Tolkiens Arda – Sveriges stora Tolkienforum

Välkommen till Sveriges stora Tolkienforum! Klicka här för att gå till förstasidan.
Aktuellt datum och tid: tor apr 25, 2024 9:51 pm

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 199 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5 ... 14  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons mar 17, 2004 1:11 pm 
Offline
Creator of stars
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån dec 15, 2003 11:52 am
Inlägg: 11222
Ort: Dun Cannobaen
Jag gillar det inte i allafall.
Hi hi, börjar känna mig som sursmurfen. :P

_________________
There's a feelin' I get when I look to the west
and my spirit is crying for leaving...

And a new day will dawn for those who stand long
And the forests will echo with laughter


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons mar 17, 2004 1:20 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör nov 22, 2003 12:31 am
Inlägg: 614
Ort: Sverige
För att reda ut arachnologin en smula, så är lockespindlar (ordning Opiliones) inte samma sak som spindlar (ordning Araneae). Ingen tautologi, således. Däremot är båda spindeldjur (klass Arachnida) Den främsta yttre skillnade är att lockespindlar saknar den "getingmidja" mellan framkropp och bakkropp som spindlar har, och som Shelob uttryckligen har. De andra klasserna i ordningen spindeldjur är klokrypare och kvalster.

Skillnaden är kanske hårfin, men jag har alltid sett Shelob som en bamsig, rejäl spindel hellre än en spinkig Långben/Lockespindel. Men jag är biolog, och kanske alltför gnetig när det kommer till dessa ting. Jag gillar inte heller lock-delen i locke, honlocke ger mig associationer till förföriskt lockande fruntimmer. :P :wink:

Finns det verkligen inga fler ord för spindel i svenskan än locke och spindel? Sån fobi som folk har för dom små kräken borde de vara mer omtalade. Kan man inte finna på ett nytt ord genom att modifiera något spindelförknippat ord? Spinnare, vävare, nät, något mer?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons mar 17, 2004 1:41 pm 
Offline
Redaktionen

Blev medlem: mån okt 13, 2003 1:16 pm
Inlägg: 2068
Citera:
För att reda ut arachnologin en smula, så är lockespindlar (ordning Opiliones) inte samma sak som spindlar (ordning Araneae). Ingen tautologi, således.


Nja, håller nog inte riktigt med, utifrån SAOB. Grundbetydelsen hos "locke" tycks vara spindel, kort och gott, men med tillägget "i sht av spindelsläktet Phalangium Lin., särsk. om arten Phalangium opilio Lin., väggspindel."

Därmed inte sagt att "Honlocke" är det bästa alternativet, men det är mer korrekt än "Honmonstret" och att inte översätta namnet alls.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons mar 17, 2004 1:54 pm 
Offline
Creator of stars
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån dec 15, 2003 11:52 am
Inlägg: 11222
Ort: Dun Cannobaen
Spinnemor? (Lite väl gulligt kanske?)

_________________
There's a feelin' I get when I look to the west
and my spirit is crying for leaving...

And a new day will dawn for those who stand long
And the forests will echo with laughter


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons mar 17, 2004 3:10 pm 
Offline
Redaktionen
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån okt 20, 2003 1:30 am
Inlägg: 331
Älva skrev:
Om det är meningen att locke ska associeras med spindel så var det inte det första jag tänkte på iallafall. Locke känns som ett väldigt engelskt ord i mina öron och var det första jag tänkte på.

Det acossierar ju mer till spindel än "monster" i alla fall :wink:
Nåja, allvarligt talat så tycker inte jag att "honlocke" är så illa. Kanske inte så skräckinjagande som man kunde önska, men i och med att jag själv inte har något bättre förslag så ser jag ingen anledning att klaga.


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons mar 17, 2004 3:25 pm 
Offline
Dvärg
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön nov 23, 2003 5:03 am
Inlägg: 85
Ort: Norr
Jag har inte så mycket emot Honmonstret, även om jag hoppas att det går att hitta ett bättre namn.

Älva skrev:
Jag tänkte främst på personnamn som Locksley och Locklear. Jag har aldrig hört benämningen locke på spindel. Däremot spinnkäring.


När jag hör locke så tänker jag givetvis på Locke från spelet Final Fantasy 6, så jag kommer att få svårt att vänja mig vid Honlocke. Men det låter rätt bra i alla fall. :)

Det skulle vara trevligt om det kunde ges ut en bok eller ett häfte om den nya svenska översättningen, eller om man kunde lägga till några sidor i sista boken där det står vars alla nya namn kommer ifrån, vad de betyder och varför de valdes. Vore ett väldigt intressant tillskott till bokhyllan.

_________________
Soot


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons mar 17, 2004 4:04 pm 
Offline
Creator of stars
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån dec 15, 2003 11:52 am
Inlägg: 11222
Ort: Dun Cannobaen
Spindlar är små monster så Honmonstret låter inte illa. :D

_________________
There's a feelin' I get when I look to the west
and my spirit is crying for leaving...

And a new day will dawn for those who stand long
And the forests will echo with laughter


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons mar 17, 2004 5:15 pm 
Offline
Redaktionen
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån okt 20, 2003 1:30 am
Inlägg: 331
Älva skrev:
Spindlar är små monster så Honmonstret låter inte illa. :D


Håller med om att Honmonstret låter riktigt bra, men (för att citera Yrrol) det är ju inte rätt.


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons mar 17, 2004 6:15 pm 
Offline
Master of Doom

Blev medlem: tor dec 11, 2003 4:03 pm
Inlägg: 5431
Ort: Stockholm
Undrar om det verkligen inte finns fler ord för spindel. Honmonstret är ett bra namn men det är ju underligt i översättningen. Honlocke som jag själv föreslog i den här tråden är jag lite tveksam till, är det verkligen det bästa man kan få fram?

Inte Shelob! :evil: Avskyr oöversatta namnförslag när de ska översättas.


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons mar 17, 2004 7:44 pm 
Offline
Sinda

Blev medlem: mån mar 08, 2004 10:57 pm
Inlägg: 307
Danne skrev:
Mårten skrev:
Men, som jag sa, jag håller med dig. Shelob är ett av de få engelska namn (det enda jag nu på rak arm kommer på) som jag nog inte tycker behöver översättas.

Jag kan verkligen inte förstå varför man inte ska översätta Shelob... Känns fruktansvärt inkonsekvent och märkligt.

Den anledning jag ser är just att namnet Shelob även för engelsman kan kännas utländskt, orkiskt, och att Tolkien uppenbarligen valde namnet just på grund av denna klang.

En svensk läsares första kontakt med namnet Shelob gissar jag därför inte skiljer sig så väldigt mycket från en engelsk läsares. Sedan är det förstås sant att man då missar poängen att det i detta namn, vid närmare påseende, döljer sig en betydelse på modersmålet.

Tolkien (i Letters #70 till Christopher, medan han arbetade med bok IV) skrev:
Do you think Shelob is a good name for a monstrous spider creature? It is of course only 'she + lob' (= 'spider'), but written as one, it seems to be quite noisome...

Tolkien (i Guide to the Names in the Lord of the Rings) skrev:
Shelob. Though it sounds (I think) a suitable name for the Spider, in some foreign (orkish) tongue, it is actually composed of She and lob (a dialectal English word meaning 'spider'; see Bilbo's song in chapter VIII of The Hobbit). The Dutch version retains Shelob, but the Swedish has the rather feeble Honmonstret.
Detta låter i mina öron alls inte som ett fördömande av den holländska texten, men däremot av den svenska.

Jag vill dock säga att jag tycker Honlocke är en bra översättning av Shelob. Klart bättre än Honmonstret och förmodligen så bra som någon svensk översättning kan bli.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons mar 17, 2004 8:44 pm 
Offline
Hobbit

Blev medlem: fre nov 07, 2003 10:02 pm
Inlägg: 72
Túrin Turambar skrev:
Undrar om det verkligen inte finns fler ord för spindel.


Kangero är ett exempel. Inte för att jag påstår att det är bättre än honmonstret i översättningen... :D Men det är i alla fall det ord jag använder oftast.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor mar 18, 2004 1:41 am 
Offline
Redaktionen
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån okt 20, 2003 1:30 am
Inlägg: 331
Jag skulle bara vilja veta varför folk inte tycker om honlocke. Då menar jag förutom att folk acossierar namnet med diverse olika saker, för sådana förklaringar känner jag att jag hör om precis alla förslag till nya namn i nyöversättningen, och jag kan inte ta sådant på allvar längre. Men gärna lite andra funderingar mot namnet. Känns det inte tillräckligt läskigt? Inte tillräckligt orchiskt? Eller är det något annat som talar emot namnet?


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor mar 18, 2004 2:10 am 
Offline
Hobbit
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor mar 18, 2004 1:57 am
Inlägg: 61
Ort: Haninge
Vad sägs om 'Honvôrg'? Vad jag vet så är 'vôrg' ett dialektalt ord för 'spindel', men jag är ingen utbildad språkvetare. Stämmer det så bevarar det lite av den svartiska klangen, vilket 'Honlocke' inte lyckas helt med.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor mar 18, 2004 8:48 am 
Offline
Maia

Blev medlem: ons nov 19, 2003 2:17 pm
Inlägg: 664
Ort: Stockholm
I vilken del av Sverige säger man Honvôrg?
Välkommen till forumet phibxr :)

_________________
"I do as I choose, and go as I please"
- Bilbo


Senast redigerad av Janna tor mar 18, 2004 9:40 am, redigerad totalt 2 gånger.

Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor mar 18, 2004 9:10 am 
Offline
Creator of stars
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån dec 15, 2003 11:52 am
Inlägg: 11222
Ort: Dun Cannobaen
Honlocke låter lite vackert tycker jag. Som skogsrået ungefär. Blir inte otäckt riktigt.
Honvôrg låter läskigare och mer orchiskt. Kan vara lite värmländskt med tanke på öets lilla krok.

_________________
There's a feelin' I get when I look to the west
and my spirit is crying for leaving...

And a new day will dawn for those who stand long
And the forests will echo with laughter


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 199 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5 ... 14  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 15 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010