Tolkiens Arda – Sveriges stora Tolkienforum

Välkommen till Sveriges stora Tolkienforum! Klicka här för att gå till förstasidan.
Aktuellt datum och tid: fre aug 14, 2026 5:28 am

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]

Ny tråd Svara på tråd  [ 11 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Fantomen
InläggPostat: sön feb 08, 2004 11:50 pm 
Vala

Nu vet jag inte hur välorienterade folk på forumet är i Fantomen, men saken är den att jag har hittat två eller tre Tolkien-namn i olika Fantomenserier. Namen är Gollum, Tinuviel och Fanghorn. Fanghorn är väldigt likt Fangorn, men skulle det inte vara för Gollum och Tinuviel så skulle jag aldrig har reagerat över det. Det jag undar är om någon vet något ytterligar Tolkien-namn som ni har stött på i Fantomen eller andra serier och om någon vet varför han tog namn från Tolkiens värld?

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån feb 09, 2004 12:51 am 
High King of the Noldor
Användarvisningsbild

Vilket år är numren ifrån? De är svartvita, va? Jag har läst alla Fantomen från 90-2000 både fram och baklänges (serien slutade dock vara bra efter 96, och endast Thorgal och Herman Hedning höll Mig kvar), plus åtskilliga svartvita nummer, och kan inte minnas några Tolkiennamn.

Senast redigerad av Fëanor mån feb 09, 2004 2:35 am, redigerad totalt 1 gång.

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån feb 09, 2004 2:22 am 
Maia
Användarvisningsbild

Själv har jag alla Fantomen från 1976 och framåt, och jag har aldrig reagerat över några Tolkien-namn. (Men jag har inte läst de senaste två årens nummer än.) Fanghorn kan jag förstå om jag missat, men Gollum och Tinuviel tycker jag att jag borde ha sett. Vilka nummer var det i?

Däremot minns jag med välbehag en episod av serien Bacon & Ägg vid namn "Väderspänning över Europa" (B&Ä 5/1996), där den vänlige indiern i servicebutiken "När-Singh" på hörnet plötsligt byts ut mot sin onde trillingbror. Brodern pratar, samtidigt som han försöker ta kål på Ägg, ett främmande språk, indiska får man förmoda att det skall föreställa. Men hans repliker är: "Ash nazg durbatuluk" och "Ash nazg gimbatul"! Hysteriskt roligt, tyckte i alla fall jag första gången jag läste det. :D

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån feb 09, 2004 9:59 am 
Vala

Ja, det låter ju VERKLIGEN som indiska....

Alla serierna var svartvita och säkerligen från 70-talet. Gollum är definitivt från 70-talet, kanske från 74, den handlade om något skumt som bodde i en grotta och fick makt över folk så att de slutade bete sig som normala människor, de enda dem gjorde var att passa upp på den där figuren. Tinuviel var en minimänniskoprins tjej, då menar ja typ 20 centimeter, som hade blivit bortrövad av några vanliga människor. Av dessa små människor har Fantomen enligt Moz fått sin falk av. Jag kommer inte ihåg vilka nummer det var eller vad serierna heter. Den med Gollum hette nog bara Gollum, eller Gollum Gollum. Inte heller serien med Fanghorn kommer jag ihåg vad den heter.

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån feb 09, 2004 3:42 pm 
Master of Doom

Ja, det där med Tinuviel låter bekant, inte namnet men det du nämnde om historien. Jag tror att jag har ett nummer där han ser tillbaka på det äventyret.

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån feb 09, 2004 4:31 pm 
Vala

Vad dum jag är! Nu kom jag på att Fantomen själv är inte med i äventyret utan Rex. Moz berättar nämligen om hur Fantomen fick sin falk. Sen när Rex ska sova kommer dessa typer och hämtar honom för att han ska rädda Tinuviel

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån feb 09, 2004 4:56 pm 
Maia
Användarvisningsbild

Låter som om det är det här numret (19/1974). Tyvärr har jag det inte...

Bild

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån feb 09, 2004 4:58 pm 
Vala

Jo, du det är det nog. Jag har alla tre nummer jag har nämnt, men det är bara ett som jag vet var det är nämligen på landet trettio mil härifrån...

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån feb 09, 2004 5:34 pm 
Manwë
Användarvisningsbild

Äger alla nummer mellan -80 och 01, och det där med småfolket känner jag ju igen, men Gollum?

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre feb 13, 2004 11:09 am 
problemlösare (perl -pe 's/nana/japh/' nana.txt )

småfolks grejen gick även i ett julalbum för en del år sen. (har 90-00 tror jag. eller möjligen 89-00. + några kasar från andra platser)

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre jun 18, 2004 3:23 pm 
Maia
Användarvisningsbild

har inte förväntat mig att hitta tolkien namn i en serie-tidning

"There is no good and evil, there is only power...and those too weak to seek it."
—Voldemort

I never expected that conducting a campaign of organized terrorism would be so morally uplifting.
/Viridian

Profil Skicka e-post  

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 11 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]