Tolkiens Arda – Sveriges stora Tolkienforum

Välkommen till Sveriges stora Tolkienforum! Klicka här för att gå till förstasidan.
Aktuellt datum och tid: fre jul 31, 2026 11:53 pm

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]

Ny tråd Svara på tråd  [ 48 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre jan 09, 2004 1:37 pm 
Noldo

har läst på svenska oräknebart många gånger. På engelska däremot bara Bilbo och sagan om ringen.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre jan 09, 2004 4:08 pm 
Östring
Användarvisningsbild

en gång på svenska, när jag var 12-13 år sådär. Fyra-fem gånger på engelska, och så har jag läst ca halva FotR på spanska...jag var nyfiken...

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre jan 09, 2004 9:53 pm 
Maia
Användarvisningsbild

Blodwyn skrev:
en gång på svenska, när jag var 12-13 år sådär. Fyra-fem gånger på engelska, och så har jag läst ca halva FotR på spanska...jag var nyfiken...

Säg mig; är språket annorlunda på spanskan? Är det skoj att läsa boken på någo annat språk än svenska och engelska?

Ifs så har jag tänkt mig att läsa boken på tyska, franska eller ryska någon gång. Det är just att få uppleva språkklädnaderna i de olika språken. Och man är inte fanatisk för att man läser boken på olika språk. Det är faktiskt mycket lättare att ha en välkänd bok (alltså som man har läst ofta) som referensexemplar än olika böcker!

Åt samma håll - Lars Winnerbeck

Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön jan 11, 2004 4:01 am 
Sinda
Användarvisningsbild

Först i översättning av Felöversättningars herre, sedan på originalspråket. Jag ser fram emot att kasta mig över nyöversättningen, som jag tror kommer att bli ypperlig (det är inte namnfrågorna som är väsentligast, utan att man kommer så nära originalet som möjligt, är min bestämda åsikt).

Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön jan 11, 2004 2:37 pm 
Sinda
Användarvisningsbild

Jag har läst Sagan om ringen på engelska en gång och på svenska två gånger, TT och Konungens återkomst har jag läst på svenska tre gånger. Nu håller jag på med Simarillon på svenska och har tänkt att när jag är färdigt med den så ska jag försöka ta mig igenom alla böcker på engelska.

Det hade varit intressant att läsa på tyska, men trots att jag har pluggat det språket i 5 1/2 år nu så tror jag det skulle vara väldigt svårt. Men man kan ju alltid försöka! :)

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön jan 11, 2004 4:49 pm 
Östring
Användarvisningsbild

Jag har bara läst böckerna på svenska 2 gånger, men ska läsa dom på engelska också så småningom. Just nu har jag för mycket annat att läsa...

Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön jan 11, 2004 8:56 pm 
Sinda
Användarvisningsbild

Jag käser böckerna för tredje gången, nu första gången på engelska.

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön jan 18, 2004 10:34 am 
Hobbit
Användarvisningsbild

Jag har läst böckerna flera gånger på svenska, för jag har dem inte på engelska än. Men eftersom jag har klarat att läsa femte Harry Potter-boken på engelska nu måste jag väl försöka. :D

Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön jan 18, 2004 11:10 pm 
Avar
Användarvisningsbild

Citera:
Men eftersom jag har klarat att läsa femte Harry Potter-boken på engelska nu måste jag väl försöka.

Jag vill inte på något sätt avskräcka dig men det är ganska mycket mer komplicerat språk i Härskarringen på engelska. Du borde dock läsa den på engelska för det är en underbar upplevelse, ville bara förvarna dig. Ett tipps är att inte läsa den en av sommarens varmaste dagar för då kan man svimma. Även om den är otroligt bra på engelska så måste jag säga att det är ett perfekt sömnmedel att läsa den.

Jag har bara orkat igenom en gång på svenska och en och en halv gång på engelska. Skall nu vänta ett tag för jag tycker inte jättemycket om att läsa böcker om och om igen, nya upplevelser gör livet värt att leva.
:wink:

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis jan 20, 2004 10:24 am 
Östring
Användarvisningsbild

Arwens_vän skrev:
Säg mig; är språket annorlunda på spanskan? Är det skoj att läsa boken på någo annat språk än svenska och engelska?

Ifs så har jag tänkt mig att läsa boken på tyska, franska eller ryska någon gång. Det är just att få uppleva språkklädnaderna i de olika språken. Och man är inte fanatisk för att man läser boken på olika språk. Det är faktiskt mycket lättare att ha en välkänd bok (alltså som man har läst ofta) som referensexemplar än olika böcker!

Jag tyckte att den spanska översättningen verkade mycket välgjord - planen finns fortfarande att läsa hela, någon gång när jag får tid...
Det var väldigt intressant och kul att läsa den på ett nytt språk.
Fast jag anser nog att man får räkna sig som lite fanatisk om man börjar läsa den på en massa språk! Men, vad är det för fel med det? :?:

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor jan 22, 2004 5:36 pm 
Uruk

Läste trilogin de första tre gångerna på svenska innan jag läste den på engelska. Håller på att läsa genom den ytterligare en gång på engelska, vilket definitivt är det språk jag kommer hålla mig till hädanefter.

Har också läst Silmarillion, Unfinished tales och Bilbo på engelska:-)

Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör jan 31, 2004 12:30 am 
Uruk

Älva skrev:
Vill läsa den på norska för det är mitt andra språk efter svenskan. :)

Den norske oversettelsen er faktisk veldig god.
Har lest den en god del ganger både på norsk og engelsk

Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör jan 31, 2004 10:19 am 
Sinda

Jag har bara läst den på svenska (än så länge).

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör jan 31, 2004 9:40 pm 
Hobbit
Användarvisningsbild

Har läst den på svenska och håller på med eng.
Silmarillion, sagor från midgård och bilbo har jag bara läst på svenska.

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön feb 01, 2004 5:19 pm 
Maia
Användarvisningsbild

Om två veckor får jag hem mina exemplar av Herr der Ringe! Den gamla översättnigen (blev fullkomligt avskräckt av några citat på nyöversättningstråden från den nya - 1999 - Galadriel säger saker som "Na klar!" och på leksakerna på Bilbos fest kan läsas texten "Made in Dal"... :shock: Den gamla från 1966 ska vara närmre originalet och gjord i nära samarbete med Tolkien själv.)

Så, om si sådär ett år kan jag väl skriva om den läsupplevelsen, för så lång tid lär det väl ta att jobba mig igenom den...! Har verkligen tagit mig vatten över huvudet här, men kunde bara inte låta bli! :)

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 48 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]