Tolkiens Arda – Sveriges stora Tolkienforum

Välkommen till Sveriges stora Tolkienforum! Klicka här för att gå till förstasidan.
Aktuellt datum och tid: tor mar 28, 2024 9:38 am

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 13 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Självkänsla NU!
InläggPostat: sön dec 03, 2006 10:11 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre jan 02, 2004 12:32 pm
Inlägg: 1817
Ort: Vid Aver Peddrolocs skogar
Jag undrar bara hur vi "tookiga ungar" ser på självkänsla. Är vi trygga i oss själva? Hur har denna trygghet formats under de senaste åren? Tror vi på oss själva?

Orsaken till att jag skriver detta inlägg här är att jag vill specifiera denna fråga till den åldersgrupp som jag tillhör.

_________________
Jag sällar mig till hjältarna som gör och inte tycker

Åt samma håll - Lars Winnerbeck


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön dec 03, 2006 11:22 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån jun 14, 2004 4:19 pm
Inlägg: 1554
Ort: Little Hangleton
Självkänsla är väl viktigt för dem tycker det är viktigt.
Det hänger väl oftast vilket humör man är på, vissa dagar är man på topp och andra är på botten.

_________________
/Tom Riddle

"There is no good and evil, there is only power...and those too weak to seek it."
—Voldemort

I never expected that conducting a campaign of organized terrorism would be so morally uplifting.
/Viridian


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån dec 04, 2006 10:33 am 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön jan 18, 2004 4:46 pm
Inlägg: 2474
Ort: Upplands Väsby
Aderyn: Självkänsla har att göra med hur man värderar sig själv och självförtroende har att göra med hur man värderar sina prestationer och möjligheter, right? Eller är det bara olika ord för samma sak?

Alla tycks ha sin egen åsikt i den frågan, så jag vill ha klart för mig vad det är som just du menar. :wink:


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån dec 04, 2006 12:20 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre jan 02, 2004 12:32 pm
Inlägg: 1817
Ort: Vid Aver Peddrolocs skogar
Du är helt inne på - enligt mig - rätt spår Beledhel.

_________________
Jag sällar mig till hjältarna som gör och inte tycker

Åt samma håll - Lars Winnerbeck


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån dec 04, 2006 6:08 pm 
Offline
Maia

Blev medlem: fre mar 10, 2006 5:49 pm
Inlägg: 1472
Ort: Stockholm
Om det är så det är så har jag verkligen inte bra självkänsla..
:?


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån dec 04, 2006 8:54 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre jan 02, 2004 12:32 pm
Inlägg: 1817
Ort: Vid Aver Peddrolocs skogar
Det är först under detta år som jag har byggt upp en väl fungerande självkänsla. Det beror på att jag har accepterat att jag ska leva med mig själv i min egen värld. Jag ska alltså bara ha mig och gud att stå för med mina egna beslut. Det är alltså mitt liv som jag ska leva, och ingen annan liv. Det är som Roussoaus beskrivning av egenkärlek; att älskar man sig själv behöver man varken se ned på andra människor och vara rädda för vad de tycker om en. Faran med detta är att folk kommer att anklaga mig för att tro mig vara en övermänniska, men eftersom jag enbart har mig själv och gud att stå för, får jag glatt se mig som en övermänniska. Och eftersom jag bara har mig själv och gud att stå för, är det den perfekta förutsättningen för att vara den människan som smittar av sig egenkärleken så att fler upplever detta stadie.

Så det gäller att ta åt sig alla rättigheter som man har.

Kom bara ihåg en sak; att stå för sig själv menas man att ta åt sig alla rättigheter som man har. Men då måste man även kunna stå för alla handlingar som man väljer att göra. Här är ett exempel på detta:

Vidare står jag för att vara en människa vars glädje smittar av sig till andra personer, och jag står för konsekvensen att de blir gladare (vilket gör mig gladare), så jag använder mig av rättigheten att låta glädjen smitta av sig.

Jag står också för rättigheten att sympatisera med ett politiskt parti och tycka mindre om ett annat politiskt parti, och jag står för konsekvensen att jag tycker som det partiet. Jag har också rättigheten att debattera för detta parti. Men då måste jag acceptera att mot- eller medparten eventuellt tar åt sig rättigheten att argumentera för eller emot min åsikt.

Vidare har jag rättigheten att be någon om en tjänst. Den andra personen har självklart också en rättighet att fråga mig om en tjänst. Vi båda delar rättigheten att säga nej. Så står vi för konsekvenserna av vad detta nej kommer att ge upphov till, som betyder allt mellan en axelryckning till konflikter, så har vi - enligt vad jag tycker - skyldighet att neka tjänsten.

Men som jag skrev; det gäller även att stå för att fullfölja alla skyldigheter som man åläggs. Skyldigheter är inte som rättigheter, eftersom skyldigheter visar en eller flera individers förväntan på en. Om man struntar i dessa måste man stå för konsekvenserna. Alltså har man självklart rättighet att strunta i dessa, men då måste man vara beredd på att ta konsekvenserna av sitt handlande.

Jag vill inte stå för att döda någon, och jag vill inte tillbringa flera år i fängelse, så jag använder mig av rätten att inte döda någon.

Vidare vill jag ta åt mig skyldigheten att visa hänsyn till mina medmänniskor, eftersom jag inte står för att skapa onödiga konflikter med dessa. Om det gäller människor som jag anser det värt att få kommunikationsproblem med är jag beredd att ta konsekvensen av mitt handlande; som är att kommunikationsproblem uppstår av att jag tar åt mig skyldigheten att inte visa hänsyn till denna människa.

Jag hoppas att ni förstår mina exempel.

Detta är vad jag kallar självkänsla.

Med självsäkerhet menas med att man i en given situation vet att man kommer att klara av denna. Till exempel är man självsäker om man anser sig vara en bra dansare. Men eftersom det handlar om situationer kan man vara självsäker på en sak, medan en annan sak kan ge en en mindre känsla av självsäkerhet.

_________________
Jag sällar mig till hjältarna som gör och inte tycker

Åt samma håll - Lars Winnerbeck


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis dec 05, 2006 2:50 pm 
Offline
Maia

Blev medlem: fre mar 10, 2006 5:49 pm
Inlägg: 1472
Ort: Stockholm
Det där att inte älska sig själv stämmer ju mycket väl in på mig ..
funderar på att läsa boken som har samma namn som tråden men om det hjälper.. får man helt enkelt hoppas på.


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis dec 05, 2006 3:15 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre jan 02, 2004 12:32 pm
Inlägg: 1817
Ort: Vid Aver Peddrolocs skogar
Här finns fler tips - som är lite biligare; http://www.tv3.se/index.php?option=com_ ... temid=1051 (jag vet att det gäller singelcoacherna, men de texter om att verkligen tro på sig själv som de skriver här är relevant enligt min mening)

Sedan finns Kay Pollacks böcker. Hans böcker är mycket intressanta.

_________________
Jag sällar mig till hjältarna som gör och inte tycker

Åt samma håll - Lars Winnerbeck


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön dec 31, 2006 8:36 am 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön jan 18, 2004 4:46 pm
Inlägg: 2474
Ort: Upplands Väsby
Tittade lite på den där länken nu, men jag tror inte att mycket av det som står där skulle kunna hjälpa mig och Alex. Dels på grund av att det som sagt gäller singelcoacherna, men också t ex för att det tjatas en massa om att sluta med de saker som tar för mycket energi och göra sådant man tycker är roligt istället. Om jag skulle följa det rådet så skulle jag antagligen hoppa av skolan och börja studera hemifrån istället. Gissa hur mycket det skulle förbättra den sociala biten... :roll:


Edit: Sen så har vi också den här, som man kan hitta lite överallt:
"Lev det liv du verkligen vill ha, så ökar din självkänsla."

Och det rådet är ju lätt att följa när man är övertygad om att man föddes på fel planet i fel tidsålder. :?


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön dec 31, 2006 9:52 am 
Offline
Maia

Blev medlem: sön jul 23, 2006 11:54 am
Inlägg: 853
Ort: Svealand
Jag tror att man får en god självkänsla om man skaffar sig en god självkännedom, och förhoppningsvis ska självkännedomen inte få en att inse att man är en elak människa......då kanske man inte får så bra självkänsla trots allt.

_________________
/Sonny


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön dec 31, 2006 11:23 am 
Offline
Maia

Blev medlem: fre mar 10, 2006 5:49 pm
Inlägg: 1472
Ort: Stockholm
Frågan är om det ens går att förbättra min självkänsla .. jag har till och med gått på terapi och hela baletten men inte hjälper det mig på något sätt det känns istället som att skolkuratorn tycker att jag är vrickad ..


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön dec 31, 2006 12:37 pm 
Offline
Maia

Blev medlem: sön jul 23, 2006 11:54 am
Inlägg: 853
Ort: Svealand
Jo, men alla har väl sina sidor. Men att förstå varför man har "sina sidor" tror jag hjälper mycket, då vet man ju varför man är som man är. Allting har sin anledning, det är bara att tänka tillbaka och utröna.

_________________
/Sonny


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons nov 21, 2007 3:47 pm 
Offline
Maia

Blev medlem: mån maj 07, 2007 7:59 pm
Inlägg: 747
Ort: Tol Morwen
Självkänsla... *suck* någon sådan har jag inte haft på många år.


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 13 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010