Tolkiens Arda – Sveriges stora Tolkienforum

Välkommen till Sveriges stora Tolkienforum! Klicka här för att gå till förstasidan.
Aktuellt datum och tid: tor jul 30, 2026 10:10 am

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]

Ny tråd Svara på tråd  [ 49 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4

Skall Merry/Meriadoc översättas?
Man lämnar både Meriadoc och Merry oöversatt 62%  62%  [ 29 ]
Man lämnar Meriadoc oöversatt, men översätter Merry 2%  2%  [ 1 ]
Man översätter både Meriadoc och Merry 36%  36%  [ 17 ]
Antal röster : 47
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons nov 28, 2007 10:31 am 
Uruk

Jag tycker definitivt att man borde översatt Meriadoc och Merry till något som är meningsfullt på svenska. Enligt Tolkiens direktiv till översätterana ska ju alla namn som går tillbaka på engelska översättas till det aktuella språket, i det här fallet svenska. I motsats till Åke Ohlmarks har ju Erik Andersson bemödat sig om att översätta exempelvis Barliman Butterburs förnamn (Malte). Alltså kan jag tycka att det är konstigt att Merry har lämnats oöversatt.
Argumentet att Sam, Frodo, Pippin och Merry etc. är invanda namn tycker jag egentligen inte håller, även om jag förstår tankegången. En nyöversättning är en nyöversättning, liksom.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån dec 03, 2007 1:53 am 
Redaktionen
Användarvisningsbild

gärtner skrev:
Argumentet att Sam, Frodo, Pippin och Merry etc. är invanda namn tycker jag egentligen inte håller, även om jag förstår tankegången. En nyöversättning är en nyöversättning, liksom.

Det är nog bara i Merrys fall som Erik A. eller någon annan i diskussionen har hänvisat till traditionens makt, som något slags undantagsfall. Jag köper det inte heller, och instämmer helt i vad Älva säger om läsupplevelsen på norska.

En viktig principfråga i det här fallet, liksom för all del för nästa svenska LR-översättning om 50 år, anser jag måste vara att ingen hänsyn kan tas till äldre översättningar för deras egen skull. Innehåller dessa bra lösningar som man som översättare inte tycker sig kunna bräcka så fine, men man kan inte jamsa vidare med någon äldre översättnings lösningar om de är avsevärt sämre än vad man själv skulle kunna åstadkomma.

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån dec 03, 2007 10:14 am 
Uruk

I "Översättarens anmärkningar" skriver ju Erik Andersson lite om hur han resoneraede när han lät Strider förbli Vidstige. Där tycker jag att han har fastnat i traditionen lite grann. Översättningsalternativet Långklive som jag vill minnas att han lanserar i "ÖA" tycker jag är betydligt bättre egentligen.
Såhär sa Andersson i en intervju i Corren från 2004:
-Och när det gäller Vidstige (Stryder) ligger väl Klivaren eller Gångaren närmare. Faktagranskarna har invänt att Vidstige är ett alldeles för vackert namn för något som egentligen borde vara nedsättande, säger Erik Andersson.

Här kan jag inte annat än att hålla med.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån dec 03, 2007 3:51 pm 
Noldo

För oss gamlingar kan man lika gärna säga att Merry är utomordentligt fånigt namn som förstör läsupplevelsen eftersom jag är säker på att JRRT inte tänkt att man ska associera till en läskedryck ;)
Just det där med vacker tex/elelr namn, det påminner om en del diskussioner om bibelöversättning, "Bara ljudande malm och klingande cymbal" ändrades till "... skrällande cymbal" Minns inte fortsättningen :oops: den gamla översättningen var vacker och lätt att komma ihåg - men det ska inte vara vackert där, Paulus jämför med saker som inte alls är posistiva för honom och uttrycker sig inte så "fint" i originalet.
Pss är inte "Vidstige" så lyckat heller mao.

Women and cats do what they do, men and dogs have no choice ...

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 49 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]