Bilbo är en charmig och otvungen barnbok, men den står sig slätt mot till exempel
Det susar i säven (en av Tolkiens favoriter för övrigt),
Nalle Puh och många av muminböckerna, som alla är barnböcker som verkligen har litterära kvaliteter. Men är de riktiga barnböcker? Både barn och vuxna kan nog säga att de böckerna är vuxenböcker som är skrivna som barnböcker. Själv gillade jag Paddan, Mumin och Puh som barn, men jag gillar dem faktiskt ännu mer som vuxen.
Exakt detsamma kan jag inte säga om
Bilbo. Och jag tror
Bilbo hade varit mer eller mindre bortglömd idag om det inte varit för vad som komma skulle: "Den där
Bilbo var inte alls så pjåkig . Det var visst någon gammal språkprofessor som skrev den. Äsch, vad hette han nu då? Jag tror hursomhelst att han var kompis med Lewis … Carroll."
Men det är ju svårt att inte gilla
Bilbo, och det är dessutom helt okontroversiellt. Den är helt enkelt en charmerande barnbok och försöker inte vara något annat.
Sagan om ringen (eller
Ringarnas herre för den som hellre vill kalla den så) är en förvuxen barnbok och som sådan helt unik.
När jag läste den första gången som tioåring var känslan helt otrolig (något slags i vid mening och för mig aldrig senare överträffad "sense of wonder", om man så vill). Det här var en bok just för mig men skriven på ett riktigt (vuxet) vis som gjorde att bokens fantasivärld framstod som otroligt verklig, och världen var en värld att längta efter. Jag är knappast ensam om att i den åldern ha känt ett verkligt vemod när boken tog slut, inte för att slutet är vemodigt utan för att jag längtade så efter att vara en del av den värld som jag hade läst om. När jag läser boken som vuxen är känslan naturligtvis annorlunda. Jag blir hela tiden fascinerad av hur otroligt välskriven boken faktiskt är (och att jag faktiskt fortfarande kan ryckas med i historien och känna en fläkt av den längtan jag kände som barn). Men tioåringen hade rätt i att det är en barnbok skriven som en vuxenbok, och det tycker jag fortfarande är häftigt.
Ja, den saknar i stort (åtminstone i modern mening) "finlitterära" kvaliteter, tycker jag. Men än sen då? Och litteraturhistoriskt är den till skillnad från
Bilbo viktig, tycker jag. Kanske är den historiskt viktigare än många (och de är många) av de böcker som jag tycker är "bättre". Den är i all sin litterära konservatism och avsaknad av finlitterära kvaliteter ändå nydanande på sitt sätt. Att sedan en del litteraturkritiker kanske säger sig föredra
Bilbo ("som håller sig på mattan och inte låtsas vara något som den inte är") framför
Sagan om ringen ("som försöker vara riktig litteratur") är väl mest ett sätt för dem säga att de inte gillar den senare och dess förmodade pretentioner, gissar jag.
Silmarillion har jag personligen aldrig gillat. Och jag håller även med Danne (nu igen
) om att den ur litterär synvinkel är "sämre" än
Bilbo och
Sagan om ringen. Men den är ju intressant ändå på sitt sätt.
Den utgjorde ju så att säga grogrunden för
Sagan om ringen. Och det är intressant hur det ur dessa överspända tonårsfantasier (tycker jag, alltså) slutligen kunde växa fram något så unikt som
Sagan om ringen.
Och även om jag nu inte håller med Randalin om att
Bilbo inte är en egentlig barnbok och så vidare, så uppskattade jag ändå som nästan alltid Randalins analys och tycker att den pekar på viktiga skillnader mellan böckerna.