Johan skrev:
Problemet med ordet älva är att det har en tung litterär belastning på sig. Säg älva, och de flesta tänker på en mycket liten varelse med vingar, hur felaktig den beskrivningen än månde vara.
Så av den anledningen tycker jag om ordet alv, efersom det för med sig "rätt" associationer.
Jo, med anledning av den här diskussionen skulle jag säga att ordet "älva" har blir alltför tvetydigt pga tvivelaktig, men förståelig, översättning.
Älva 1: alvlika kvinnliga varelser i den svenska folksagan.
Älva 2: en "blend" mellan älva 1 och engelskans pixies of fairies, pga översättningar.
Älva 2 är inte fel som begrepp, vad jag än verkar ha påstått. Denna sammansmältning av ett svenskt och två engelska är lika korrekt som älva 1, eftersom den uppenbarligen är utbredd idag.
Liksom alla begrepp är älva-begreppet styrt av hur det presenteras oss. Presenteras "älvor" för oss som pixies och fairies, är det så. Punkt.
Personligen tycker jag att det är sorgligt eftersom jag har kommit att bli förtjust i den gamla sortens älva, som påminner mig så mycket om Tolkiens alver och vice versa.
Med tanke på att så många tänker på begreppet "älva 2" är det naturligt om översättningen "she-elf" till "älva" blir ett personligt ställningstagande. Jag är personligen glad att hon gjorde den översättningen. För mig anknyter den översättningen till nordisk tradition, och jag tror inte att Tolkien skulle ha misstyckt.
Att helt enkelt översätta med "alv" kan heller aldrig vara fel, även om jag personligen tycker om att associera Galadriel, Luthien och Arwen till klassiska svenska älvor.
Vad än Ymir och jag tycker skulle nog användningen av ordet "älva" för kvinnliga alver i modern svensk fantasy reta fler än det roar.