Tolkiens Arda – Sveriges stora Tolkienforum

Välkommen till Sveriges stora Tolkienforum! Klicka här för att gå till förstasidan.
Aktuellt datum och tid: fre mar 29, 2024 2:43 pm

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 76 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre maj 16, 2008 7:33 pm 
Offline
Hobbit

Blev medlem: sön apr 13, 2008 2:33 pm
Inlägg: 66
Ort: Vallentuna
Varför klagar alla på stackars lilla Elijah? :( Han är ju jättebra, en av de bästa enligt mig! Speciellt som det är en jättesvår roll.

Okej, de som ska bort då:
Elrond, Celeborn (typ världens fulaste alver), Gamling (ska va gammal :P ) och en Rohan-statist på Pelennor (håller sin fula yxa så fruktansvärt nördigt) är de värsta. Men ja skulle helst slopa Merry och Arwen också.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre maj 16, 2008 10:07 pm 
Offline
Noldo
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån mar 24, 2008 3:15 pm
Inlägg: 448
Ort: Värmland
Eve skrev:
Varför klagar alla på stackars lilla Elijah? :( Han är ju jättebra, en av de bästa enligt mig! Speciellt som det är en jättesvår roll.


Jo, det förstås. Men jag tror de gav Elijah fel instruktioner och tolkningar av Frodos karaktär. För själv tycker jag Frodo är ganska munter för att ha hela Midgårds öde på sina axlar :)
Elijah däremot ser nästan alltid ledsen ut, med sina blåa stora ögon :wink:
Elijah verkar vara en söt kille, och han gör ett ganska bra jobb, men någon Frodo är han tyvärr inte.

_________________
G. K. Chesterton:
“Sagor är mer än sanna: inte för att de lär oss att drakar finns, utan för att de lär oss att drakar kan besegras.”


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre maj 16, 2008 10:56 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre jan 05, 2007 12:50 pm
Inlägg: 1126
Ort: Menegroth
Eldrond? Bort?!
Ursäkta om jag blir upprörd men vad säger du?! :shock:
Han och Kate Blanchet är ju de enda som på riktigt lyckas med gestaltningen av alver..
Om någon ska bort är det Liv..

_________________
Ur natten steg jag till ljusets värld
med sång under solen, med draget svärd.
Jag red tills hoppet och hjärtat brast
mot solnedgången och dödens gast.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör maj 17, 2008 4:57 pm 
Offline
Noldo
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån mar 24, 2008 3:15 pm
Inlägg: 448
Ort: Värmland
Thingol skrev:
Om någon ska bort är det Liv..


haha, ja, hon är en mycket vacker ung dam, men jag har alltid tänkt mig att Arwen skulle se lite äldre ut. :wink:

_________________
G. K. Chesterton:
“Sagor är mer än sanna: inte för att de lär oss att drakar finns, utan för att de lär oss att drakar kan besegras.”


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör maj 17, 2008 5:51 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre jan 05, 2007 12:50 pm
Inlägg: 1126
Ort: Menegroth
Sant är kankse att hon är vacker, och onekligen ung..
Men ser hon ut som en alv? Kan hon spela alv? Nej :P

_________________
Ur natten steg jag till ljusets värld
med sång under solen, med draget svärd.
Jag red tills hoppet och hjärtat brast
mot solnedgången och dödens gast.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör maj 17, 2008 8:47 pm 
Offline
Noldo
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån mar 24, 2008 3:15 pm
Inlägg: 448
Ort: Värmland
Thingol skrev:
Sant är kankse att hon är vacker, och onekligen ung..
Men ser hon ut som en alv? Kan hon spela alv? Nej :P


Nej, det har du nog rätt i. Men jag tyckte hon hade en mycket vacker röst, och alviskan låter ganska behaglig på hennes tunga (hon gillade ju själv att prata det också) eller är det bara något jag tycker? Har hört ett klipp där Tolkien själv läste en text alviska, men annars vet jag inte riktigt hur det ska uttalas, så jag är väl ingen expert eller så, men jag tycker hon talade väldigt vackert. :wink:

_________________
G. K. Chesterton:
“Sagor är mer än sanna: inte för att de lär oss att drakar finns, utan för att de lär oss att drakar kan besegras.”


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön maj 18, 2008 10:03 am 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre jan 05, 2007 12:50 pm
Inlägg: 1126
Ort: Menegroth
Det har jag intr tänkt på, jag har alltid tänkt på hen nes röst som "för Hollywood" :roll:

_________________
Ur natten steg jag till ljusets värld
med sång under solen, med draget svärd.
Jag red tills hoppet och hjärtat brast
mot solnedgången och dödens gast.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön maj 18, 2008 1:37 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons feb 20, 2008 8:48 pm
Inlägg: 2426
........................


Senast redigerad av Egalmoth sön maj 18, 2008 1:47 pm, redigerad totalt 2 gånger.

Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön maj 18, 2008 1:46 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons feb 20, 2008 8:48 pm
Inlägg: 2426
Jag tycker det inte var nåt större fel på skådespelarna, däremot på manusförfattarna... Särskilt Philippa Boyens-- det var hon som var den drivande kraften bakom att Faramir skulle ta Frodo och Sam tilll Osgiliath, och att han inte skulle kunna motstå Ringen så bra. Det förstörde kontrasten mellan Faramir och Boromir nästan helt. Hon älskade att göra ändringar-- det behövs inga ändringar! Historien kan inte bli så mkt bättre än den redan är.

Boromir: väldigt bra gjord av Sean Bean.

Aragorn: synd att Viggo Mortensen inte är längre, annars bra gjort.

Elijah Wood: gillade jag inte alls som Frodo, svårt att sätta fingret på men jag har aldrig gillat Wood som skådespelare.

Eowyn: helt ok val av skådespelare.

Galadriel: ett bra val, dom där genomskinliga öronen kunde dom dock ha skippat....

Arwen: Ok men inte alltför bra val.

Faramir: ok val även om han skulle ha varit längre för att passa i rollen.
En annan grej jag avskyr är det här med "character development", t.ex. att Aragorn inte fick Anduril förrns i tredje filmen.... riktig nonsens...

Denethor: helt ok val av skådespelare, men helt fel gestaltning, skulden hamnar på manusförfattarna.

Gandalf: kanske bäst av alla.

Legolas: ok men dom skulle inte ha gett honom så lama repliker: tex "orcs", "goblins", "they're taking the hobbits to Isengard" osv..

Merry och Pippin var helt ok, dom har rätt utseende också.

Sam: helt ok, men, särskilt när dom närmade sig Mount Doom så lyser hans amerikanska accent igenom alldeles för mkt.

Celeborn: har jag inga större synpunkter på, han är ändå med i filmen under kort tid så han är mindre viktig.

Elrond: ok insats men jag hade helst sett en annan i den rollen.

Gimli: helt godkänd insats... men alltför ofta görs han till åtlöje, inget sånt tack!

Prologen tycker jag är ganska misslyckad för Isildur och Elendil är så korta o ser inte kungliga ut. Gil-Galad ser man nästan inte skymten av.

Gollum: mkt bra det kunde inte ha blivit mkt bättre.

Saruman: ok men det märks att Lee börjar bli riktigt gammal.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån maj 19, 2008 10:59 am 
Offline
Creator of stars
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån dec 15, 2003 11:52 am
Inlägg: 11222
Ort: Dun Cannobaen
Liv är ju katastrofal när hon pratar alviska! :x Viggo låter lenare och finare än henne ändå skulle det var hennes modersmål. Dessutom gillar jag inte hennes ansiktsform. Det är något med hakan.

Galadriel är inte heller den där vackra alvdrottningen som jag föreställt mig. Var de tvungen att sminka henne som en rumpnisse? Hon var finare som ond... :lol:

Sean Bean är katastrofal som Boromir. Han agerar töntigt och osäkert vilket åtminstone stör min bild av Gondorianen.

Hugo gör Elrond fantastiskt bra! Med tanke på att han är halvalv så fungerar de små rynkorna också.

Elijah... suck. Ansiktet funkar men håret har fel färg och dessutom verkar han bara ha två uttryck att bjuda på: Antingen ska han brista i gråt vilken sekund som helst eller så är han skitnödig. :roll:

Förutom Haldir och Celeborn som har eftermiddagssskugga så funkar restan ok.

_________________
There's a feelin' I get when I look to the west
and my spirit is crying for leaving...

And a new day will dawn for those who stand long
And the forests will echo with laughter


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån maj 19, 2008 11:48 am 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre jan 05, 2007 12:50 pm
Inlägg: 1126
Ort: Menegroth
Känner mig manad att fortsätta..

Liv, har jag redan svart på känner jag,
tycker däremot att Sean gör ett bra jobb, däremot är manusförfattarna verkligen dåliga på att gestalta honom. Och Elijah..suck..han är inte en så bra skåderspelare, ser "fel" ut, och hans manus är inte heller bra, gissa vem jag brukar spola över när jag tittar? :wink:

_________________
Ur natten steg jag till ljusets värld
med sång under solen, med draget svärd.
Jag red tills hoppet och hjärtat brast
mot solnedgången och dödens gast.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån maj 19, 2008 12:29 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons feb 20, 2008 8:48 pm
Inlägg: 2426
Citera:
Dessutom gillar jag inte hennes ansiktsform. Det är något med hakan.


Hon ser nästan ut som en häst :)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån maj 19, 2008 4:12 pm 
Offline
Avar

Blev medlem: tis maj 06, 2008 9:07 pm
Inlägg: 153
Ort: Stockholm
Jag fattar inte att alla kan klaga så! :D
Jag måste säja att det inte fins någon roll som jag är missnöjd med... kanske Liv, men annars tycker jag att de är bra...

Ok att Elijah ser skitnödig ut, men det stör inte mig så mycket.
Och manusförfattarna tycker jag har gjort ett bra jobb, och jag förstår varför de ändrade Faramir, och jag tycker att det var bra. Som de säjer på extramaterialet, om Faramir skulle ha sagt "jag skulle inte ens ta den (ringen) om jag såg den ligga vid vägkanten" så skulle man ta all makt från ringen, och det skulle förstöra stämningen.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån maj 19, 2008 6:10 pm 
Offline
Hobbit

Blev medlem: sön apr 13, 2008 2:33 pm
Inlägg: 66
Ort: Vallentuna
Madde av Fylke skrev:
Eve skrev:
Varför klagar alla på stackars lilla Elijah? :( Han är ju jättebra, en av de bästa enligt mig! Speciellt som det är en jättesvår roll.


Jo, det förstås. Men jag tror de gav Elijah fel instruktioner och tolkningar av Frodos karaktär. För själv tycker jag Frodo är ganska munter för att ha hela Midgårds öde på sina axlar :)
Elijah däremot ser nästan alltid ledsen ut, med sina blåa stora ögon :wink:
Elijah verkar vara en söt kille, och han gör ett ganska bra jobb, men någon Frodo är han tyvärr inte.

Precis! (fast hoppa de där sista) Det är inte hans fel, det är de där halvhemska manusförfattarna! :lol:

Citera:
Elijah... suck. Ansiktet funkar men håret har fel färg

Vaddå fel färg? :shock: Vad är det som är fel med den? Det är ju alla andra hobbitar som har fel. blont hår var ju "ytterst ovanligt" som det står nånstans.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån maj 19, 2008 7:46 pm 
Offline
Noldo
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån mar 24, 2008 3:15 pm
Inlägg: 448
Ort: Värmland
Älva skrev:
Liv är ju katastrofal när hon pratar alviska! :x Viggo låter lenare och finare än henne ändå skulle det var hennes modersmål. Dessutom gillar jag inte hennes ansiktsform. Det är något med hakan.


Hm, jag behöver studera alviskan bättre. :?

Eve skrev:
Vaddå fel färg? :shock: Vad är det som är fel med den? Det är ju alla andra hobbitar som har fel. blont hår var ju "ytterst ovanligt" som det står nånstans.


Jag tror vissa håller med mig när jag säger att Frodo ska ha brunt hår, inte svart :wink:

_________________
G. K. Chesterton:
“Sagor är mer än sanna: inte för att de lär oss att drakar finns, utan för att de lär oss att drakar kan besegras.”


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 76 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010