ohlmarxisten skrev:
Var har jag sagt att Gandalf inte menar vad han säger? :shock: Någonting om "överlägsen" har jag heller inte sagt. Att han "försöker förlöjliga" (eller hur man nu vill uttrycka det) står klart och tydligt.

Du skrev att han enbart använder ett "retoriskt knep". Och att förlöjliga någon är ett sätt att verka överlägsen. Som sagt uppfattar jag inte Gandalf som den typen som gör så.

Ohlmarxisten skrev:
Saruman was little appeased by this answer (for he hated mockery, however gentle) [min fetstil]

Sarumans subjektiva uppfattning av det hela.

Ohlmarxisten skrev:
Varför inte bara "tankarna blir klarare"? Det är vad som står. Det står inget om någon "förändring av sinnestillståndet".

För att om tankarna går från att vara oklara till att bli klara så har det skett en förändring i sinnet.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån aug 22, 2005 7:52 pm 
Maia
Användarvisningsbild

Nerloth skrev:
Ohlmarxisten skrev:

Du skrev att han enbart använder ett "retoriskt knep". Och att förlöjliga någon är ett sätt att verka överlägsen. Som sagt uppfattar jag inte Gandalf som den typen som gör så.

Visst använder han retorik. Repliken är full av spefull retorik. Men Gandalf menar precis vad han säger. Om någon betraktar Gandalf som överlägsen för att han är spefull så är det väl du. Jag håller nog snarare med Tolkien junior som i bokens början med anledning av just denna scen kallar Saruman "lordly", vilket Adlerberth har översatt med "högdragen". Men spelar det här någon roll för vilken ört det handlar om?

Nerloth skrev:
Ohlmarxisten skrev:

Sarumans subjektiva uppfattning av det hela.

Det är inte Saruman som säger "mockery" utan Tolkien. Inte heller det här spelar väl någon roll för vilken ört det handlar om?

Nerloth skrev:
Ohlmarxisten skrev:

För att om tankarna går från att vara oklara till att bli klara så har det skett en förändring i sinnet.

OK, om det verkligen är allt du menar. Men du talade tidigare om "psykedeliska droger" som droger som förändrar sinnestillståndet. Om du menar att texten talar om ett "förändrat sinnetillstånd" och att det därför är en psykedelisk drog Gandalf röker, så anser jag att du gör en grov felläsning.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis aug 23, 2005 8:03 am 
Creator of stars
Användarvisningsbild

Nerloth skrev:
Ohlmarxisten skrev:

Tankarna blir också klarare om man piggnar till vilket man gör av nikotin eftersom det är ett uppiggande medel.

And a new day will dawn for those who stand long
And the forests will echo with laughter

Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre aug 26, 2005 6:11 pm 
Maia
Användarvisningsbild

Ohlmarxisten skrev:
Nerloth skrev:
Ohlmarxisten skrev:

OK, om det verkligen är allt du menar. Men du talade tidigare om "psykedeliska droger" som droger som förändrar sinnestillståndet. Om du menar att texten talar om ett "förändrat sinnetillstånd" och att det därför är en psykedelisk drog Gandalf röker, så anser jag att du gör en grov felläsning.

Eftersom Nerloth inte svarar, så får jag väl förtydliga mig. Vad det handlar om är att Nerloth har missförstått vad en "psykedelisk drog" är.

Nerloth skrev:
Droger som förändrar sinnestillståndet kallas psykedeliska

Hade det bara varit en slarvig formulering (som jag först trodde), så hade det inte varit något att bry sig om. Men Nerloth bygger hela sitt resonemang på just denna formulering.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör aug 27, 2005 1:55 am 
Maia
Användarvisningsbild

Ohlmarxisten skrev:
Eftersom Nerloth inte svarar, så får jag väl förtydliga mig. Vad det handlar om är att Nerloth har missförstått vad en "psykedelisk drog" är.

Så du vet vad en psykedelisk drog är? Låt oss höra.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör aug 27, 2005 9:22 am 
Maia
Användarvisningsbild

Nerloth skrev:
Ohlmarxisten skrev:

Så du vet vad en psykedelisk drog är? Låt oss höra.

Tja, ser du något problem med Nationalencyklopedins definition?

Nationalencyklopedin skrev:
psykedelisk (en modern bildning till >psyke och grek. dē’los 'uppenbar', 'tydlig'), som framkallar ett >förändrat medvetandetillstånd.

förändrat medvetandetillstånd, FMT, innebär att uppmärksamhet, varseblivning, tänkande, minne, vilje- och känsloliv fungerar kvalitativt annorlunda än i tillstånd av normalt vaket medvetande.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön aug 28, 2005 10:14 am 
Maia
Användarvisningsbild

Oj, det tyder ju på stor kunskap om det hela att du var tvungen att slå upp ordet.

Du argumenterar alltså mot något du ej har någon kunskap om. Tycker du inte själv du är ganska pinsam?

Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön aug 28, 2005 10:20 am 
Maia
Användarvisningsbild

Nerloth skrev:
Oj, det tyder ju på stor kunskap om det hela att du var tvungen att slå upp ordet.

Du argumenterar alltså mot något du ej har någon kunskap om. Tycker du inte själv du är ganska pinsam?

Debattera frågan istället om du vågar.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön aug 28, 2005 10:37 am 
Maia
Användarvisningsbild

Ohlmarxisten skrev:
Nerloth skrev:

Debattera frågan istället om du vågar.

Varför ska jag debattera med en person som är okunnig - en fullständig idiot i ämnet? Men du kanske menar att jag ska debattera på det pinsamma sättet du gör? Okej. Du har missförstått texten.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön aug 28, 2005 11:37 am 
Maia
Användarvisningsbild

Nerloth skrev:
Droger som förändrar sinnestillståndet kallas psykedeliska

Nerloth skrev:

Nerloth skrev:
Detta går inte att tolka på något annat sätt såvida man inte är extremt ignorant. Det må kallas tobak, men dess effekter är inte de av tobak utan av cannabis.

Du anser alltså att "cleared your mind of shadows" betyder det skett en övergång till ett förändrat medvetandetillstånd, vilket innebär att uppmärksamhet, varseblivning, tänkande, minne, vilje- och känsloliv fungerar kvalitativt annorlunda än i tillstånd av normalt vaket medvetande, och att den som tolkar detta "på något annat sätt" är "extremt ignorant".

Den här frågan har debatterats länge och betydligt mer seriöst (om än ofta med en humoristisk vinkling) än här. Men att de som inte delar den åsikt du har är "extremt ignoranta" har jag inte hört tidigare. Det skulle till exempel innebära att Sveriges (ja, kanske världens) ledande expert på pipe-weed är "extremt ignorant".

Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön aug 28, 2005 1:44 pm 
Redaktionen

Nerloth skrev:

Du argumenterar ju mot "pipeweed är tobak" utan att veta något om personen Tolkien -- tycker inte du att du är ganska pinsam?

Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön aug 28, 2005 1:55 pm 
Lord of the Mark
Användarvisningsbild

Håll gärna uppe nivån en aning, uttryck som: "du är en idot" och dylikt hör inte hemma här.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön aug 28, 2005 3:18 pm 
Hobbit

Måste bara kommentera att det här måste vara det mest välmatade troll jag sett på bra länge.

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 219 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]