Tolkiens Arda – Sveriges stora Tolkienforum

Välkommen till Sveriges stora Tolkienforum! Klicka här för att gå till förstasidan.
Aktuellt datum och tid: tor jun 25, 2026 11:40 pm

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]




Ny tråd Svara på tråd  [ 2489 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 155, 156, 157, 158, 159, 160, 161 ... 166  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Re: Citatfinnarleken
InläggPostat: mån jul 13, 2015 8:03 pm 
Offline
Maia

Blev medlem: ons okt 13, 2010 8:41 pm
Inlägg: 886
Med risk att få "Svarte Petter" och bli sittande med ett citat hela sommaren drar jag till med Mount Doom, Anderssons översättning. Det är Sam som säger det om Frodos nybitna hand.


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik: Re: Citatfinnarleken
InläggPostat: mån jul 13, 2015 10:05 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör okt 04, 2003 3:28 am
Inlägg: 3941
Ort: Göteborg
Det var faktiskt Ohlmarks (en ledtråd till det är att Sam niar Frodo), men i övrigt var det helt rätt. Bravo, Pellegrino! Svarte Petter är din. :mrgreen:

_________________
Min pågående översättning av Tolkiens ringsaga (länk)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Citatfinnarleken
InläggPostat: tis jul 14, 2015 7:40 pm 
Offline
Maia

Blev medlem: ons okt 13, 2010 8:41 pm
Inlägg: 886
Aha, ja jag brukar ju tro att Ohlmarks är Andersson, så det var väntat. :)

Nytt citat:
Citera:
I hope I never smell the smell of apples again!


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik: Re: Citatfinnarleken
InläggPostat: tis jul 14, 2015 7:53 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån jan 28, 2013 3:45 pm
Inlägg: 755
Ort: Göteborg
A Warm Welcome, The Hobbit. Det är Fili som säger det efter att ha blivit utsläppt ur sin äppellulktande tunna. (Jag antar att det finns en minimal chans att det sägs i kapitlet innan, men jag tror det är här!)

_________________
Jag finner det fortfarande oacceptabelt att dvärgarna inte sjunger om att kasta korvar hit och dit i originalet. Det är synnerligen dåligt gjort av Tolkien.

Redaktör Snöfrid – redaktör och lektör


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Citatfinnarleken
InläggPostat: ons jul 15, 2015 6:28 pm 
Offline
Maia

Blev medlem: ons okt 13, 2010 8:41 pm
Inlägg: 886
Bravo, NammiKisulora, helt rätt! Din tur.


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik: Re: Citatfinnarleken
InläggPostat: tor jul 16, 2015 9:37 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån jan 28, 2013 3:45 pm
Inlägg: 755
Ort: Göteborg
Tänkte väl det! Här kommer då nästa:
Citera:
Ärevördig tycktes han som en konung, krönt av många vintrar, och ändå smidig som en ärrad krigare i sin krafts dagar.

_________________
Jag finner det fortfarande oacceptabelt att dvärgarna inte sjunger om att kasta korvar hit och dit i originalet. Det är synnerligen dåligt gjort av Tolkien.

Redaktör Snöfrid – redaktör och lektör


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Citatfinnarleken
InläggPostat: ons jul 22, 2015 8:13 pm 
Offline
Maia

Blev medlem: ons okt 13, 2010 8:41 pm
Inlägg: 886
Gissar att det är från Appendix A: berättelsen om Aragorn och Arwen. Aragorn har just kolat vippen och ser oförskämt bra ut.


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik: Re: Citatfinnarleken
InläggPostat: ons jul 22, 2015 8:32 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån jan 28, 2013 3:45 pm
Inlägg: 755
Ort: Göteborg
Nej, det stämmer inte! (Och för att vara petig så gissade du inte heller på översättaren!)

_________________
Jag finner det fortfarande oacceptabelt att dvärgarna inte sjunger om att kasta korvar hit och dit i originalet. Det är synnerligen dåligt gjort av Tolkien.

Redaktör Snöfrid – redaktör och lektör


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Citatfinnarleken
InläggPostat: tor jul 23, 2015 10:07 pm 
Offline
Dúnadan

Blev medlem: tis aug 26, 2014 2:57 pm
Inlägg: 114
Kan det vara Farväl till Lothlorien, Ohlmarks?


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik: Re: Citatfinnarleken
InläggPostat: tor jul 23, 2015 10:08 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån jan 28, 2013 3:45 pm
Inlägg: 755
Ort: Göteborg
Nej, inte det heller! Gissa vidare! :D

_________________
Jag finner det fortfarande oacceptabelt att dvärgarna inte sjunger om att kasta korvar hit och dit i originalet. Det är synnerligen dåligt gjort av Tolkien.

Redaktör Snöfrid – redaktör och lektör


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Citatfinnarleken
InläggPostat: fre jul 24, 2015 9:00 pm 
Offline
Maia

Blev medlem: ons okt 13, 2010 8:41 pm
Inlägg: 886
Om det inte är Aragorn som beskrivs så måste det vara Elrond, och i så fall är det från skildringen av banketten i kapitlet Many Meeting. Ska inte glömma att gissa på översättaren denna gång, tror det är Ohlmarks.


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik: Re: Citatfinnarleken
InläggPostat: fre jul 24, 2015 9:46 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån jan 28, 2013 3:45 pm
Inlägg: 755
Ort: Göteborg
Rätt, Pellegrino! :D Fast det var Andersson, inte Ohlmarks :)

_________________
Jag finner det fortfarande oacceptabelt att dvärgarna inte sjunger om att kasta korvar hit och dit i originalet. Det är synnerligen dåligt gjort av Tolkien.

Redaktör Snöfrid – redaktör och lektör


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Citatfinnarleken
InläggPostat: fre jul 24, 2015 10:53 pm 
Offline
Maia

Blev medlem: ons okt 13, 2010 8:41 pm
Inlägg: 886
Attans, missade översättaren igen!

Nästa citat:
Citera:
Ack! mycket har vi bärgat och mycket har vi brukat, och nu är det snart tid att betala priset.


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik: Re: Citatfinnarleken
InläggPostat: sön jul 26, 2015 9:25 am 
Offline
Noldo

Blev medlem: lör dec 28, 2013 10:42 pm
Inlägg: 575
Ort: Khazad dum
The Gathering of the Clouds, Andersson?

_________________
" Baruk khazad! Khazad ai-menu! "


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Citatfinnarleken
InläggPostat: sön jul 26, 2015 5:19 pm 
Offline
Maia

Blev medlem: ons okt 13, 2010 8:41 pm
Inlägg: 886
DurinVoronwe, det var dessvärre fel.


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 2489 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 155, 156, 157, 158, 159, 160, 161 ... 166  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010