Välkommen till forumet, HurinThalion!
HurinThalion skrev:
Tycker faktiskt att extended Edition är mycket bättre än bio versionen vad tycker ni ?
Nej, tyvärr tycker jag faktiskt inte det. Detta är den första av de sex jacksonska Tolkien-filmerna där EE faktiskt snarare gör filmen sämre än bättre, enligt mig. Som andra i tråden sagt så var det bara Thorins begravning och Dains kröning som tillförde något. Resten av tilläggen var bara mer av det värsta ur filmen, av sånt som gjorde den så dålig till att börja med. Töntig kalkonaction, plågsam comic relief och bedrövligt dåligt genomtänkta och skrivna avsteg från bokens intrig. Jag skall inte säga att jag är besviken, för det här var väl mer eller mindre vad jag hade väntat mig utifrån vad Jackson har sagt i diverse intervjuer, men uselt var det i alla fall.
HurinThalion skrev:
Fast lika bra som Sagan om ringen trilogin blir det dock inte.
Tycker det var för mycket CGI som syntes i de sista två , ettan var för mig den bästa.
Hade velat haft det mer likt sagan om ringen hållet.
Tror det har göra med att Del toro skulle vara regissören och inte Peter.
Tror även att han inte hade tid att göra the hobbit som han ville ha det.
Håller med dig. De tre ringfilmerna var mycket bättre, även om de också hade sina fel och brister. Men dels hade de ett mer genomtänkt manus som bättre följde boken, och dels var faktiskt effekterna bättre. Det är något som verkligen förvånar mig – Jackson skall väl föreställa bra på just sånt! Hur kommer det sig då att effekterna är så mycket plastigare och sämre utförda än för tio år sedan? Jag menar, även bortsett från att utvecklingen har gått åt att ha mer och mer CGI snarare än handgjorda modeller och liknande. Men den CGI som ändå fanns i ringfilmerna var ju faktiskt bättre utförd än i hobbitfilmerna!
Och ja, mycket av det som är dåligt bottnar nog i att Jackson från början inte hade lust att göra de här filmerna, att det skulle ha varit del Toro. Utan att ha en aning om hur del Toro hade tänkt göra det så föreställer jag mig att hans Hobbit hade blivit mycket bättre. Ett mer genomtänkt manus med mer hjärta och mindre trams, om inte annat.