Tolkiens Arda – Sveriges stora Tolkienforum

Välkommen till Sveriges stora Tolkienforum! Klicka här för att gå till förstasidan.
Aktuellt datum och tid: fre okt 09, 2026 10:49 pm

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]

Ny tråd Svara på tråd  [ 804 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30 ... 54  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån maj 16, 2005 7:16 pm 
Maia

Théoden Ednew skrev:
Fionwë (och alla andra) det skulle vara bra om ni tog era diskussioner någon annanstans detta är en presentationstråd... :)

Sluta klaga nu :evil: :P

Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons maj 18, 2005 10:36 am 
Creator of stars
Användarvisningsbild

Turambar skrev:
Théoden Ednew skrev:
Fionwë (och alla andra) det skulle vara bra om ni tog era diskussioner någon annanstans detta är en presentationstråd... :)

Sluta klaga nu :evil: :P

Nej, jag tycker det är bra att Theoden säger till eftersom jag inte är inne på helgerna och kan se erat bus! :wink: Ni får ju en tankeställare och även om det är trevligt att ni har franskakunskaper så behöver vi inte en diskussion om det eller hur? Det räcker att veta att ni kan det. Berätta gärna något mer om er. Något nytt som ni lärt er? Själv har jag varit på retorikkurs i två dagar och lärt mig att stå och tala inför en grupp... :roll:

And a new day will dawn for those who stand long
And the forests will echo with laughter

Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons maj 18, 2005 11:30 am 
Maia
Användarvisningsbild

Aaargh, det skulle jag behova! Jag nastan dor om jag maste tala infor grupp. Jag vet inte vad det ar med mig, for jag ar annars en mycket utatriktad och social person, och jag har inget problem med att tala i grupp, om det ar nagot man diskuterar. Men om jag maste halla foredrag eller nagot liknande blir tungan som en liten fortorkad, overkord groda och jag far tillochmed handsvett (annars har jag extremt torra hander). Jag glommer bort allt jag har ovat in - det ar helt hemskt! Och jag trodde att man skulle slippa sadant dar pa universitetet. Har ska val anda den akademiska forskarsidan utvecklas, och inte den retoriska. Men nej, nej. Foredrag efter foredrag star jag dar och darrar som en chihuahua.

Vet inte hur lange sedan det var jag presenterade mig, men det var val nagot ar eller sa. Nu har jag hunnit fram till den allra sista tentan, som borjar om en och en halv timma. Sedan ar jag klar med allt vad skola heter! Efter 15 ar i plugget ska det bli skont att ha ett normalt liv med inkomst och regelbundna arbetstider. Hur lange det haller i sig, det vet man aldrig... Jag skulle inte ha nagot emot att flytta utomlands igen om nagra ar, kanske till Frankrike och lara mig franska ordentligt, eller helst av allt Nya Zeeland.

Men det storsta i mitt liv ar val att jag flyttar hem till Sverige - imorgon!

Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons maj 18, 2005 11:43 am 
Creator of stars
Användarvisningsbild

Välkommen hem vanja!

Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre maj 20, 2005 1:11 am 
Maia
Användarvisningsbild

Tack! Och nu har jag fått tillbaks mina vokaler! ÅåÄäÖö!

Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre maj 20, 2005 1:59 am 
High King of the Noldor
Användarvisningsbild

vanja skrev:
Sedan ar jag klar med allt vad skola heter! Efter 15 ar i plugget ska det bli skont att ha ett normalt liv med inkomst och regelbundna arbetstider

Du kanske har nämnt det tidigare: men vad skall du jobba med?

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre maj 20, 2005 10:49 am 
Maia
Användarvisningsbild

Nej, det har jag nog inte gjort, eftersom jag själv inte vet ännu. Håller på att söka jobb för fullt. Första prioritet är att tjäna något överhuvudtaget så jag söker allt från översättningstrainee (skulle gärna vilja ha) till sommarpersonal på 7-11 (vill egentligen absolut inte göra, men pengar är pengar...). Det verkar otroligt svårt att få jobb nuförtiden, även om man har bra gymnasiebetyg plus treårigt universitet med förväntat bra betyg därifrån också. Det känns som att alla kräver minst 2-3 års erfarenhet av jobbet redan, ha b-körkort, vara mellan 164-170 cm lång med melerade ögon etc... Vissa krav är helt sjuka.

Helst av allt vill jag ju bli översättare av böcker, och det kanske jag nämnt någon gång. Men vägen dit är lång...

Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons jun 01, 2005 11:27 pm 
Uruk

Verkar inte som någon ny presenterat sig här på ett bra tag...

Jag fyller 34 i år, är man, gymnasielärare i matte / kemi / naturkunskap, bor på Sveriges framsida :wink: med flickvän.
Jag har ett väldigt varierat smörgåsbord av ganska vanliga intressen (musik, natur, språk m.m.) plus några ovanliga (det andra diskussionsforumet på nätet som jag brukar delta i handlar t. ex. om bussar).
Läser egentligen inte fantasy förutom Tolkien (läste trilogin slarvigt vid c:a 10 års ålder, ordentligt vid 25, på engelska när jag sett första filmen). Ska kanske försöka mig på Erik Granströms "Svavelvinter", smygläste första kapitlet i en bokhandel och gillade stilen.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor jun 02, 2005 8:21 am 
The Magnificent

Menar du Bakshis film då eller? Så gamla är väl inte PJ:s filmer... :)

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor jun 02, 2005 8:53 am 
Creator of stars
Användarvisningsbild

Eftersom det var ett komma efter kommentaren om 25 års åldern så tolkar jag det som att han läste om böckerna på engelska efter första PJ-filmen.

Välkommen hit! Registrera dig gärna i gamlingklubben. Vi är alldeles för få deltagare där och behöver lite nytt blod och nya diskussioner. Mina två andra forum är ett för katter och ett "goth"-forum.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor jun 02, 2005 11:33 pm 
Uruk

Älva har rätt. Jag läste trilogin ordentligt på svenska när jag var c:a 25 år och på engelska när FOTR kom på bio. Jag köpte då samlingspocketupplagan med filmomslag föreställande de nio ringvålnaderna vid vadstället (ganska tung lunta att ta med sig i sängen som kvällslektyr :) ).

Tack för inbjudan förresten!

Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör jun 11, 2005 11:15 pm 
Snaga

Crumui skrev:
glöm inte att vi är tolkienister och förväntas ha läst alla professorns böcker på originalspråk :)

Jag har köpt på mig summa tio stycken Tolkienrelaterade böcker, de flesta olästa. I min enfaldiga naivitet förstod jag inte att man var tvungen att läsa dom på originalspråk för att göra innehållet rättvisa. Så nu får jag ägna mig åt annat än Tolkien och det på ett språk (svenska) som inte bereder mig tillnärmelsevis de svårigheter som engelskspråkig litteratur ger. :?

Senast redigerad av Bombard sön jun 12, 2005 11:45 pm, redigerad totalt 1 gång.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön jun 12, 2005 4:36 pm 
Wavemaster of the World

Bombard skrev:
Jag har köpt på mig summa tio stycken Tolkienrelaterade böcker, de flesta olästa. I min enfaldiga naivitet förstod jag inte att man var tvungen att läsa dom på originalspråk för att göra innehållet rättvisa. Så nu får jag ägna mig åt annat än Tolkien och det på ett språk (svenska) som inte bereder mig tillnärmelsevis de svårigheter som engelskspråkig litteratur ger. :?

Nu är jag lite luddig i huvudet på grund av syrebrist (har suttit inomhus och sett på film hela dan), så jag kanske missförstår dig, men försöker du säga att jag säger att man inte får läsa Tolkien på svenska? Isåfall "glömde" du tydligen att citera allt jag skrev i mitt inlägg (även om du tog med smilisen, som brukar betyda att man skämtar):

Jag skrev:
(även om jag inte riiiktigt lever upp till nyss sagda)

Ha. Ha. Ha.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån jun 13, 2005 8:46 am 
Creator of stars
Användarvisningsbild

Presentationer?

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån jun 13, 2005 2:22 pm 
Östring

Hej!

Trevligt och gediget forum ni har här. Själv äger jag mest filmer och böcker från Tolkien, har sett filmerna ett antal gånger och enbart läst böckerna en gång. Annars så brukar jag tycka Fantasy överlag är intressant; spelade en del D&D som yngre och har även ett brinnade intresse för historia. :)

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 804 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30 ... 54  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]