Tolkiens Arda – Sveriges stora Tolkienforum

Välkommen till Sveriges stora Tolkienforum! Klicka här för att gå till förstasidan.
Aktuellt datum och tid: fre sep 11, 2026 11:16 pm

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]

Ny tråd Svara på tråd  [ 11 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Raymond E. Feist
InläggPostat: lör feb 07, 2004 7:35 pm 
Master of Doom

Har någon utom jag läst något av honom? Han har skrivit bl.a 6-böckersserien Ormkrigskrönikan (The serpentwar saga) och Magikerns lärling-serien (Magician) som utspelar sig i samma värld i olika tider. Han har också tillsammans med Janny Wurts skrivit Imperiets dotter-böckerna. En mycket bra författare! Om ni vill veta mer så har jag skrivit en recension av Ormkrigskrönikan i Recensionstråden!

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor feb 19, 2004 10:26 am 
Dvärg
Användarvisningsbild

Har läst lite Feist :) Lite väl lättsmält ibland, även om han har roliga idéer. Tyckte att Kings Buccaneer var väldigt underhållande -- fantasy korsat med piratroman.

Det ser ljust ut för den svenska översättningen, så det finns antagligen ganska många fans därute någonstans.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör feb 21, 2004 5:46 pm 
Uruk
Användarvisningsbild

Jag tycker mycket om Imperiets dotter, men jag är inte jätte-förtjust i Kriget om Rämnan (men jag gillar omslagen till Mellan två världar och Magins mästare). Ormkrigskrönikan har jag inte läst.

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis sep 14, 2004 8:16 pm 
Östring
Användarvisningsbild

Funderar på att läsa Magician : apprentice (på engelska). Men boken kommer aldrig in på biblioteket och jag orkar inte reservera den. :(

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån dec 20, 2004 1:50 pm 
Uruk

Jag har läst de tre böckerna om Rift-war; Magician, Silverthorn och Darkness of Sethnahon. Kul och lättsmält läsning, jag betraktar det som en Tolkien-spinnoff. Människor, alver, dvärgar, goblins mm, parat med lite space-opera och en tvillingvärld på andra sidan ett maskhål. Kul intriger och huvudpersoner som det är lätt att tycka om och inte särskilt komplicerat. Författaren blir i tredje boken tvungen att skala upp konflikten till kosmisk skala för att matcha sina huvudpersoner, som fått gudalika krafter. Jag har sett att det har kommit en ny och bearbetad version av Magician, vilket verkar en aning omotiverat, det var den bästa boken i serien.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån dec 20, 2004 10:24 pm 
Redaktionen

Mattias Ö skrev:
Jag har läst de tre böckerna om Rift-war; Magician, Silverthorn och Darkness of Sethnahon. Kul och lättsmält läsning, jag betraktar det som en Tolkien-spinnoff. Människor, alver, dvärgar, goblins mm, parat med lite space-opera och en tvillingvärld på andra sidan ett maskhål. Kul intriger och huvudpersoner som det är lätt att tycka om och inte särskilt komplicerat. Författaren blir i tredje boken tvungen att skala upp konflikten till kosmisk skala för att matcha sina huvudpersoner, som fått gudalika krafter. Jag har sett att det har kommit en ny och bearbetad version av Magician, vilket verkar en aning omotiverat, det var den bästa boken i serien.

Den bearbetade versionen av Magician, som kom 1992, är faktiskt en förbättring jämfört med den gamla utgåvan. Den knyter ihop serien betydligt tightare. Faktum är att en stor del av ändringarna (som är på runt 12000 ord -- inte fy skam!) är sådant som Feists redaktör beordrade honom att klippa bort när boken gavs ut för första gången, eftersom boken redan var väldigt lång för att komma från en debutförfattare.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis dec 21, 2004 9:07 am 
Uruk

Ah, en authors edition av Magician, som faktiskt förbättrar boken. Kul att läsa! Mina erfarenheter av authors edition begränsar sig till Sephen Kings "The stand", som inte tjänade på att vara oavkortad.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis dec 21, 2004 1:11 pm 
Redaktionen

Mattias Ö skrev:
Ah, en authors edition av Magician, som faktiskt förbättrar boken. Kul att läsa! Mina erfarenheter av authors edition begränsar sig till Sephen Kings "The stand", som inte tjänade på att vara oavkortad.

Jag är däremot tveksammare till den reviderade versionen av Prince of the Blood -- jag är inte säker på att den verkligen behövdes -- men jag har köpt den och ska ge den en chans.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis dec 21, 2004 1:34 pm 
Maia
Användarvisningsbild

Nja, jag tycker att Feists Magician är sådär - lite mer tuggmotstånd hade varit välkommet. Enligt min åsikt är världen (alltför) konventionell - det kändes som Drakar & Demoner rätt av. :wink: Rift-konceptet är intressant, men det räcker inte för att höja boken så värst högt över mängden. Personteckningen är förhållandevis platt osv. Jag tycker det märks att det är en debutbok. Nu har jag inte läst de andra böckerna, är de annorlunda?

Missförstå mig rätt, jag tycker inte att Magician är dålig per se, mera att den var konventionell, lättsmält och med ganska förutsägbar röd tråd. SPOILER: Men det var uppfriskande att den föräldralöse pojken inte fick prinsessan! :)

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor dec 23, 2004 11:47 am 
Maia

Det här citatet är taget från första boken i ormkrigskrönikan: Skuggan av en Mörk drottning:
En beskrivning av Älvorna:
Citera:
De äldsta av oss, eldarerna, är kunskapens bevarare. Vi som lever här i Elvandar och tjänar drottning Aglaranna kallas för eledheler. Sedan finns även glamredhelerna, de vilda, och moredhelerna, de mörka.

eldarerna ordet liknar väldigt mycket tolkiens Eldar=Alver

eledheler ifall man tar bort er och lägger på ett B i början så får vi namnet på en forummedlem

glamredhelerna det här fick mig att tänka på tolkien för det har samma början som glamdring

moredhelerna quenya ordet för svart är morë likadant som det i början av det här ordet.

Arthur C. Clarke

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis jul 05, 2005 7:44 pm 
Maia
Användarvisningsbild

Är det någon som har läst Conclave of Shadows av Feist? Jag har läst det mesta övriga han har skrivit (förutom det han samskrivit med andra, dvs förmodligen bara lånat ut sitt namn och sin värld till), men jag vet inte riktigt om jag skall ge mig på den här också. Feist var riktigt bra i början, om än föga nyskapande - men jag gillar den gamla vanliga fantasy-mallen! Men Serpent War-sagan spårade ur och blev väldigt fånig. Dessutom är han misstänkt produktiv, släpper ifrån sig lite för många böcker för att de skall kunna vara genomarbetade, så jag är osäker på om jag skall ge karln en chans till...
http://www.sfbok.se/kat/bf/422.htm

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 11 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]