Tolkiens Arda – Sveriges stora Tolkienforum

Välkommen till Sveriges stora Tolkienforum! Klicka här för att gå till förstasidan.
Aktuellt datum och tid: tor apr 18, 2024 6:47 am

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 66 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3, 4, 5  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Dött här
InläggPostat: mån maj 25, 2009 12:56 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons feb 20, 2008 8:48 pm
Inlägg: 2426
Ingen som vill starta en ny tråd? Om det är nån som nyss upptäckt Midgård så finns det ganska många här som kan mycket...


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån maj 25, 2009 1:31 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör okt 04, 2003 2:28 am
Inlägg: 3813
Ort: Göteborg
Ja, det var värst vad det har varit dött här på sistone. Inte ett enda inlägg på flera dagar!

För min del ligger ju mitt största intresse i översättningsdiskussionerna, men just nu ligger min egen översättning nere sedan någon månad eller så. Det känns helt enkelt inte som rätt årstid för sånt, det finns så mycket annat som lockar.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån maj 25, 2009 7:00 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons feb 20, 2008 8:48 pm
Inlägg: 2426
Ja, det är väl så när sommaren o solen kommer.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån maj 25, 2009 8:40 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön jan 18, 2004 4:46 pm
Inlägg: 2474
Ort: Upplands Väsby
Apropå det döda forumet känner jag för att citera Kamelen:
Den stegrande kamelen skrev:
Inte nog med att det verkligen blir en nyöversättning av Bilbo, men den är alltså redan så gott som klar! Vad i h-e!? Kul att det blir av, förstås, men att det skett utan någon förvarning och utan läckor gör att jag känner mig lurad på månader av intressanta diskussioner...

Jag tänker ibland med bitterhet på vilka diskussioner – vilken forumaktivitet! – som vi blev snuvade på. Det är inte schysst faktiskt. :roll: Allvarligt talat är det ju framför allt sådant som håller liv i det här forumet, men just nu är det en uppenbar brist på det. För övrigt har det ju släppts en hel radda nya Tolkienböcker under det gångna året, men folk har väl helt enkelt inte tillräckligt med tid (host), pengar och engagemang för att skaffa och läsa dem, vilket också gör att vi går miste om stora möjligheter.
Vad hände förresten med Ardahínibidraget till bokinköp? Ardahínis pengar ligger ju helt oanvända utom vid någon träff ibland, så dem borde man ju faktiskt kunna investera i "aktiveringsprojekt" där ekonomiska anledningar verkar ligga till grund för delar av bristen på intresse.
(Hoppas att inlägget är begripligt; mitt huvud är lite trött.)


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis maj 26, 2009 10:58 am 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör okt 04, 2003 2:28 am
Inlägg: 3813
Ort: Göteborg
För min del kan jag inte skylla på några ekonomiska anledningar till att inte ha köpt t ex Sigurd and Gudrún. Jag har helt enkelt inte kommit mig för.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis maj 26, 2009 1:49 pm 
Offline
Noldoli
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor apr 10, 2008 3:25 pm
Inlägg: 2568
Ort: Andúnie
Jag har köpt Sigurd and Gudrun, men eftersom det inte är ett verk av JRRT, så skulle diskussionen främst röra översättningen och det är kanske inte så många intresserade av (och dessutom har förmodligen ingen möjlighet att jämföra med originalet). Vad gäller Tolkiens egna verka är och förblir det väl Hobbit, LotR och Silm som gäller för de mest intressanta och inläggsrika diskussionerna.

Men vill någon diskutera Sigurd så hänger jag på. Hur detta verk har påverkat JRRTs Arda är kanske en intressant fråga?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis maj 26, 2009 2:16 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör okt 04, 2003 2:28 am
Inlägg: 3813
Ort: Göteborg
Eldalie skrev:
eftersom det inte är ett verk av JRRT

Vad då, det är det väl? Grundhistorien är klassisk, men hur den berättas, och förstås själva dikterna, är ju Tolkien original.

Men skall vi diskutera den boken är det nog bättre att göra det i tråden om den (som jag f ö just flyttat från telegrambyrån till "Andra böcker"):
http://www.tolkiensarda.se/forum/viewtopic.php?t=5056


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis maj 26, 2009 8:34 pm 
Offline
Noldoli
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor apr 10, 2008 3:25 pm
Inlägg: 2568
Ort: Andúnie
Den stegrande kamelen skrev:
Vad då, det är det väl? Grundhistorien är klassisk, men hur den berättas, och förstås själva dikterna, är ju Tolkien original.
Ok då, berättartekniken är JRRTs men jag tycker inte att den kan betraktas som hans verk rakt av, då historien är lånad, liksom mycket av stilen den är berättad på. Det är varken stöld eller översättning, men ett eget verk skulle jag inte säga att det är. Däremot tycker jag att det var bra att han, som synnerligen lämpad både språkmässigt och områdeskunnig, gav sig på att återberätta denna saga.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån sep 07, 2009 6:54 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons feb 20, 2008 8:48 pm
Inlägg: 2426
Nu känns det onekligen ganska segt igen. Jag ser inte riktigt poängen med alla lekar. Varför startas det i princip inga nya trådar? Finns det verkligen ingenting som nån vill ha svar på?

ex:

Varför kungarna i Arnor hade kortare livslängd än de i Gondor.

Fanns det andra kraftfulla ringar utöver maktens ringar?

Varför föll Arnor?

Orchernas ursprung?

Vem är Tom Bombadill/Goldberry?

Hur många balrogar fanns det och kan de flyga?

Var kommer dvärgarna ifrån?

Vem var visast utav människor, alver, valar, dvärgar, maior?

Vilka krafter hade Sarumans ring?

Nimrodel och Amroths öden?

Hur långt seglade Numenoranerna?

Vilka var Nazgûl?

Hurdant var främre och bortre Harad?

Drúedains ursprung? Fanns det fortarande vilda män av detta slag vid Isens och Adorns mynningar vid tiden för Ringens krig?

Palantírernas ursprung?

Enternas ursprung?

Kände Sauron till balrogen i Moria?

Vad var väktaren utanför Moria för nåt?

Hur kom det sig att Ringens brödraskap inte kunde passera Caradhras pass trots att många andra gjort det tidigare?

Talade Gurthang verkligen till Túrin strax innan han dog?

Och så vidare...


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån sep 07, 2009 7:26 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör sep 02, 2006 4:19 pm
Inlägg: 1705
Ort: Örebro
Beledhel skrev:
Apropå det döda forumet känner jag för att citera Kamelen:
Den stegrande kamelen skrev:
Inte nog med att det verkligen blir en nyöversättning av Bilbo, men den är alltså redan så gott som klar! Vad i h-e!? Kul att det blir av, förstås, men att det skett utan någon förvarning och utan läckor gör att jag känner mig lurad på månader av intressanta diskussioner...

Jag tänker ibland med bitterhet på vilka diskussioner – vilken forumaktivitet! – som vi blev snuvade på. Det är inte schysst faktiskt. :roll: Allvarligt talat är det ju framför allt sådant som håller liv i det här forumet, men just nu är det en uppenbar brist på det. För övrigt har det ju släppts en hel radda nya Tolkienböcker under det gångna året, men folk har väl helt enkelt inte tillräckligt med tid (host), pengar och engagemang för att skaffa och läsa dem, vilket också gör att vi går miste om stora möjligheter.
Vad hände förresten med Ardahínibidraget till bokinköp? Ardahínis pengar ligger ju helt oanvända utom vid någon träff ibland, så dem borde man ju faktiskt kunna investera i "aktiveringsprojekt" där ekonomiska anledningar verkar ligga till grund för delar av bristen på intresse.
(Hoppas att inlägget är begripligt; mitt huvud är lite trött.)


För egen del skulle jag gärna ta emot ett litet bidrag om det finns pengar till det, då jag bara är 16 år och knappt tjänar några pengar själv. Jag skulle gärna vilja köpa Sigurd and Gudrun, men mina pengar går åt till annat...

_________________
“Sagor är mer än sanna: inte för att de lär oss att drakar finns, utan för att de lär oss att drakar kan besegras.” - G. K. Chesterton
Sägnen om Amornia - Stenbrons hemlighet http://www.amornia.se/


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån sep 07, 2009 8:00 pm 
Offline
Noldoli
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor apr 10, 2008 3:25 pm
Inlägg: 2568
Ort: Andúnie
Egalmoth skrev:
Nu känns det onekligen ganska segt igen. Jag ser inte riktigt poängen med alla lekar. Varför startas det i princip inga nya trådar? Finns det verkligen ingenting som nån vill ha svar på?
Nu förstår jag dig inte riktigt. Menar du att du vill starta trådar i alla de här ämnena? Jag antar att du inte vill det, då du inte redan gjort det och flera av dem redan existerar, så då blir frågan varför startar du inte själv de trådar du vill diskutera?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån sep 07, 2009 8:07 pm 
Offline
Dvärg

Blev medlem: tis jul 28, 2009 10:47 pm
Inlägg: 88
Ort: Skellefteå
Jag tänker starta en tråd om Harad. Tack för tipset Egalmoth. :)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån sep 07, 2009 8:10 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons feb 20, 2008 8:48 pm
Inlägg: 2426
Nej, de flesta av de där frågorna har jag hyfsade svar på på rak arm. Det var mest exempel på vad andra kan starta för nya trådar.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån sep 07, 2009 8:16 pm 
Offline
Noldo
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön jul 05, 2009 11:18 am
Inlägg: 521
Ort: Göteborg
Egalmoth skrev:
Vem var visast utav människor, alver, valar, dvärgar, maior?

...eller varför inte hober/hobbitar (garderar mig från påhopp från förespråkare av de olika översättningarna - men tro inte att jag tänker skriva till homper!)


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik: Dött här
InläggPostat: lör okt 24, 2009 4:28 pm 
Offline
Noldo
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis okt 20, 2009 4:51 pm
Inlägg: 436
Ort: Stockholm
hur gör man för att skapa nya trådar ? ny här och hittade de inte in "vanliga frågor"


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 66 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3, 4, 5  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 0 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010