Tolkiens Arda – Sveriges stora Tolkienforum

Välkommen till Sveriges stora Tolkienforum! Klicka här för att gå till förstasidan.
Aktuellt datum och tid: tis sep 08, 2026 10:20 am

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]

Ny tråd Svara på tråd  [ 142 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5 ... 10  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre nov 12, 2004 5:23 pm 
High King of the Noldor
Användarvisningsbild

Jag håller med om Faramirs attack.

Angående mäktigaste scenen så kan Jag inte komma på någon. Det får Mig endast att tänka på att den mäktigaste scenen från "LotR" inte kom med i filmerna för att PJ skulle få briljera med lite specialeffekter.

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre nov 12, 2004 5:58 pm 
Maia
Användarvisningsbild

Fëanor skrev:
Angående mäktigaste scenen så kan Jag inte komma på någon. Det får Mig endast att tänka på att den mäktigaste scenen från "LotR" inte kom med i filmerna för att PJ skulle få briljera med lite specialeffekter.

Jag antar att du tänker på när nazgulernas herre rider in genom Minas Tiriths bräckta portar och möts av Gandalf? Det är den scenen du brukar lyfta fram, om jag minns rätt. Men vi vet ju inte ännu om den kommer med! Hittills har vi ju bara sett trailern till filmen... :P

Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre nov 12, 2004 6:01 pm 
Wavemaster of the World

Den stegrande kamelen skrev:
Fëanor skrev:

Jag antar att du tänker på när nazgulernas herre rider in genom Minas Tiriths bräckta portar och möts av Gandalf? Det är den scenen du brukar lyfta fram, om jag minns rätt. Men vi vet ju inte ännu om den kommer med! Hittills har vi ju bara sett trailern till filmen... :P

Är det inte scenen med nazgulerna vid Bruinen som Fëanor brukar tala så varmt om?

Ha. Ha. Ha.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre nov 12, 2004 6:03 pm 
Maia
Användarvisningsbild

Gandalf och Häxmästaren ska ju mötas i EE, iallafall. Så mycket kunde ses på trailern. Inte för att det är någon garanti för hur scenen sedan utspelar sig, men det vore ju trevligt att se. Hoppas dom klämmer in tuppen också!

Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre nov 12, 2004 6:30 pm 
Maia
Användarvisningsbild

Sarvi skrev:
Gandalf och Häxmästaren ska ju mötas i EE, iallafall. Så mycket kunde ses på trailern. Inte för att det är någon garanti för hur scenen sedan utspelar sig, men det vore ju trevligt att se. Hoppas dom klämmer in tuppen också!

Jag kan ju förtydliga att det jag syftade på med "trailern" var bioversionen. :P Trailern till den förlängda versionen har jag bara ögnat igenom en gång som hastigast och kommer nog inte att se igen. Jag vill gärna låta mig överraskas...

Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre nov 12, 2004 6:34 pm 
High King of the Noldor
Användarvisningsbild

Men vi vet ju inte ännu om den kommer med!

Jo. Det är inte WKoA som spränger porten. Plus att han vid konfrontationen med Gandalf sitter på sin flygödla.

Tolkien skrev:
Grond crawled on. The drums rolled wildly. Over the hills of slain a hideous shape appeared: a horseman, tall, hooded, cloaked in black. Slowly, trampling the fallen, he rode forth, heeding no longer any dart. He halted and held up a long pale sword. And as he did so a great fear fell on all, defender and foe alike; and the hands of men drooped to their sides, and no bow sang. For a moment all was still.
The drums rolled and rattled. With a vast rush Grond was hurled forward by huge hands. It reached the Gate. It swung. A deep boom rumbled through the city like thunder running in the clouds. But the doors of iron and posts of steel witstood the stroke. Then the Black Captain rose in his stirrups and cried aloud in a dreadful voice, speaking in some forgotten tongue words of power and terror to rend both heart and stone. Thrice he cried. Thrice the great ram boomed. And suddenly upon the last stroke the Gate of Gondor broke. As if stricken by some blasting spell it burst asunder: there was a flash of searing lightning and the doors tumbled in riven fragments to the ground. In rode the Lord of the Nazgûl. A great black shape against the fires beyond he loomed up, grown to a vast menace of depair. In rode the Lord of the Nazgûl, under the archway that no enemy ever yet had passed, and all fled before his face.
All save one. There waiting, silent and still in the space before the Gate, sat Gandalf upon Shadowfax: Shadowfax who alone among the free horses of the earth endured the terror, unmoving, steadfast as a graven image in Rath Dínen. "You cannot enter here", said Gandalf, and the huge shadow halted. "Go back to the abyss prepared for you! Go back! Fall into the nothingness that awaits you and your master. Go!"
The Black Rider flung back his hood, and behold! he had a kingly crown; and yet upon no head visible was it set. The red fires shone between it and the mantled shoulders vast and dark. From a mouth unseen there came a deadly laughter. "Old fool!" he said. "Old fool! This is my hour. Do you not know Death when you see it? Die now and curse in vain!" And with that he lifted high his sword and flames ran down the blade.

Gandalf did not move. And in that very moment, away behind in some courtyard of the City, a cock crowed, Shrill and clear he crowed. recking nothing of wizardry or war, welcoming only the morning that in the sky far above the shadows od death was coming with the dawn. And as if in answer there came from far away another note. Horns, horns, horns. In dark Mindolluin's sides they dimly echoed. Great horns of the North wildly blowing. Rohan had come at last.

At PJ inte tar med det visar att han är en idiot. Visst han kanske inte tycker om scenen men man tycker ändå att han borde ha haft vett att inse att den skulle ha gjort sig enormt bra på film.

Crumui skrev:
Är det inte scenen med nazgulerna vid Bruinen som Fëanor brukar tala så varmt om?

Den gillar Jag också men inte lika mycket.

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre nov 12, 2004 7:05 pm 
Maia
Användarvisningsbild

Jag kan ju förtydliga att det jag syftade på med "trailern" var bioversionen. :P Trailern till den förlängda versionen har jag bara ögnat igenom en gång som hastigast och kommer nog inte att se igen. Jag vill gärna låta mig överraskas...

Attans lång trailer! :shock: :D Men jag förstår hur du menar.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre nov 12, 2004 11:45 pm 
Maia
Användarvisningsbild

# redan nämnt många gånger, men när rohirrim kommer till pelennor.

# när balrogen spänner ut sina "vingar" (??) :wink:

# fyrbåksstafetten (och ja, jag vet att det är ologiskt och så vidare, men det var ändå otroligt maffigt första gången när man inte hade tid att tänka på vilka stackars folk som satt uppe i bergen och höll vakt dag som natt...)

# när ringvålnaderna först rider ut från minas morgul (tror det är ett kort klipp medans gandalf talar med frodo) - första gången på bio reste sig håret på armarna...

# när gandalf och balrogen faller ner i den stora, öppna grottan - kanske inte så mäktig, men otroligt vacker.

Sarvi skrev:
Attans lång trailer!

jisses, ibland är jag trög! men när jag fattade vad du menade skrattade jag gott. är det inte lite så, då? för oss inbitna är ju biversionen en enda lång trailer för EE, som vi vet kommer innehålla många av de där scenerna vi saknade...

Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör nov 13, 2004 2:07 pm 
Maia
Användarvisningsbild

Fëanor skrev:
"You cannot enter here", said Gandalf, and the huge shadow halted. "Go back to the abyss prepared for you! Go back! Fall into the nothingness that awaits you and your master. Go!"
The Black Rider flung back his hood, and behold! he had a kingly crown; and yet upon no head visible was it set. The red fires shone between it and the mantled shoulders vast and dark. From a mouth unseen there came a deadly laughter. "Old fool!" he said. "Old fool! This is my hour. Do you not know Death when you see it? Die now and curse in vain!" And with that he lifted high his sword and flames ran down the blade.

Scenen finns med i den "riktiga" trailern till EE.

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör nov 13, 2004 3:52 pm 
Sinda

Vårdkasarna

Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör nov 13, 2004 4:36 pm 
High King of the Noldor
Användarvisningsbild

Beledhel skrev:
Scenen finns med i den "riktiga" trailern till EE.

Sitter WKoA till häst eller på sin flygödla?

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör nov 13, 2004 4:40 pm 
Maia
Användarvisningsbild

Flygödlan.

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis nov 30, 2004 10:17 am 
Sinda
Användarvisningsbild

Meriadoc skrev:
Även jag måste hålla med om att Pelennor och rohirrim står mycket högt i rang. Men det är en sen jag tycker bättre om (även om den kanske inte är så oerhört mäktig, men lite ändå) och det är hela episoden från att Faramir kommer tillbaka och pratar med Denethor och blir bortskickad till Osgiliath till att Pippin slutar sjunga. Helt klart en mycket bra scen (kommer tårar varje gång jag ser den).

Håller med om allting! men även när vårdkasarna tänds så är det mäktigt

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor dec 02, 2004 12:48 am 
Sinda
Användarvisningsbild

Jag blir lite lessen när ingen nämner scenen när Legolas sköldsurfar, buhu. :(
Hi-hi-hi, jag bara skojade. :lol:

Annars är väl scenen när brödraskapet paddlar förbi Argonauterna en kandidat till mäktigaste scenen i trilogin.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor dec 02, 2004 2:01 am 
Maia
Användarvisningsbild

Klaatu skrev:
Argonauterna

:D

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 142 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5 ... 10  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]