Tolkiens Arda – Sveriges stora Tolkienforum

Välkommen till Sveriges stora Tolkienforum! Klicka här för att gå till förstasidan.
Aktuellt datum och tid: tor mar 28, 2024 9:54 am

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 45 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis mar 29, 2005 10:00 am 
Offline
Maia

Blev medlem: tor jun 10, 2004 8:11 pm
Inlägg: 673
Ja, nu ligger världen på plats igen. :D Typisk småsak som man ändå inte kan låta bli att bli förvirrad över..

Lycka till med flytten! Jag måste tillstå att jag inte är avundsjuk. Vi flyttade i höstas och har ännu inte landat ordentligt. Kan bero på att det fortfarande finns så mycket renovering kvar att göra.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis mar 29, 2005 10:17 am 
Offline
Creator of stars
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån dec 15, 2003 11:52 am
Inlägg: 11222
Ort: Dun Cannobaen
Åh. Jag är mycket glad över flytten. Vi har nästintill hatat stället vi bott på i fyra år så det ska bli skönt med något annat. Som tur är så har vi inte så mycket bohag kvar eftersom vi gjort oss av med det mesta och så har vi hjälp. :wink:

_________________
There's a feelin' I get when I look to the west
and my spirit is crying for leaving...

And a new day will dawn for those who stand long
And the forests will echo with laughter


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons apr 06, 2005 7:44 am 
Offline
Maia

Blev medlem: tor jun 10, 2004 8:11 pm
Inlägg: 673
Välkommen till din nya lägenhet, Älva!
Har du hunnit landa ordentligt? Jag hoppas att allt har gått så smärtfritt som möjligt. Var det södermalm ni flytttade till?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre apr 08, 2005 7:25 am 
Offline
Creator of stars
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån dec 15, 2003 11:52 am
Inlägg: 11222
Ort: Dun Cannobaen
Tack så mycket. Nej inte söder (tyvärr) men jag ser det på andra sidan vattnet.

Flytten gick smärtfritt. Vi hann till och med hämta vår nyinköpta säng på Mio och två resårmadrasser på Ikea innan vi drog flyttlasset vid tolvsnåret. Sen var vi klara vid halv sex på kvällen och då var den gamla lägenheten städad och helt urplockad.
Problemet dök upp i söndags när vi skulle plocka undan de "flyttbara" garderoberna i sovrummet för att kunna få upp sängen. De satt fast ganska rejält och när vi äntligen fick loss en så hade det blivit ett stort hål i väggen...! :shock: Panik! Förvaltaren var jättegrinig och tyckte att vi hade skyldighet att ta reda på om de gick att flytta. Vi tryckte på med att de faktiskt hade sagt att det skulle gå att flytta dem, då tror man ju det.
Det löste sig emellertid då byggherren kom och tog sig en titt på det. Han sa att det var de som gjort fel eftersom det var meningen att det skulle gå att flytta garderoberna och att de hade satt fast dem i väggen på fel sätt. Så de kom och spacklade igen hålet och målade om hela väggen.
Så... igår skulle vi då äntligen få upp sängen men upptäcker att de förborrade hålen inte stämde på huvudgaveln. Jag ringde Mio och fick svaret att vi fått fel gavel så de skulle komma idag (fredag) och leverera den andra samt hämta den felaktiga. Hoppas vi får sova i en riktig säng i natt då... :roll:

Inget går som man vill men vi trivs jättebra och det tar bara tjugo minuter till jobbet så jag får sova en kvart extra! :D

_________________
There's a feelin' I get when I look to the west
and my spirit is crying for leaving...

And a new day will dawn for those who stand long
And the forests will echo with laughter


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre feb 10, 2006 12:08 pm 
Offline
Östring

Blev medlem: ons dec 21, 2005 8:56 pm
Inlägg: 41
Ort: Torshälla
Hej.

Är ny medlem så jag tänkte presentera mig lite. Jag är 32 år och bor i en villa i Torshälla tillsammans med min sambo och våra fyra barn.
Jag har knappt någon fritid för mig själv, utan oftast gör vi något tillsammans hela familjen. Små utflykter är vår specialitet. Allt för att komma bort från trädgårdsarbetet, som jag inte behärskar alls.

Hur började mitt intresse för Tolkien? Jo, jag försökte att läsa trilogin för länge, länge sedan, men gav upp.
Men sedan, efter tiotals år,hamnade jag, tillsammans med "svärmor", på bio. Hon hade köpt biljetterna till "sagan om ringen" i tron att det var något annat ( romantisk komedi). Och där satt vi. Bilderna började rulla fram och det var som en ny värld öppnade sig. Och den vägen är det, jag är fast.
De närmaste omkring mig skrattar åt denna nya passion, men det här är min flykt undan verkligheten.
Så, nog om mig, nu kallar matlagning och barnen.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre feb 10, 2006 1:50 pm 
Offline
Creator of stars
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån dec 15, 2003 11:52 am
Inlägg: 11222
Ort: Dun Cannobaen
Välkommen hit! Hoppas att du kommer att trivas. Det är väl inte den sämsta verklighetsflykten att fly till Midgård ibland? :wink:

_________________
There's a feelin' I get when I look to the west
and my spirit is crying for leaving...

And a new day will dawn for those who stand long
And the forests will echo with laughter


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör feb 11, 2006 10:25 am 
Offline
Maia

Blev medlem: tor jun 10, 2004 8:11 pm
Inlägg: 673
Välkommen!

Roligt med fler "åldringar" på forumet. Jag känner igen mig i din beskrivning av omgivningens små leenden åt passionen för Midgård ( :lol: ). Själv tycker jag att det är en fantastisk värld att fly till när man sitter på tunnelbanan, föder barn eller gör andra saker som kräver en verklighetsflykt. :wink:


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör feb 11, 2006 7:31 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons nov 19, 2003 9:29 pm
Inlägg: 787
Ort: Värmländska södern
...och hej från mej! :)

Fyra barn vid 32 års ålder? Ni måste ha startat i god till eller varit snabba. :wink:

Jodå, även jag känner igen den lite lätt spefulla attityden hos omgivningen, och det är väl av den anledningen som detta är en oas. Men, vasjutton! Det är inte alla förunnat att vara speciella.

Den senaste kommentaren var från en bekant som (visserligen med viss behållning) snart läst ut trilogin: "Är detta verkligen den bästa bok du läst i hela ditt liv?" Detta var sagt med en ton av medlidande. Jag kunde dock lungna honom med att så inte alls var fallet eftersom detta inte är en bok, utan en värld, en livsstil och en passion. Vet inte om han blev lugnad förresten... :?

Men, handen på hjärtat: Är Lord of the Rings/Sagan om Ringen/Ringarnas herre den bästa bok ni läst?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön feb 12, 2006 9:54 am 
Offline
Östring

Blev medlem: ons dec 21, 2005 8:56 pm
Inlägg: 41
Ort: Torshälla
Jag fick mina äldsta tjejer (tvillingar) -97, nästa tjej -01 och minstingen, en kille, -02. Så de är ganska stora nu. De äldsta tjejerna har sett filmerna och jag håller på att läsa Bilbo för dem, men de är inte så intresserade, inte än ialla fall. :(
De gillar Harry Potter bättre. :) Bra motvikt för alla de sockersöta böckerna som finns på marknaden.

Angående bästa bok...
Jag håller med dig, Rosie, det är inte bara en bok. Det är som en annan, bortglömd verklighet, som man längtar till ibland.
De "vanliga böckerna" som jag brukar läsa berör mig just då, men när jag väl läst ut den så är den bortglömd. Och oftast handlar de om en person i centrum, en händelse ( ganska enkelspårig) som man följer till slutet.
Jag har inte läst så mycket fantasy innan, finns det andra författare/ böcker ni kan tipsa om, som är liknande trilogin?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån feb 13, 2006 8:39 am 
Offline
Creator of stars
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån dec 15, 2003 11:52 am
Inlägg: 11222
Ort: Dun Cannobaen
Ibland är Silmarillion den bästa boken jag läst men då jag läser om Katharine Kerr så känns de böckerna som de bästa. :?

_________________
There's a feelin' I get when I look to the west
and my spirit is crying for leaving...

And a new day will dawn for those who stand long
And the forests will echo with laughter


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån feb 13, 2006 6:17 pm 
Offline
Östring

Blev medlem: ons dec 21, 2005 8:56 pm
Inlägg: 41
Ort: Torshälla
Första gången jag läste Silmarillion, höll jag på att ge upp. Många namn, platser och släkt hit och dit. Nu när jag läste den för andra gången gick det mycket bättre. Kunde följa med en bra bit utan att ta hjälp av registret. Mittenpartiet är fortfarande lite knepigt, men jag tänker kämpa på. Ska läsa om den igen inom snar framtid.
Älva, jag kikade lite på Katherine Kerrs böcker (verkade intressant) på Adlibris, men det verkar fattas böcker i serien. De hade fyra böcker på svenska och i en av böckerna stod det att det var del 7.
Spelar det någon roll i vilken ordning man läser dem? :roll:
Måste man läsa alla för att få sammanhang?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis feb 14, 2006 8:34 am 
Offline
Creator of stars
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån dec 15, 2003 11:52 am
Inlägg: 11222
Ort: Dun Cannobaen
Ja, det är jätteviktigt eftersom de kan kännas röriga till en början med alla olika inkarnationer av personerna. Första boken heter Silverdolken sen kommer de i följande ordning:

Safirringen
Draktronen
Häxvargen
Alvblodet (mycket alver att frossa i)
Järtecken
Hökvingar
Korptider
Storkonungen
Blodsfränder
Elddraken

Den som kommer ut i höst heter The Gold Falcon och kan förhandsbeställas på SF. tror jag...

_________________
There's a feelin' I get when I look to the west
and my spirit is crying for leaving...

And a new day will dawn for those who stand long
And the forests will echo with laughter


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons mar 08, 2006 7:51 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons aug 06, 2003 5:56 pm
Inlägg: 924
Ort: Norrköping
Vill också passa på att hälsa välkommen! Satt just och tänkte "kan det inte komma ngn ny gamling snart?" och: behold! :) (Men i sanningens namn är jag ju inte här själv särskilt mkt numer)

_________________
"Go in peace! I will not say: do not weep; for not all tears are an evil."
Gandalf, Grey Havens


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor mar 09, 2006 8:29 am 
Offline
Creator of stars
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån dec 15, 2003 11:52 am
Inlägg: 11222
Ort: Dun Cannobaen
Saknar dig!

...och ni andra också. Frekvensen är inte så hög här. :(

_________________
There's a feelin' I get when I look to the west
and my spirit is crying for leaving...

And a new day will dawn for those who stand long
And the forests will echo with laughter


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre mar 10, 2006 12:15 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons aug 06, 2003 5:56 pm
Inlägg: 924
Ort: Norrköping
Åh, tack. :) Trevligt att vara saknad. :)
Nä, det är lite väl dött här i vår lilla förening numer, det är sant. Och stora forumet har jag nog inte hållt mig ajour med på många månader är jag rädd. Lite trist egentligen... :(

_________________
"Go in peace! I will not say: do not weep; for not all tears are an evil."
Gandalf, Grey Havens


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 45 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010