Tolkiens Arda – Sveriges stora Tolkienforum

Välkommen till Sveriges stora Tolkienforum! Klicka här för att gå till förstasidan.
Aktuellt datum och tid: fre sep 11, 2026 9:04 pm

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]

Ny tråd Svara på tråd  [ 57 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3, 4  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Liftarens guide till galaxen
InläggPostat: ons apr 21, 2004 1:35 pm 
Creator of stars
Användarvisningsbild

Hur många fler gillar den och läser om den gång på gång?

Jag kan sällan slita mig när jag väl öppnat den. Så händer det så otroligt mycket i en rasande fart så man glömmer ju hälften till nästa gång man läser den.

Kan bara säga att den är suverän och humorn enastående. Har endast läst en författare som är roligare och det var inte ens en fantasybok...

And a new day will dawn for those who stand long
And the forests will echo with laughter

Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons apr 21, 2004 3:38 pm 
Maia

Jag har läst den många gånger. Blev dock lite besviken när jag lästa de två sista böckerna; i stort sett menlöst och tack för fisken. Jag tyckte inte attt de var lika bra som de första böckerna :)

Senast redigerad av Janna tor apr 22, 2004 11:10 am, redigerad totalt 1 gång.

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons apr 21, 2004 3:56 pm 
Creator of stars
Användarvisningsbild

Nej det är sant. Det är de första tre som är riktigt hejdlösa medan de två sista kan användas mer som en epilog för den nyfikne. Men det händer ju en hel del kul i dem också. :)

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor apr 22, 2004 12:26 am 
Redaktionen
Användarvisningsbild

Håller på att läsa Liftarens guide just nu. På SVENSKA, hör och häpna. :) Föreställer mig att den är bättre på engelska, men även på svenska så är den småtrevlig. Har dock bara skrattat högt en gång. Osäker på om det är ett lågt betyg på min eller på Adams humor ...

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor apr 22, 2004 8:30 am 
Sinda
Användarvisningsbild

Jag säger bara en sak: 42 :)

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor apr 22, 2004 10:48 am 
Maia
Användarvisningsbild

Satt just och skrev om Douglas Adams inne på Gamla Tookar (fel ställe, jag vet) utan att veta att en Adams-tråd startats här.
Älskar "Liftarens...", är förtjust i Dirk Gently och tyckte "Last chance to see" (non fiction) var en underbar bok. Har även den postuma Salmon of doubt, hans allra sista brottstycken som inte hann bli färdigställda, egentligen bara några lösryckta bitar ur det som skulle bli hans nästa bok plus dagboksanteckningar, brev och annat.

Tja, om man inte skrattar särskilt mycket åt "Liftarens..." betyder det väl helt enkelt att man har en annan sorts humor än författaren. Smaken är ju olika. Själv får jag fnissattacker varje gång jag läser eller ännu hellre lyssnar på hans egen uppläsning, svårt att koncentrera sig på jobbet ibland när fnisset sätter in... :lol:

För mig är det för det mesta de små men ofta bisarra detaljerna som gör det.
Tycker f.ö. att den svenska översättningen är lysande, läser lika gärna den som originalet.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor apr 22, 2004 12:32 pm 
roboten är coolast

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor apr 22, 2004 1:17 pm 
Noldo

Jag har läst hela serien två gånger, bara på svenska dock. Håller med om att de första böckerna är bäst. Och Marvin är min stora idol.

Ni vet väl att det är internationella handuksdagen 25 maj? Man ska gå omkring och bära på en handduk hela dagen.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor apr 22, 2004 8:20 pm 
Sinda
Användarvisningsbild

Det går inte en dag utan att jag tänker på Liftarens Guide! Man associerar jättemycket som händer till, som till exempel, när någon är gnällig, tänker jag direkt på Marvin. Sen associerar man vidare tills man sitter och skrattar högljutt... Jag vet ingen annan bok där varenda mening och fras får en att skratta!

"There is a theory which states that if ever anybody discovers exactly what the Universe is for and why it is here, it will instantly disappear and be replaced by something even more bizarre and inexplicable. There is another theory which states that this has already happened."

Men kan någon här ärligt säga att den förstår sig på alla tidsresor? Undrar om Adams själv gjorde det..

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor apr 22, 2004 9:09 pm 
Sinda

Jag har läst hela serien en gång. Den var väldgt rolig och jag skrattade så att jag grät flera gånger (fast jag är rätt lättroad). Douglas Adams har en helt otrolig fantasi!

Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre apr 23, 2004 10:45 am 
Creator of stars
Användarvisningsbild

Det är något konstigt med mig men jag kan ha oerhört roligt åt en bok utan att skratta högt. Och jag kan visst ha samma humor som författaren men min självdiciplin är väl ganska hög antar jag.
Men däremot så är det en bok som får mig att släppa allt och jag skrattar rakt ut utan att tänka mig för och det är, hör och häpna: Katt i huset, av Doreen Tovey. En alltså icke fantasybok men jag älskar den i allafall och humorn är helt underbar.

Förlåt att jag kom ifrån ämnet lite....

Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre apr 23, 2004 5:32 pm 
Master of Doom

Jag gillar också "Liftaren" precis som resten. Humorn är ju lite fånig men jag älskar den.

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre apr 23, 2004 8:33 pm 
Maia
Användarvisningsbild

Roccondil skrev:
Men kan någon här ärligt säga att den förstår sig på alla tidsresor? Undrar om Adams själv gjorde det..

Nej, jag hänger verkligen inte med i alla svängar och tvivlar på att Adams gjorde det heller. Det kanske var tänkt som en illustration av precis hur bisarr och omöjlig tillvaron är och hur meningslöst det är att försöka analysera och kategorisera den...?

"Important facts from Galactic history, number two:
(Reproduced from the Siderial Daily Mentioner's Book of Popular Galactic History:)
Since this Galaxy began, vast civilizations have arisen and fallen, risen and fallen, risen and fallen so often that it's quite tempting to think that life in the Galaxy must be
(a) something akin to seasick - space-sick, time sick, history sick or some such thing, and
(b) stupid."

En favorit från förordet:
"The idea for the title first cropped up while I was lying drunk in a field in Innsbruck, Austria, in 1971. Not particularly drunk, just the sort of drunk you get when you have a couple of stiff Gossers after not having eaten for two days straight, on account of being a penniless hitch hiker. We are talking about a mild inability to stand up." :lol:

(Hittade ett tält med texten Don't panic (in large friendly letters, förstås...) på Hultsfred en gång. Det var fint. :) )

Stephen Fry sammanfattade 2002 Adams författarskap på ett i mina ögon lysande vis:
"We never quite knew how conflicting and insane the universe was or how ludicrous and feeble-minded the human race could be until Douglas explained it in the uniquely affable, paradoxical and unforced style that marks him out for greatness."

Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre apr 23, 2004 11:49 pm 
Maia
Användarvisningsbild

det är en underbar bok (böcker).

"'can you fly her?' asked ford pleasantly.
'no, can you?'
'no.'
'trillian, can you?'
'no.'
'fine,' said zaphod, relaxing. 'we'll do it together.'
'i can't either,' said arthur, who felt it was time he started asserting himself."

:lol:

trydligen ska bbcs radioteater vara jättebra, men jag har aldrig hört den.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön apr 25, 2004 11:38 am 
Dvärg
Användarvisningsbild

Radioteatern är inte bara jättebra, den är suberfabulöst bra (och slår boken med hästlängder imho). När alla exemplar av den har försvunnit kommer jag vara eftersökt eftersom jag i stort sett kan den utantill :wink:

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 57 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3, 4  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]