Tolkiens Arda – Sveriges stora Tolkienforum

Välkommen till Sveriges stora Tolkienforum! Klicka här för att gå till förstasidan.
Aktuellt datum och tid: mån maj 25, 2026 5:38 am

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]

Ny tråd Svara på tråd  [ 20 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån okt 24, 2005 8:46 am 
Redaktionen

Jag instämmer med Gustav. Ytterst intressant information.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons okt 26, 2005 11:28 pm 
Maia
Användarvisningsbild

Ohlmarxisten skrev:
Sedan finns det andra som säkert kan det här bättre.

Det kanske det gör, men jag blir i princip alltid imponerad av din enorma faktakunskap, din noggranhet och idoghet. Jag förstår om du inte har tid, (inte minst för all den tid du måste lägga ner på din oslagbara och imponerande faktagranskning).
Det är alltid lika fascinerande som berikande att läsa alla dina inlägg. Även om jag sutte med engelska orginalet, Ohlmarks översättning och Anderssons framför mig samtidigt, (jag föreställer mig att du gör det) skulle jag lätt missa diverse cirkumflex, semikolon och klamrar. Mycket professionellt korrekturarbete, på min ära! (Om du funderar på att arbeta som en sådan, kan du nog få jobb.)
Så - alltså - det kanske det gör, men jag har svårt att tro det.

Högaktningsfullt
Randalin

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre okt 28, 2005 7:37 am 
Maia
Användarvisningsbild

Tack, Randalin! :D … och jag har även suttit med Carrouxs och Kreges översättningar framför mig samtidigt. ;)

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis nov 01, 2005 2:54 pm 
Redaktionen
Användarvisningsbild

Ohlmarxisten skrev:
Gustav skrev:
Dessa bibliografiska upplysningar blir allt mer intressanta. Jag visste inte att Ohlmarks hade ändrat något alls i sin översättning. Man kan ju undra varför han lät andra och mer iögonfallande fel stå kvar.

I fallet med älvkungarna "ändrade" han när samma text dök upp igen. Han ändrade sig så att säga under arbetets gång. Sådana ändringar finns det gott om bland namnen, även om en hel del av namnvariationen har andra orsaker. När det gäller dikterna har han dock ändrat från en upplaga till en annan.

Jag tänkte i första hand på ändringar mellan olika upplagor. Fallen där Ohlmarks ändrade sig under arbetets gång är ju oräkneliga, även om tankar kring hans personliga preferenser förvisso också är högintressanta.

Hoppas i alla fall att du någon gång i framtiden får tid tid till en textbibliografiskt projekt!

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons nov 02, 2005 9:33 pm 
Maia
Användarvisningsbild

Gustav skrev:
Ohlmarxisten skrev:
Gustav skrev:
Dessa bibliografiska upplysningar blir allt mer intressanta. Jag visste inte att Ohlmarks hade ändrat något alls i sin översättning. Man kan ju undra varför han lät andra och mer iögonfallande fel stå kvar.

I fallet med älvkungarna "ändrade" han när samma text dök upp igen. Han ändrade sig så att säga under arbetets gång. Sådana ändringar finns det gott om bland namnen, även om en hel del av namnvariationen har andra orsaker. När det gäller dikterna har han dock ändrat från en upplaga till en annan.

Jag tänkte i första hand på ändringar mellan olika upplagor. Fallen där Ohlmarks ändrade sig under arbetets gång är ju oräkneliga, även om tankar kring hans personliga preferenser förvisso också är högintressanta.

Ja, även jag tänkte på ändringar mellan olika upplagor, oavsett vem som gjort dem. Poängen med det inlägg som du citerar var just att Ohlmarks många "ändringar" under arbetets gång är en annan fråga. :)

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 20 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]