Tolkiens Arda – Sveriges stora Tolkienforum

Välkommen till Sveriges stora Tolkienforum! Klicka här för att gå till förstasidan.
Aktuellt datum och tid: tor jul 30, 2026 7:41 am

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]

Ny tråd Svara på tråd  [ 108 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 4, 5, 6, 7, 8  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons mar 01, 2006 12:48 pm 
Maia
Användarvisningsbild

Nå, varför inte se en film med västerlänska skurkar för en gångs skull? http://www.svd.se/dynamiskt/kultur/did_11962174.asp Det kan hjälpa oss med att förstå hur långt tryckfriheten kan, och ska, dras. Självklart vill jag se filmen, för att, på något sätt, vidga mina vyer. Men jag kan fan inte förstå varför man ska släppa den filmen i Sverige, när man inte ens tillåts att publicera muhammedteckningar. Lika för lika, brukar man ju säga!

Åt samma håll - Lars Winnerbeck

Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons mar 01, 2006 4:35 pm 
Redaktionen

Aderyn skrev:
Men jag kan fan inte förstå varför man ska släppa den filmen i Sverige, när man inte ens tillåts att publicera muhammedteckningar. Lika för lika, brukar man ju säga!

Jo, det brukar man ju... Och om man slår ihop alla amerikanska actionfilmer där araber och människor från Mellanöstern framställts mer eller mindre som onda vildar, så har de väl en del att ta igen... Som sagt, "lika för lika", det var du som sade det.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons mar 01, 2006 5:13 pm 
Creator of stars
Användarvisningsbild

Det han menade var nog att om man visar filmen så borde Muhammedteckningarna också publiceras.

And a new day will dawn for those who stand long
And the forests will echo with laughter

Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons mar 01, 2006 7:39 pm 
Maia
Användarvisningsbild

Aderyn skrev:
Men jag kan fan inte förstå varför man ska släppa den filmen i Sverige, när man inte ens tillåts att publicera muhammedteckningar.

Ingen har förbjudit muhammedteckningarna. De flesta tidningar har självmant valt att inte publicera dem, det är allt; dvs precis samma sak som att de svenska biografkedjorna hittills valt att inte ta in den här filmen.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons mar 01, 2006 7:46 pm 
Maia

Älva skrev:
Det han menade var nog att om man visar filmen så borde Muhammedteckningarna också publiceras.

Det har de ju redan blivit..

Personligen tycker jag inte att man kan jämföra att göra västerländskar till skurkar (som otaliga filmer tidigare gjort med araber och asiater, precis som Danne sa) och att publicera bilder på Mohammed, vilket är en mycket större skymf än nidbilder av Jesus, vilket tidningen som publicerade bilderna på Mohammed valde att inte publicera eftersom folk kunde ta illa upp.. DAGENS LÄNGSTA OCH KRÅNGLIGASTE MENING ÄR SLUT!! :D Låt oss inse att vi inte lever i världens centrum och att folk som bor i andra delar av världen ser på oss med samma slags fördomar som vi ser på dem. Tyvärr tror jag att Europa och USA oftare är verklighetens skurkar än Mellanöstern, Asien och Afrika. :(

Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons mar 01, 2006 8:40 pm 
Maia
Användarvisningsbild

Danne; självklart hade jag i åtankarna att det har varit araber som har varit hollywoodskurkarna under många år - liksom jänkare är som "Medal of Honors" nazister i arabernas spelvärld. Men nu, i muhammedteckningarnas tidevarv, är det mer aktuellt att debatera kring dessa, än om forntida, samt nutida hollywoodteckningar.

Angående att jag skrev om hur det ej var tillåtet att publicera bilderna; Sverigedemokraterna ville publicera dem. Behöver jag säga mer?

Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons mar 01, 2006 8:42 pm 
Maia
Användarvisningsbild

Den stegrande kamelen skrev:
Aderyn skrev:
Men jag kan fan inte förstå varför man ska släppa den filmen i Sverige, när man inte ens tillåts att publicera muhammedteckningar.

Ingen har förbjudit muhammedteckningarna. De flesta tidningar har självmant valt att inte publicera dem, det är allt; dvs precis samma sak som att de svenska biografkedjorna hittills valt att inte ta in den här filmen.

Som Aderyn sa så publicerade Sverigedemokraterna bilderna. Detta fick till följd att deras hemsida stängdes ner och effektivt förbjöd dem att publiceras.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor mar 02, 2006 3:14 am 
Maia
Användarvisningsbild

Nerloth skrev:
Som Aderyn sa så publicerade Sverigedemokraterna bilderna. Detta fick till följd att deras hemsida stängdes ner och effektivt förbjöd dem att publiceras.

Nej, det var Säpo och UD som ringde upp SD:s webbhotell och undrade om de hade tänkt igenom hur lämpligt det egentligen var att publicera de där bilderna. Webbhotellet drog förstås öronen åt sig och stängde på eget initiativ ner Sverigedemokraternas sida, men öppnade den igen ganska snart. (Men då hade bilderna tagits bort.) Det fanns och finns inget förbud. Det har gjorts en prövning om karikatyrerna kan utgöra hets mot folkgrupp, men så var inte fallet.

Säpo och UD har fått enorm kritik för påtryckningarna mot webbhotellet och det har pratats om ett allvarligt hot mot tryckfriheten. Även webbleverantören har blivit hårt kritiserad, och SD överväger tydligen att stämma dem för avtalsbrott. Regeringen (i form av den alltid lika förtroendeingivande Freivalds) blånekar att de skulle ha utövat några påtryckningar, eftersom de mycket väl vet att de inte har laglig grund till det. Att de och Säpo lik förbannat har varit där och stött på beror väl förmodligen på att det handlade om just SD. Bland annat Expressen har tidigare publicerat bilderna utan nämnvärd reaktion (ens från muslimerna, faktiskt).

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor dec 14, 2006 8:02 pm 
Maia
Användarvisningsbild

Dags att återuppväcka en gammal tråd;

Nu i dagarna har en lärare i en STHLM-baserad skola blivit avstängd. Anledningen är att han deltog i en anti-judisk konferans där man sa att enbart 300 000 judar dödades under andra världskriget. Enligt mediauppgifter föreläste läraren om just detta. Han har även pulicerat en skrivelse där dessa uppgifter lyfts fram på ett snyggt sätt, som ni kan finna här. Vad tycker ni om detta, om ni kan sätta er in i hans arbete?

Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre dec 15, 2006 9:27 am 
Creator of stars
Användarvisningsbild

Vet inte riktigt. Klart att han har fel men han måste ju få tycka vad han vill. Vi får så lätt moralpanik här i landet. Han kan ju vara en bra lärare för det. Clinton var säkert en bra president vad han än gick omkring och stoppade snorren i... :roll:

Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre dec 15, 2006 10:41 am 
Maia
Användarvisningsbild

Så vitt jag vet har hans ämne inget med publikationen att göra; han är nämligen en datalärare. Därför har varken jag eller hans arbetsgivare tvivlat på hans kompetens inom läraryrket. Han sparkas av politiska skäl.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre dec 15, 2006 2:02 pm 
Creator of stars
Användarvisningsbild

Så Sverige kanske får Amnesty på sig? Man får ju inte fara illa på grund av sina politiska åsikter eller?

Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre dec 15, 2006 4:02 pm 
Maia
Användarvisningsbild

För konsekvensens skull borde alltså extremnazisiska lärare också undervisa om Amnesty ska försvara denna lärare.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre dec 15, 2006 4:12 pm 
Creator of stars
Användarvisningsbild

Naturligtvis. En Greenpeaceanhängare får ju undervisa.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån dec 18, 2006 10:15 am 
Hobbit

Så mycket för den åsiktsfriheten vi så glatt viftade med, ja.

Han verkar, av allt att döma, vara en idiot. Det är kanske inte någonting jag rekommenderar folk att vara, men det bör man inte så sparken från offentliga anställningar för så länge man är det på sin fritid.

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 108 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 4, 5, 6, 7, 8  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]