Citera:
Jag avser här endast förutsättningarna efter Beleriand.
Citera:
Finrod Felagund gjorde en stor förändring i landskapet då han reste Spionernas kulle (Amon Ethir) så att man kunde se annalkande fiender på långt håll.
Som var i Beleriand. Jag ser det tvärtom som i det ytterst sannolikt att Noldor så bedrev storskaligt jordbruk i Beleriand och möjligen tidigt i midgård.
Men alverna efter Beleriand särskilt efterhand i 3:e åldern hade dels mindre behov av stora odlingar i takt med att de seglade bort mm. så befolkningen minskade.
Dels är småskaligt jordbruk i glesa lövskogar väldigt produktivt då myllan är väldigt bördig.
Jordbruk i floddalar och gamla sjöbottnar är (särskilt om det förekommit istid) väldigt produktivt. Men jag känner mig tveksam till att det var de förhållandena för 3:e ålderns alver.
Alverna levde huvudsakligen i skogar. Odlingar i lövskog som brukas på det viset är väldigt produktiva. Tar man ned träden för att bereda odlingsmark tar man bort grunden för jordens bördighet dvs löven som multnar till den bördig myllan. Man får ganska snabbt utarmade jordar vilket leder till att man måste ta ned fler träd för att bereda nya fält. Återväxten av stora lövträd och sedan återbildandet av mylla är en lååång process som brukar lämna mycket spår av kalhyggen och gamla åkrar/ny skog i olika stadier av återväxt. Det är ganska kraftiga ingrepp och en kraftig miljöpåverkan som;
A. Känns som att den borde skildrats i någon beskrivning när de rest i alvland (annat än grönt och stilla)
B en påverkan som känns väldigt o-alvisk.
förtydligande o-skogsalvisk. Noldors stora riken var en lite annan sak och historia vid den tiden.