Tolkiens Arda – Sveriges stora Tolkienforum

Välkommen till Sveriges stora Tolkienforum! Klicka här för att gå till förstasidan.
Aktuellt datum och tid: sön sep 27, 2026 6:27 am

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]

Ny tråd Svara på tråd  [ 15 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Gerundium
InläggPostat: fre aug 05, 2005 4:52 pm 
Maia
Användarvisningsbild

Några här på forumet bör känna till att gerundium vanligtvis används istället för infinitiv i sindarin.

Men hur definierar man verbformen gerundium? Jag trodde att jag hade svaret och kastade till min far en utskrift från Ardalambion för att vara säker på att jag hade uppfattat saken rätt. Han läste, sa att han inte förstod någonting, och stack för att handla mat.
Så nu frågar jag TA's kunniga forummedlemmar istället. :wink:

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre aug 05, 2005 6:40 pm 
Maia

Senast redigerad av [Inaktiv användare] sön okt 29, 2006 11:45 pm, redigerad totalt 2 gånger.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre aug 05, 2005 6:43 pm 
Maia
Användarvisningsbild

Gerundium är väl ändå en substantivform av ett verb? Annars är alla texter jag försökt hämta kunskap från helt felaktiga.

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör aug 06, 2005 1:54 am 
Lord of the Mark
Användarvisningsbild

jag hänger med jag hänger med och så vidare...

Har jag gått 13 eller 14 år i skolan utan att ha lärt mig ordet gerundium så borde det ju vara ganska överkurs... :D

Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör aug 06, 2005 12:51 pm 
Maia
Användarvisningsbild

Kan ni inte publicera era förslag tillsammans med information om er utbildning så att jag får lite hjälp med gymnasievalet? :lol:

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån aug 08, 2005 6:20 pm 
Snaga

Vad jag har lärt mig av lingvistikstuderande, och studier av främmande språk (Italienska och franska).

Gerundium är precis som swiis säger en pågående form. Det finns väl egentligen inget direkt användande av gerundium i svenska verb. Man brukar överstätta det med "håller på att" + verb. Gerundium används enormt mycket i engelskan dock. Det är helt enkelt ing-formerna i engelskan.
En svensk form borde vara att man på något vis adjektiviserar verbet. "Jag sitter ätandes", dvs "jag håller på att äta".

"I'm working" i direkt över sättning till svenska betyder ju "jag är arbetandes."

Hoppas det hjälpte dig.

Utbildning: Svenska i gymnasiet. Läser lingvistik på universitet. Har läst franska i något år och pratar flytande italienska (efetr universitetsstudier)

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån aug 08, 2005 6:31 pm 
Maia
Användarvisningsbild

Nu börjar jag förstå... :)

Men jag får fortfarande inte ihop att gerundiumformerna av "att sjunga" och "att lysa" är "sång" respektive "ljus" (antingen är något fel eller så har jag haft sommarlov för länge...).

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån aug 08, 2005 7:23 pm 
Snaga

Gerunidumformerna av infinitiven "sjunga", "lysa" är alltså "sjungandes" och "lysande".

Du adjetiviserar verbet. Dvs gör ett adjektiv av det. Det du gjorde med "ljus" och "sång" var att substantivera :D

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån aug 08, 2005 8:45 pm 
Maia
Användarvisningsbild

Vad kan det då tänkas att en substantivform av ett verb kallas? *funderar*

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons aug 10, 2005 4:41 pm 
Snaga

En handling? t.ex.
Fundera - en fundering
Hoppa - ett hopp
Kommer inte på vad det kan heta i grammatiska termer. Om jag överhuvudtaget är inne på rätt spår.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor aug 11, 2005 9:22 am 
Maia
Användarvisningsbild

Det är precis så jag menar. :)

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön aug 14, 2005 12:11 pm 
Maia
Användarvisningsbild

Bauglir skrev:
Gerunidumformerna av infinitiven "sjunga", "lysa" är alltså "sjungandes" och "lysande".

Du adjetiviserar verbet. Dvs gör ett adjektiv av det. Det du gjorde med "ljus" och "sång" var att substantivera :D

Hmm, blandar du inte ihop gerundium och gerundivum lite? Gerundium brukar beskrivas som en verbform med substantivisk funktion och gerundivum som en verbform med adjektivisk funktion. Fast då handlar det förstås om latin. Hur man lämpligen beskriver gerundium i sindarin (om det nu överhuvudtaget är en lämplig term för något i sindarin) har jag ingen aning om.

Bauglir skrev:
Det är helt enkelt ing-formerna i engelskan.

Alla användningar av en ing-form brukar inte räknas som gerundium (gerund). Det är ordets syntaktiska ställning i satsen som avgör om en ing-form ska räknas som gerundium eller inte.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis aug 16, 2005 6:42 pm 
Snaga

Oj du verkar kunna mer än jag. :)

Allt jag kan om Gerundium är det jag lärt mig genom mina studier av det italienska språket. Där används det som den svenska adjektiviserande formen, dvs stående, ätande(s) osv..

Sto mangiando = Jag håller på att äta (Lit. jag står ätandes).

Mycket möjligt att det som på italienska kallas Gerundio egentligen motsvarar det du kallar gerundivum, även om jag aldrig har hört talas om detta ord tidigare.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön aug 21, 2005 9:00 am 
Maia
Användarvisningsbild

Bauglir skrev:
Allt jag kan om Gerundium är det jag lärt mig genom mina studier av det italienska språket.

Ja, då kan du ju inte ha tänkt på gerundivum. :) Dessutom innebär gerundivum mer än adjektivisk funktion, så det kanske inte var en så bra koppling jag gjorde där heller. Det var egentligen vad du sa om adjektivisering som jag tyckte var lite vilseledande, eftersom det tydligen inte är en adjektivisk funktion som det handlar om i sindarin.

Ardalambion skrev:
The last form of the verb that we know anything about is the gerund, actually a derived noun, the verbal action considered as a "thing". In English, gerunds are derived by means of the ending -ing, e.g. thinking from the verb think. In English, the gerund and the active participle cannot be distinguished by their form; both end in -ing. However, while the participle has an adjectival function, the gerund is a noun, and in Sindarin, the two are distinct also in form. [min fetstil]

Alltså, i engelskan kan en ing-form ha adjektivisk funktion. Men när den har adjektivisk funktion räknas formen inte som gerundium. Det är andra användningar med mer substantivisk funktion som räknas som gerundium i engelskan, och det är dessa som svarar mot gerundium i sindarin.

Inläggsrubrik: A Gateway to Sindarin
InläggPostat: lör nov 05, 2005 1:41 am 
Hobbit
Användarvisningsbild

Den som vill lära sig mer om sindarin (t.ex. hur gerundium bildas) rekommenderas att skaffa sig David Salos lärobok i sindarin: A Gateway to Sindarin.

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 15 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]