Aucen skrev:
Ingen verkar vilja diskutera min hypotes om varför Merry och Pippin växer just tre tum genom att dricka entvattnet (ett slags elixir). Men jag tänkte ändå förtydliga min tanke.
Tre betyder någonting som är fulländat och fullkomnat, samt även allt tillsammans. Att den tredje ålderns hobbithjältar förvärvar en tretalig fysisk storhet motsvarar därför också andlig storhet och fullkomlighet, ett helt eller heligt adel- eller riddarskap, ett slags pånyttfödelse genom prövningar.
Med din teori (som jag gillar, även om jag inte själv reagerade ett smack på de 8 centimetrarna) skulle det ha varit lätt för EA att skriva 9 centimeter. 9 är en nästan lika "magisk" siffra som 3.
Därtill är 9 antalet på såväl nazgúl som på ringens brödraskap, liksom även på de maktens ringar som tilldelades människorna. Där har ju för övrigt Tolkien varit oerhört medveten, när han hittade på ringarnas antal. De vanligaste "magiska" siffrorna är just 3, 7 och 9.
Om det är någon som, i likhet med Aucens resonemang om 3:an, känner till fler detaljer om just 9:ans magiska betydelse, så vore det väldigt spännande att få ta del av dem här, bl a för att ge mer belägg åt att låta Merry och Pippin bli 9 och inte 8 centimeter i översättningen.
(Dessutom kan "three inches" med lätthet översättas med 9 centimeter, utan att man gör sig skyldig till något egentligt fel. 9 centimeter är enligt min - nyliga och ev. felaktiga - uträkning 3.54 tum, och värre nödvändiga? "halvmissar" har både EA och andra översättare gjort sig skyldiga till.)