Tolkiens Arda – Sveriges stora Tolkienforum

Välkommen till Sveriges stora Tolkienforum! Klicka här för att gå till förstasidan.
Aktuellt datum och tid: fre mar 29, 2024 6:41 am

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 76 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön aug 03, 2008 3:06 pm 
Offline
Noldo
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån mar 24, 2008 3:15 pm
Inlägg: 448
Ort: Värmland
Eldalie skrev:
Jag väntar... :wink:
Då tycker vi klart olika. Men jag märker av kommentarerna ovan, att många tycker som du. Min bild av Merry är totalt olik den Dominic förmedlar, både utseende- och beteendemässigt.

:P
Jo, vi tycker olika. Och jag kan förstå varför du tycker Merry är fel, även fast jag bara tycker Merry är fel beetendemässigt (vilket jag skyller på de älskvärda manusförfattarna). Men dålig skådis, det är han inte.

_________________
G. K. Chesterton:
“Sagor är mer än sanna: inte för att de lär oss att drakar finns, utan för att de lär oss att drakar kan besegras.”


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön aug 03, 2008 5:00 pm 
Offline
Noldoli
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor apr 10, 2008 3:25 pm
Inlägg: 2568
Ort: Andúnie
Nä någon dålig skådespelare tror jag inte Dominic är. Det är rollen som Merry som inte fungerar, och jag håller med dig om att detta beror mer på manus och regi än Dominics egen talang. Jag följer inte Lost, men det lilla jag sett har varit rätt dåligt, och Dominic har inte övertygat mig på något sätt i den rollen (men som sagt, jag har bara sett lösryckta snuttar, så han kan säkert bättre emellanåt).


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis aug 05, 2008 7:27 am 
Offline
Creator of stars
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån dec 15, 2003 11:52 am
Inlägg: 11222
Ort: Dun Cannobaen
Han är ju jättebra i Lost! Jag tycker han gör ett utmärkt jobb som Merry. Det är precis den Merry som jag alltid föreställt mig.

_________________
There's a feelin' I get when I look to the west
and my spirit is crying for leaving...

And a new day will dawn for those who stand long
And the forests will echo with laughter


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis aug 05, 2008 7:34 am 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre jan 05, 2007 12:50 pm
Inlägg: 1126
Ort: Menegroth
Kan tycka att Merry är ojämn, ibland är han helt den hob jag alltid tänkt mig från böckerna, och desutom har alltid Merry vart min favorithod, men ibland känns han helt..fel, svårt att beskriva riktigt, men det är nånting med honom som inte stämmer.
Tror dock inte det är Domenics fel, för han är enligt mig en väldigt bra skådis.

_________________
Ur natten steg jag till ljusets värld
med sång under solen, med draget svärd.
Jag red tills hoppet och hjärtat brast
mot solnedgången och dödens gast.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis aug 05, 2008 4:23 pm 
Offline
Noldoli
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor apr 10, 2008 3:25 pm
Inlägg: 2568
Ort: Andúnie
Jag kan passa på att gå loss lite mer i min kritik av P.J.s hobbitar:

Accenterna: De är inte så bra. Frodo lyckas någorlunda med brittisk engelska, medan Sams amerikanska är förfärlig (anpassad till Tolkiens syn på hobbitar som väldigt "engelska"). Pippins skotska accent är skön, men egentligen tycker jag att alla hobbitar ska ha någon form av Middle-English, där det finns flera varianter att välja mellan om man nu vill framhålla vissa som finare (adeln) än andra (lågklass, såsom Sam). Jag tycker även att det Hollywoodska draget att använda skotska för humoristiska karaktärer är mycket tragiskt (något som även Gimli drabbas av, då manus och dialekt gör honom tokrolig i filmerna).

Utseendet: Två av dem, inte Frodo och Pippin, ser ohobbitska ut med för ljust hår, tre har skäggstubb (inte Frodo, men i särklas Sam), de är alla för långa (svårt att få till dem om de varit kortare, men ska man följa boken borde de varit kortare till dess två dricker entvatten, vilket i filmerna ändå inte har en bestående effekt).

Sedan har de för det mesta dåligt manus att gå efter. Denna sista punkt kunde ändras, även där de övriga var svåra med den rollbesättning de hade (fast jag tycker allt att de borde haft extrarakning av vissa karaktärer precis före tagning).


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis aug 05, 2008 5:35 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön jan 18, 2004 4:46 pm
Inlägg: 2474
Ort: Upplands Väsby
Själv tycker jag att ett av de största felen är Frodos extremt låga ålder. Det och all skäggstubb som Eldalie också nämner är det som stör mig mest på utseendeområdet.


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis aug 05, 2008 6:21 pm 
Offline
Noldoli
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor apr 10, 2008 3:25 pm
Inlägg: 2568
Ort: Andúnie
Håller med Beledhel om åldern. Endast Pippin ser (emellanåt för det växlar i vissa scener där han ser äldre ut) yngre ut (vilket han ska göra). Men vi får väl anta att ringen har bevarat Frodos ungdom till den grad att han ser ut att vara strax under mogen ålder (33), fastän den inte borde gjort honom yngre än han var när han fick den(!), men felet ligger här lika mycket på att Sam och Merry ser för gamla ut tycker jag. De i sin tur borde se mer ut som Pippin!


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis aug 05, 2008 6:33 pm 
Offline
Sinda
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön jun 29, 2008 12:08 pm
Inlägg: 205
Ok. Frodo ser ut som en wimp och spärrar upp ögonen och ser fånig ut genom filmerna, alverna är åt helvete i nästan alla fall, Gandalf gullar lite för mycket med hobbitarna , Aragorn ser ut som en mjukis.


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons aug 06, 2008 7:51 am 
Offline
Creator of stars
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån dec 15, 2003 11:52 am
Inlägg: 11222
Ort: Dun Cannobaen
Curufinwë skrev:
Ok. Frodo ser ut som en wimp och spärrar upp ögonen och ser fånig ut genom filmerna, alverna är åt helvete i nästan alla fall, Gandalf gullar lite för mycket med hobbitarna , Aragorn ser ut som en mjukis.


:lol: :lol: :lol:

Jag skrattar för jag antar att det är ett skämt.

_________________
There's a feelin' I get when I look to the west
and my spirit is crying for leaving...

And a new day will dawn for those who stand long
And the forests will echo with laughter


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons aug 06, 2008 7:58 am 
Offline
Sinda
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön jun 29, 2008 12:08 pm
Inlägg: 205
I cant see anyone else smiling in here; -

vadå, Frodo och Aragorn är felcastade och jag tycker inte att filmens alver ser ut som de alver jag läst, tänkt och drömt om.


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons aug 06, 2008 8:09 am 
Offline
Creator of stars
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån dec 15, 2003 11:52 am
Inlägg: 11222
Ort: Dun Cannobaen
Kan inte hålla med om att Aragorn ser ut som en mjukis. Och alverna vid Helms Klyfta tycker jag är bra. Det är mest synd på Celebron och Haldir som har lite hästansikten och eftermiddagsskugga.

_________________
There's a feelin' I get when I look to the west
and my spirit is crying for leaving...

And a new day will dawn for those who stand long
And the forests will echo with laughter


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons aug 06, 2008 8:58 am 
Offline
Noldoli
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor apr 10, 2008 3:25 pm
Inlägg: 2568
Ort: Andúnie
Att alverna över huvud taget dyker upp vid Helm's Deep är pinsamt dåligt. Jag tycker minst 3/4 av rolllistan är felcastad.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis aug 12, 2008 7:11 pm 
Offline
Snaga

Blev medlem: ons aug 06, 2008 5:52 pm
Inlägg: 3
Ort: Västervik
Frodo - Ser ut som Frodo i Alan Lees illustration där Gollum brottas med Sam, och Frodo håller Sting mot Gollums hals! Mycket bra val, kanske något ung.
Sam - En av de sämsta skådespelarna. Ingen trovärdig rollgestaltning och emellanåt amerikansk dialekt. Stör mig.
Merry, Pippin - Helt OK.
Aragorn - Vande mig, men kanske inte rollbesättning i toppklass. Plus för att han ser OK ut både som utbygdsjägare och kung.
Gimli - Rätt skådespelare. Aningens för mycket latexmaskering.
Legolas - OK, med tanke på att alver är så svåra.
Boromir - Bland de bästa, både till utseendet och prestation.
Gandalf - Ian McKellen ÄR Gandalf!! :D
Saruman - Full pott för Istari #2 också!
Galadriel - Lite bättre än OK.
Celeborn - Kunde ju gått att få bättre...
Elrond - Aningen oalvisk, men som halvalv kommer han undan.
Arwen - Lite svårt att se henne som alv i början, men hon har växt på mig.
Faramir - Funkar.
Denethor - Bra.
Eowyn - Mycket bra val. Vacker!
Eomer - Bland de bättre helt klart!
Theoden - Bra.
Grima - OK, men inte mer.

Över lag mycket bra rollbesättning! Hade inte uppskattat filmerna om alltför bekanta skådespelare, som Pitt, Cruise, Clooney, hade sprungit runt och försökt föreställa alver och Aragorn m.m.

Edit: Glömde Gollum... Mycket bra han också. Kunnat bära upp en film helt själv..


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons aug 13, 2008 6:21 pm 
Offline
Noldoli
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor apr 10, 2008 3:25 pm
Inlägg: 2568
Ort: Andúnie
Håller med om det sista. Jag hade avskytt om tex Brad Pitt sprang runt i filmerna. Inte så mycket för att han skulle vara en dålig skådespelare (i vissa filmer tycker jag han är bra) men för att han och övriga superkändisar är för etablerade, vilket försvårar inlevelsen av att de skulle vara karaktärer i Arda. Elrond och Arwens rollbesättningar blev på det här sättet helt fel, då många har en alltför klar bild av dem i andra sammanhang för att bekvämt kunna ta till sig deras roller.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor aug 14, 2008 7:04 am 
Offline
Creator of stars
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån dec 15, 2003 11:52 am
Inlägg: 11222
Ort: Dun Cannobaen
Jag hade svårt med Elrond i början men han växte in i rollen och nu har jag svårt att se en annan än honom. Han funkar eftersom han är halvalv, ananrs hade han varit lite väl rynkig. :)

Arwen fungerar bara sämre och sämre, inte för att jag sett henne i någon roll tidigare men hästansikte och alver går inte ihop för mig.

_________________
There's a feelin' I get when I look to the west
and my spirit is crying for leaving...

And a new day will dawn for those who stand long
And the forests will echo with laughter


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 76 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 8 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010