Tolkiens Arda – Sveriges stora Tolkienforum

Välkommen till Sveriges stora Tolkienforum! Klicka här för att gå till förstasidan.
Aktuellt datum och tid: fre mar 29, 2024 6:22 am

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 366 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23 ... 25  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Re: Blandade småord
InläggPostat: tis maj 11, 2021 8:28 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör okt 04, 2003 2:28 am
Inlägg: 3806
Ort: Göteborg
Randalin skrev:
Jag gillar alla kreativa översättningar. Här känner jag personligen att andemeningen inte riktigt når fram. För mig (som kanske inte förstår hur du menar eller resonerar) blir det som två synonymer i princip.

Stigman är en synonym till stråtrövare.

_________________
Min pågående översättning av Tolkiens ringsaga (länk)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Blandade småord
InläggPostat: tis maj 11, 2021 8:32 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis sep 21, 2004 10:43 pm
Inlägg: 1259
Ort: Älvsjö och Västernäs
Den stegrande kamelen skrev:
Randalin skrev:
Jag gillar alla kreativa översättningar. Här känner jag personligen att andemeningen inte riktigt når fram. För mig (som kanske inte förstår hur du menar eller resonerar) blir det som två synonymer i princip.

Stigman är en synonym till stråtrövare.
Då är naturligtvis tanken och kopplingen väldigt bra. Min fråga är dock hur allmänt känt det är. Det blir lite samma diskussion som den om Domstöten.
För mig är "Stigman" efternamnet på en äventyrshjälte från en 70-talsungdomsbok. Han hette Per Stigman - en svensk Robin Hood, inte riktigt dåliga vibbar för mig där.

_________________
Håll utkik efter mig, särskilt när du inte väntar mig!


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik: Re: Blandade småord
InläggPostat: tis maj 11, 2021 8:48 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör okt 04, 2003 2:28 am
Inlägg: 3806
Ort: Göteborg
Randalin skrev:
Då är naturligtvis tanken och kopplingen väldigt bra. Min fråga är dock hur allmänt känt det är. Det blir lite samma diskussion som den om Domstöten.
För mig är "Stigman" efternamnet på en äventyrshjälte från en 70-talsungdomsbok. Han hette Per Stigman - en svensk Robin Hood, inte riktigt dåliga vibbar för mig där.

Well, Robin Hood var också en stråtrövare, om än med en glamourös aura! :) Men ja, om det är känt nog är ju frågan. Jag skulle nog säga ja. De (hypotetiska) läsare som inte känner igen det anar nog att det är något lurt och slår upp det. Så får de lära sig nåt också!

_________________
Min pågående översättning av Tolkiens ringsaga (länk)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Blandade småord
InläggPostat: tis maj 11, 2021 8:53 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör okt 04, 2003 2:28 am
Inlägg: 3806
Ort: Göteborg
Pellegrino skrev:
Vill man översätta "Stick-at-naught" så ordagrant som möjligt kanske det skulle funka med "Väjer-för-inget". (Edit: eftersom "Springer-för-ingen" redan är taget, alltså. :))

Ja, eller "Drar-sig-inte-för-nåt". Det tror jag ligger allra närmast rent semantiskt. Men det räcker ju tyvärr inte med semantik! "Finns där något välljud, jag bara undrar." (För att citera Erik A. :))

_________________
Min pågående översättning av Tolkiens ringsaga (länk)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Blandade småord
InläggPostat: tis maj 11, 2021 9:01 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis sep 21, 2004 10:43 pm
Inlägg: 1259
Ort: Älvsjö och Västernäs
Den stegrande kamelen skrev:
"Finns där något välljud, jag bara undrar." (För att citera Erik A. :))
:D
Ja, jag tycker ju att just välljudsprincipen är uppnådd med "Väjer ej-Vidstige", men även det är en semantisk fråga. :wink:

_________________
Håll utkik efter mig, särskilt när du inte väntar mig!


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik: Re: Blandade småord
InläggPostat: tor maj 20, 2021 7:45 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör okt 04, 2003 2:28 am
Inlägg: 3806
Ort: Göteborg
"Stige-över-lik", är det för långsökt?

_________________
Min pågående översättning av Tolkiens ringsaga (länk)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Blandade småord
InläggPostat: tor maj 20, 2021 9:48 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis sep 21, 2004 10:43 pm
Inlägg: 1259
Ort: Älvsjö och Västernäs
Den stegrande kamelen skrev:
"Stige-över-lik", är det för långsökt?
Ja, eller kanske snarare lite för sökt. Det luktar kanske för mycket ordlek och för lite förolämpning. Jag kommer att tänka på "what a pity ...", "Pity? ... Pity stayed the hand". Enklast är kanske att helt enkelt släppa eventuella kopplingar till själva namnet och bara kalla honom något som flyter på okrystat på svenska. Typ Samvetslöse Vidstige, Vidstige Skrupellös, Otyglade Vidstige, osv. Jag hittar bland flera sökningar på troliga betydelser av "stick-at-naught" på en sida som resonerar om andemeningen. Den är inte självklar på engelska:
https://english.stackexchange.com/quest ... aught-mean

När jag söker på användbara synonymer ramlar jag över "varg i veum". Även detta kan vara väl långsökt, men allitterationen finns där: "varg-i-veum-Vidstige", säger kanske inte tillräckligt mycket, men kan ändå vara som en Midgårdsk aforism. Och helt tokigt är det inte.

_________________
Håll utkik efter mig, särskilt när du inte väntar mig!


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik: Re: Blandade småord
InläggPostat: tor maj 20, 2021 10:33 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör okt 04, 2003 2:28 am
Inlägg: 3806
Ort: Göteborg
Randalin skrev:
Ja, eller kanske snarare lite för sökt. Det luktar kanske för mycket ordlek och för lite förolämpning.

Tack! Jag håller med dig, men skönt att få det bekräftat av en "oberoende instans". :) Jag håller mig nog till min Stigman tills vidare.

_________________
Min pågående översättning av Tolkiens ringsaga (länk)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Blandade småord
InläggPostat: ons jun 16, 2021 5:10 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis sep 21, 2004 10:43 pm
Inlägg: 1259
Ort: Älvsjö och Västernäs
I en studie på Youtube över framför allt Smörblom(-ma) nämns bl a hans likheter med lantbrukare Maggot. När dessa båda konfronteras med svarta ryttare agerar de snarlikt. T ex utbrister de båda "Be off!" Här hade jag råkat skriva "ge er av" respektive "ge er iväg". Även Andersson har två olika uttryck: "Försvinn härifrån" respektive "Ge er iväg".
Förutom att göra utropen lika funderar jag på att förstärka dem något. "Ge er iväg" och även "Försvinn härifrån" är mindre tydliga markeringar än "be off", som klingar just modigt och resolut.
Min fråga är dels: har jag rätt i det? dels: skulle "Dra åt fanders" vara dels för grovt, dels för icke-Midgårdskt? Jag har försökt att undvika bibliska ord och uttryck som "jösses", "herre gud" osv. Kan ett litet oskyldigt "fanders" platsa i sagan? Alternativet för mig skulle bli att bara använda "försvinn". Men då blir Smörblommas kommentar "jag bad dem att försvinna" så den kraftfulla betoningen i "Försvinn!" försvagas något.

Jag har även med "Jösses" på två ställen, dels när Gandalf avslöjar Sam utanför Säcks ändes fönster, dels när Merry upptäcker hur mycket vatten Pippin har skvalpat ut under badet i Krikdala.

_________________
Håll utkik efter mig, särskilt när du inte väntar mig!


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik: Re: Blandade småord
InläggPostat: tor jun 17, 2021 10:02 am 
Offline
Noldoli
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor apr 10, 2008 3:25 pm
Inlägg: 2568
Ort: Andúnie
Randalin skrev:
"Ge er iväg" och även "Försvinn härifrån" är mindre tydliga markeringar än "be off", som klingar just modigt och resolut.
Min fråga är dels: har jag rätt i det? dels: skulle "Dra åt fanders" vara dels för grovt, dels för icke-Midgårdskt?

Jag har även med "Jösses" på två ställen
Jag tycker inte att "försvinn" är mindre modigt, och skulle undvika "fanders". Kanske är "himmel" ett mer midgårdskt alternativ till "jösses", då en viss religionskontext behålls, men då en mer neutral sådan?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Blandade småord
InläggPostat: tor jun 17, 2021 1:02 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis sep 21, 2004 10:43 pm
Inlägg: 1259
Ort: Älvsjö och Västernäs
Eldalie skrev:
Jag tycker inte att "försvinn" är mindre modigt, och skulle undvika "fanders". Kanske är "himmel" ett mer midgårdskt alternativ till "jösses", då en viss religionskontext behålls, men då en mer neutral sådan?
Jo, jag har redan skrotat "fanders" till förmån för "försvinn".
Däremot tycker jag inte att "himmel" fungerar. Så säger inte Sam Gamgi när Gandalf ertappar honom. Han säger "Jösses" el dyl. Han är folklig och jordnära. Jag får försvara det med att ordet är så förändrat och frikopplat från Kristus att det inte ger omedelbara associationer. Ett litterärt verk helt frikopplat från bibliska uttryck låter sig helt enkelt inte göras.

_________________
Håll utkik efter mig, särskilt när du inte väntar mig!


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik: Re: Blandade småord
InläggPostat: tor jun 17, 2021 5:54 pm 
Offline
Noldoli
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor apr 10, 2008 3:25 pm
Inlägg: 2568
Ort: Andúnie
Randalin skrev:
Däremot tycker jag inte att "himmel" fungerar. Så säger inte Sam Gamgi när Gandalf ertappar honom. Han säger "Jösses" el dyl. Han är folklig och jordnära. Jag får försvara det med att ordet är så förändrat och frikopplat från Kristus att det inte ger omedelbara associationer. Ett litterärt verk helt frikopplat från bibliska uttryck låter sig helt enkelt inte göras.
Jag skulle heller inte välja "himmel", men antog att du ville ha en religiös prägel på uttrycket utan att den skulle kunna kopplas till kristendomen. Sam säger säkert "oj!", "va?" eller något annat enstavigt ord. :)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Blandade småord
InläggPostat: tor jun 17, 2021 9:31 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis sep 21, 2004 10:43 pm
Inlägg: 1259
Ort: Älvsjö och Västernäs
Eldalie skrev:
... antog att du ville ha en religiös prägel på uttrycket utan att den skulle kunna kopplas till kristendomen. Sam säger säkert "oj!", "va?" eller något annat enstavigt ord. :)
Nej, jag behöver absolut inget religiöst. Visserligen säger Sam i original: "Lor bless you, Mr. Gandalf, sir!" och jag antar att "Lor" är en rustik variant av "lord". Men jag är mer ute efter något som låter typiskt Gamgiskt. Ett "oj" eller "va" blir lite för tunt. Han är påkommen och uppbragt och ganska så skärrad över vad som nu ska komma. Så ett "Jösses, herr Gandalf" känns betydligt mera rätt. Möjligtvis "kära nån", vilket jag använder ibland i sagan. "Kära nån" kan emellertid inte överanvändas. Det är och förblir grisen Nasses utrop i den svenska översättningen av Nalle Puh. Och det sitter lite för djupt rotat hos mig.

_________________
Håll utkik efter mig, särskilt när du inte väntar mig!


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik: Re: Blandade småord
InläggPostat: fre jun 18, 2021 10:07 am 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör okt 04, 2003 2:28 am
Inlägg: 3806
Ort: Göteborg
Jag får medge att jag aldrig har reflekterat över likheter mellan Smörblomma och Maggot. Nu har jag inte hört vad YouTube har att säga, men jag undrar om det verkligen är något man behöver ta fasta på. Båda herrarna har ett rustikt, talspråkligt sätt att uttrycka sig på, så det är väl inte så konstigt om vissa fraser råkar vara gemensamma. Hos mig säger Maggot "Försvinn härifrån!", medan Malteman berättar att han "sa åt dom där svarta gynnarna att packa sej iväg". (Även Maggot kallar förresten sin ryttare för "gynnarn".)

Det där med religiösa uttryck är lite lurigt. Tolkien har ju några själv: "Lor bless you", som sagt, och även det "Lawks!" (också en variant på "lord") som Merry utbrister. Och säkert ett antal till. Jag tänker mig det som så att "lord" passar hjälpligt in i Midgård, eftersom det kan syfta på Eru. (Dock kan man kanske fråga sig om den typen av uttryck verkligen skulle stelna till vardagsfraser när Eru verkar vara så lite närvarande i folks medvetanden och ritualer. Men det är ju Tolkiens problem och inte översättarens!) Fraser utgående från "God" kan nog också funka av samma anledning. ("Gaffer" är en sådan, även om det ju är oigenkännligt utan ordbok.) Men däremot skulle alla mer specifikt utgårda religiösa uttryck vara olämpliga, t ex såna som syftar på Jesus eller Maria eller vad man nu kan tänka sig. Jag tror inte Tolkien har några sådana heller. Därför har jag själv undvikit just "jösses" – vilket är lite synd, eftersom det är ett användbart ord med helt rätt klang för hobbitarna. Något med lika bra klang baserat på "herren" eller "Gud" har jag inte hittat. "Herrenadå" finns ju, men det är kanske lite för udda. (Och möjligen för göteborgskt?)

Däremot tycker jag inte att Sam skall utbrista något sådant alls. Det är inte förvåning han uttrycker med sitt "Lor bless you" när han blir ertappad av Gandalf.


Om Harry står vid en port eller grind är en intressant fråga! (Som jag fortsätter här hellre än i den andra tråden.) Jag tänkte naturligtvis något när jag valde "port" en gång i tiden. Men tyvärr var det så länge sen att jag inte längre minns vad jag tänkte. :? Förmodligen resonerade jag i termer av att det mest är en storleksfråga, och att detta är en större och rekorderligare doning än till exempel ingången till bonden Maggots ägor. Mer i stil med the Buckland Gate. Eller kallar du det också för en grind? Men sedan är jag också väldigt förtjust i namnen Västerport och Söderport (som jag använder om ingångarna till Bri) och gör mig ogärna av med dem! :)

_________________
Min pågående översättning av Tolkiens ringsaga (länk)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Blandade småord
InläggPostat: fre jun 18, 2021 10:09 am 
Offline
Noldoli
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor apr 10, 2008 3:25 pm
Inlägg: 2568
Ort: Andúnie
Randalin skrev:
Nej, jag behöver absolut inget religiöst. Visserligen säger Sam i original: "Lor bless you, Mr. Gandalf, sir!"
Precis, då både "lord" och "bless" har religiösa konnotationer, och de midgårda invånarna överlag verkar vara vagt religiösa hela bunten, så är det inte fel, men ett i grunden kristet uttryck blir lite märkligt. Egentligen skulle ett uttryck som "herregud" fungera, men risken är att det feltolkas, så då tror jag att du har ett bättre alternativ i ditt "kära nån", även om jag också ser kopplingen till Nasse, och förmodar att många andra läsare skulle kunna göra det de med. Men kör du med "jösses" om du gillar det. :)

Den stegrande kamelen skrev:
Det där med religiösa uttryck är lite lurigt. [...] Jag tänker mig det som så att "lord" passar hjälpligt in i Midgård, eftersom det kan syfta på Eru. (Dock kan man kanske fråga sig om den typen av uttryck verkligen skulle stelna till vardagsfraser när Eru verkar vara så lite närvarande i folks medvetanden och ritualer. Men det är ju Tolkiens problem och inte översättarens!) Fraser utgående från "God" kan nog också funka av samma anledning. ("Gaffer" är en sådan, även om det ju är oigenkännligt utan ordbok.) Men däremot skulle alla mer specifikt utgårda religiösa uttryck vara olämpliga, t ex såna som syftar på Jesus eller Maria eller vad man nu kan tänka sig. Jag tror inte Tolkien har några sådana heller. Därför har jag själv undvikit just "jösses" – vilket är lite synd, eftersom det är ett användbart ord med helt rätt klang för hobbitarna. Något med lika bra klang baserat på "herren" eller "Gud" har jag inte hittat. "Herrenadå" finns ju, men det är kanske lite för udda. (Och möjligen för göteborgskt?) [...] Däremot tycker jag inte att Sam skall utbrista något sådant alls. Det är inte förvåning han uttrycker med sitt "Lor bless you" när han blir ertappad av Gandalf.
Intressant med gudavärlden, då man som läsare allt eftersom får en bild av att både hobbitar och alver (och då säkert också människor) har en hyfsad bild av (åtminstone vissa av) valar, och kanske även Eru, men att någon religiös kult sällan eller aldrig praktiseras.


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 366 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23 ... 25  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 23 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010