Tolkiens Arda – Sveriges stora Tolkienforum

Välkommen till Sveriges stora Tolkienforum! Klicka här för att gå till förstasidan.
Aktuellt datum och tid: sön okt 11, 2026 7:06 pm

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]

Ny tråd Svara på tråd  [ 2227 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21 ... 149  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån sep 27, 2004 9:17 pm 
Sinda
Användarvisningsbild

Beror väl på vilken sorts bok man menar...jag brukar läsa lite kalle anka lite då och då det tar ju bara 30 minuter så att slå 1.5 bok i veckan blir inte så svårt.... :D ....men annar håller jag med Meriadoc att läsa 1.5 böcker i veckan kanske händer två, tre gånger om ÅRET, annars läsar jag lika lite (eller mycket) som Meriadoc om inte lite mer :wink:

/Alexander The Great

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis sep 28, 2004 7:05 am 
The Magnificent

Túrin Turambar skrev:
Förra året läste jag 74 böcker. I år har skola, problem och bokbrist begränsat det lite men jag är väl uppe i 25 sen Januari iaf.

Jag är inte inne på min 10:e bok iår än. :( . Jag tror att jag får börja läsa lite mer...

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis sep 28, 2004 9:25 am 
Creator of stars
Användarvisningsbild

I somras när det var lite att göra på jobbet så läste jag ut en Kerrbok om dagen.

And a new day will dawn for those who stand long
And the forests will echo with laughter

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis sep 28, 2004 10:33 pm 
Master of Doom

Meriadoc skrev:
Túrin Turambar skrev:
Förra året läste jag 74 böcker. I år har skola, problem och bokbrist begränsat det lite men jag är väl uppe i 25 sen Januari iaf.

Jag är inte inne på min 10:e bok iår än. :( . Jag tror att jag får börja läsa lite mer...

Det är ingen tävling...

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons sep 29, 2004 8:58 am 
The Magnificent

Nej, visst, men jag läste mer förra och förrförra året. Det har blivit lite mindre i år...

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons sep 29, 2004 12:00 pm 
Creator of stars
Användarvisningsbild

Det är ju som en drog, man vill ju ha en viss mängd läsupplevelser under ett år.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons sep 29, 2004 1:45 pm 
Maia

Meriadoc skrev:
Nej, visst, men jag läste mer förra och förrförra året. Det har blivit lite mindre i år...

Då kan du se fram emot hur det blir när du har familj och är småbarnsförälder.. :?

Personligen har jag ingen möjlighet att läsa en och en halv bok i veckan men passar på att läsa intensivt när tillfälle ges. Dock läser jag givetvis ett antal ungdomsromaner å yrkets vägnar men de är ju oftast ganska lättlästa och tar inte mer än ett par timmar. För att garanterat få åtminstone en ny bok läst i månaden har jag och några kompisar bildat en bokklubb som träffas och diskuterar en ny bok varje månad. Bra tips för folk som gillar att diskutera litteratur och äta god mat. :)

Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons sep 29, 2004 2:55 pm 
Redaktionen

Meriadoc skrev:
1,5 bok i veckan!! Läser alla här lika mycket och lika fort? Läser ungefär 2 böcker i månaden, beroende på vad det är...

En del är förstås tunnare än andra -- Runstaven av Michael Moorcock, för att bara plocka ett exempel ur den egna bokhyllan. Å andra sidan är andra betydligt tjockare -- t. ex. Albert Speer och sanningen av Gitta Sereny.

Mest läst blir det när jag åker hem och hälsar på mina föräldrar -- 1h 15min utan annan möjlighet till sysselsättning än en bra bok. På den tiden kan jag hinna runt 100 sidor om jag har tur. Så jag borde kanske resa hem lite oftare. :wink:

Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons sep 29, 2004 7:17 pm 
Maia
Användarvisningsbild

Hmm. Vad är egentligen viktigast med nya böcker? Att läsa dem eller minnas dem? Själv har jag läst typ 40 böcker under ett år, men det var inte så mycket jag minns av dem. Jag minns knappt inte vad böckerna handlade om ibland, som med Debt of Honor. Det är nästan pinsamt det.

Men ni som läser mycket böcker; minns ni mycket? För ni måste väl ha ett sätt att minnas vad som hände? Visualiserar ni sidorna eller vad? Jag måste läsa Alive och jag börjar redan nu glömma början... :?

Åt samma håll - Lars Winnerbeck

Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons sep 29, 2004 8:08 pm 
Varit med förr....
Användarvisningsbild

Hmmm... Själv läser jag alltid 4 böcker på en gång - en vid matbordet (frukostbok), en på dass (dassbok) en vid sängen (nattbok) och en vid TV:n (TV-bok)

Mitt stora bekymmer är att hitta böcker att läsa, så jag läser mest om gamla böcker. just nu läser jag Artemis Fowl igen, Earthsea-sviten, Elric och Dune.
Och jag kommer sällan ihåg vad jag läst... men jag läser kanske 10 böcker i veckan, och jag har läst ännu mer nu när jag har varit sjukskriven. Jag kommer inte ens ihåg vilka böcker jag redan äger, så varje bokrea brukar föra med sig ett par dubletter :-)

Lider av afasi, vilket gör att det jag skriver inte riktigt alltid överensstämmer med det jag menade. Därför ber jag redan nu om ursäkt....

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons sep 29, 2004 8:38 pm 
High King of the Noldor
Användarvisningsbild

Arwens_vän skrev:
Hmm. Vad är egentligen viktigast med nya böcker? Att läsa dem eller minnas dem?

Att läsa dem. De viktiga böckerna minns man ändå automatiskt.

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor sep 30, 2004 9:59 am 
Creator of stars
Användarvisningsbild

Jag ser allting som en bättre film. Där jag själv är med och agerar och upplever känslor och intryck, dofter och smaker. Till slut blir det som ett eget minne. Men alla böcker minns man inte och det kanske beror på att författaren inte lyckats engagera tillräckligt eller nåt. Fast vissa böcker minns man fast de är dåliga... :?

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor sep 30, 2004 10:36 am 
problemlösare (perl -pe 's/nana/japh/' nana.txt )

låt tråden om vad ni läser för tillfället, inte hur ofta man läser.
Tillbaka till ämmnet nu.

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre okt 01, 2004 11:14 am 
Maia

Älva skrev:
Jag ser allting som en bättre film. Där jag själv är med och agerar och upplever känslor och intryck, dofter och smaker. Till slut blir det som ett eget minne. Men alla böcker minns man inte och det kanske beror på att författaren inte lyckats engagera tillräckligt eller nåt. Fast vissa böcker minns man fast de är dåliga... :?

Visst är det fantastiskt att få vara med om så mycket! Man kan dessutom välja om man vill vara en av de existerande personerna i boken eller om man vill vara en person som inte finns men som deltar vi sidan av storyn. Tyvärr måste jag hålla med om det sista du skriver. Jag skulle ge ganska mycket för att slippa minnas "Hella hells bekännelser" (lästes genom bokklubben, INTE mitt förslag) av Unni Drugge, sliskigare bok går inte att förställa sig :oops:

Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre okt 01, 2004 12:02 pm 
Creator of stars
Användarvisningsbild

Uäck! Jag läste Jag Jag Jag av samma människa och jag minns en massa snusk och slisk från den också som jag helst vill glömma.

Just nu läser jag ingenting och funderar starkt på att gå till bibblan för att göra slag i saken och kolla upp de många fina boktips som jag fått i en annan länk.

Förlåt. Jag har en resebok :Celtic myths and druidic rituals.

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 2227 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21 ... 149  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]