Tolkiens Arda – Sveriges stora Tolkienforum

Välkommen till Sveriges stora Tolkienforum! Klicka här för att gå till förstasidan.
Aktuellt datum och tid: tor mar 28, 2024 9:26 am

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 45 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor jan 13, 2005 3:14 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons aug 06, 2003 5:56 pm
Inlägg: 924
Ort: Norrköping
Jo, när jag gick igenom ett par tråkiga operationer för snart två år sedan var det en god upplevelse att läsa böckerna under återhämtningsperioden efteråt. Det var skönt att tillåta sig att strunta i svåra funderingar och fysisk trötthet och bara kliva in i den där andra världen.

Det kan jag känna även vid andra jobbiga tillfällen. Världen vi lever i är så komplex och så fylld av nyanser, det är inte alltid lätt att skilja gott från ont, rätt från fel, så många faktorer spelar in i allt och alla, inget är bara svart eller vitt. Men i Tolkiens värld är det lättare. En elak ork - vi hugger huvudet av honom! En ond härskare på en mörk tron - vi störtar honom! En lojal vän på färden - vi älskar honom.
Det är enkelt. Inte enkelspårigt, inte förenklat, bara enkelt. Skönt, helt enkelt. Samtidigt som man får leva sig med i fasor och rädsla, misströstan och hopp, sorg och glädje.
En katalysator för egna känlsovirrvarr ibland, kunde man kanske säga?

Jättefin dikt din bror skrev Akleja! Och kloka ord du skrev om lycka och trygghet i sig själv.

_________________
"Go in peace! I will not say: do not weep; for not all tears are an evil."
Gandalf, Grey Havens


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån jan 17, 2005 10:03 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons nov 19, 2003 9:29 pm
Inlägg: 787
Ort: Värmländska södern
Akleja skrev:
Jag nöjer mig med lite för att vara lycklig - att vara med min dotter och förundras över hur ljuvlig hon är, njuta en kopp te och en god bok, borra ner fingrarna i myllan och plantera nya växter; se dem växa upp och bilda harmonier med varandra.
Jag känner igen mig i det där och det är en av de sidor hos mig som jag verkligen är glad, stolt och framför allt tacksam över. Vilken outsinlig källa till lycka man har om man verkligen kan njuta av en kopp te och en stilla stund, eller en vacker himmel, eller den friska luften en dimmig höstmorgon och känna läkekraften och vilan i en vidsträckt naturvy. Jag blir lyrisk bara av att tänka på det. Men det där med växterna som bildar harmonier... Gör de..?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis jan 18, 2005 8:41 am 
Offline
Creator of stars
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån dec 15, 2003 11:52 am
Inlägg: 11222
Ort: Dun Cannobaen
Det är klart. Allting har nog en samklang i naturen. Även vi. Trots att de flesta utvecklat en disharmoni nuförtiden så hör vi ihop och ibland kan man känna hur växterna bara råtrivs.

_________________
There's a feelin' I get when I look to the west
and my spirit is crying for leaving...

And a new day will dawn for those who stand long
And the forests will echo with laughter


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis jan 18, 2005 1:03 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons nov 19, 2003 9:29 pm
Inlägg: 787
Ort: Värmländska södern
Nja... Det där kan väl vara nog så sant... Men inte i min trädgård.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis jan 18, 2005 2:53 pm 
Offline
Creator of stars
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån dec 15, 2003 11:52 am
Inlägg: 11222
Ort: Dun Cannobaen
Dom kanske trivs i smyg? Det som du tycker är harmoniskt kanske inte är växternas uppfattning om samma sak. :wink:

_________________
There's a feelin' I get when I look to the west
and my spirit is crying for leaving...

And a new day will dawn for those who stand long
And the forests will echo with laughter


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis jan 18, 2005 5:35 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons nov 19, 2003 9:29 pm
Inlägg: 787
Ort: Värmländska södern
Jo, de trivs säkert. Speciellt Kirs-kålen står riktigt frodig och frisk varje år. Nej, jag överdriver. Jag har stundtals en riktigt vacker trädgård, faktiskt. Det är bara det där med harmonierna som jag inte riktigt har klart för mig hur jag ska skapa. Mina rosor till sammans med kantnepetan är klockrent, men i övrigt är det nog lite si och så med harmonierna. Det är väl den där Melkor som blandar sig i och bildar dissonans förstås.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis jan 18, 2005 7:10 pm 
Offline
Östring

Blev medlem: lör dec 18, 2004 11:14 pm
Inlägg: 28
Ort: Fylke
Jag har några lavendelplantor som verkar trivas fint ihop med mina karpaterklockor - de skira klockorna slingrar sig in i lavendeln - det blir väldigt vackert! Jag älskar liljor mest av alla blommor (och aklejor såklart) för deras underbara doft!


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons jan 19, 2005 6:12 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons nov 19, 2003 9:29 pm
Inlägg: 787
Ort: Värmländska södern
Jag har för mig att lavendel inte fungerar på mina breddgrader. Karpaterklockan har jag annars. :) och bergsvallmo som faktiskt verkar trivas. Det kommer till och med en och annan ny liten planta som själv bestämt sig för att bo där. Denna vinter har jag dock inte orkat täcka dem, så vi får väl se hur det går till våren. Inte för sent än visserligen... men just nu är det för mörkt.

Svårt annars med bergsvallmo i en rabatt. De är så mäktiga och vackra när de blommar, men vad ska man blanda dem med för att det ska vara vackert även sen de blommat ut? Först hade jag digitalis. Mycket vackert tillsammans, men man kan få nog av digitalis.

Nej, det här går inte. Bergsvallmo och lavendel har lite med trådens ämne att göra. Jag tar med mig detta inlägg och startar en ny tråd. Här: http://tolkiensarda.se/forum/viewtopic. ... 6267#46267


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor mar 24, 2005 11:30 am 
Offline
Maia

Blev medlem: tor jun 10, 2004 8:11 pm
Inlägg: 673
Nu när jag äntligen lyckats ta mig in i denna exclusiva klubb tänkte jag att det kanske passar bra med en presentation.

Jag heter Elisabet och är alldeles strax 30 år fyllda (maj). För tillfället går mitt liv ut på att umgås med min två och ett halvt-åriga dotter, Vera och min man, Daniel samt att arbeta som högstadielärare i Sundbyberg. Utöver det spenderar jag min vakna tid med att läsa böcker, planera för husrenoveringar och att umgås med vänner. Tyvärr blir det inte mycket med den tiden just nu eftersom jag har fått en graviditetströtthet som gör att jag somnar senast halv nio varje kväll - speciellt den sociala biten blir lidande av det. Förhoppningsvis håller tröttheten inte i sig ända till juli men jag har slutat hoppas. Om någon har några "pigga på sig tips" som är tillåtna under en graviditet så tas de tacksamt emot. Nu börjar min lektion så har jag glömt något viktigt, får jag fylla på med det senare.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor mar 24, 2005 12:17 pm 
Offline
Creator of stars
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån dec 15, 2003 11:52 am
Inlägg: 11222
Ort: Dun Cannobaen
Grattis till en ny människa snart! Och välkommen hit! Kul att vi nästan är lika gamla, du är åtta månader äldre än mig. :wink:

_________________
There's a feelin' I get when I look to the west
and my spirit is crying for leaving...

And a new day will dawn for those who stand long
And the forests will echo with laughter


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor mar 24, 2005 3:06 pm 
Offline
Maia

Blev medlem: tor jun 10, 2004 8:11 pm
Inlägg: 673
Tackar, barnet är beräknat först till juli så jag har gott om tid att förbereda mig mentalt...

Är inte du född -75? Åtta månader blir för mig januari -76. Inte för att det spelar någon större roll, bortsett från just denna klubb så tycker jag att man plötsligt räknas till stenåldern allt som oftast (kan bero på min roll som högstadielärare)..


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre mar 25, 2005 9:28 am 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons aug 06, 2003 5:56 pm
Inlägg: 924
Ort: Norrköping
Ja, välkommen in hit! (Säger jag som knappt varit här själv den sista tiden, nåväl...)
Hoppas du på en bror eller syster till din Vera? Eller spelar det ingen roll?

_________________
"Go in peace! I will not say: do not weep; for not all tears are an evil."
Gandalf, Grey Havens


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre mar 25, 2005 9:41 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons nov 19, 2003 9:29 pm
Inlägg: 787
Ort: Värmländska södern
Du är så välkommen så!


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån mar 28, 2005 7:36 pm 
Offline
Maia

Blev medlem: tor jun 10, 2004 8:11 pm
Inlägg: 673
Tackar!

Jag har ingen direkt preferens denna gång. På något sätt har det mindre betydelse nu än om Vera hade varit en kille. Det enda jag tänker på nu är om barnet är friskt.

Hur har flytten gått Älva?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis mar 29, 2005 8:55 am 
Offline
Creator of stars
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån dec 15, 2003 11:52 am
Inlägg: 11222
Ort: Dun Cannobaen
Vi är nerpackade men flytten går av stapeln på lördag så nu börjar det bli spännande.
Jag är född i slutet av december om det hjälper dina beräkningar? :wink:

_________________
There's a feelin' I get when I look to the west
and my spirit is crying for leaving...

And a new day will dawn for those who stand long
And the forests will echo with laughter


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 45 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 9 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010