Tolkiens Arda – Sveriges stora Tolkienforum

Välkommen till Sveriges stora Tolkienforum! Klicka här för att gå till förstasidan.
Aktuellt datum och tid: tis apr 16, 2024 6:56 pm

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 2 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Tolkiens alternativa slut på The Lord of the Rings
InläggPostat: mån jul 13, 2020 7:58 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis sep 21, 2004 10:43 pm
Inlägg: 1261
Ort: Älvsjö och Västernäs
Jag hittade ett Youtube-klipp med "The Tolkien geek" som över lag lägger upp intressanta och pålästa filmer på Youtube om Tolkiens verk.
Här sammanfattar han två alternativa versioner av slutet på ringsagan. Båda har lämnats därhän till förmån för det slut som har publicerats.
Jag kände inte till dem och de är tämligen intressanta.
Vad som slår mig när frågan om att Frodo "lämnar" Sam och reser västerut är att det speglar flera skeenden under sagans gång: detta att lämna eller inte lämna, detta att vara tvungen att välja mellan det ena eller andra.
Jag tror inte att Sam blir alltför förkrossad av att Frodo lämnar honom eller känner sig sviken. Om man drar sig till minnes att Sam däremot alltid valde bort annat till förmån för Frodo är det emellertid ironiskt.
Sam tvekar inte en sekund över att följa med Frodo. Sam är den som ständigt håller sig förnuftig när andra klantar till det; han sätter sig inte att vila mot pilträdet utan inser att det är något lurt med det hela.
Sam är beredd att underkänna Vidstige till förmån för Frodo. Sam ställs inför ett drastiskt och hjärtslitande dilemma när Väktaren i vattnet tvingar honom att välja mellan ponnyn Bill och Frodo.
Sam genomskådar det ingen annan förstår när Frodo tvingas välja östra eller västra stranden av Anduin och är även den som fortsätter att följa med Frodo trots att det till en början till och med är emot Frodos egen vilja.
Sam är i princip beredd att strida mot hela Faramirs trupp för att försvara Frodo. Sam fortsätter att välja Frodo framför säkerheten (och andra nära och kära, till och med Ringen!) såväl inför Gollum som inför Shelob och orkerna i Cirith Ungol, och så hela vägen till Mount Doom.
SNACKA OM ATT VÄLJA BORT TILL FÖRMÅN FÖR FRODO. Och Frodo "tackar" honom genom att välja bort Sam till förmån för sin egen hälsa och sina egna intressen.
Jag klandrar inte Frodo. Och det gör inte Sam heller. Men jag vill här passa på att ytterligare hylla Sam för hans enorma altruism och empati för Frodo.

Här är klippet som beskriver de två alternativa sluten: https://www.youtube.com/watch?v=r7VO5qNFoD4&t=2s

_________________
Håll utkik efter mig, särskilt när du inte väntar mig!


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik: Re: Tolkiens alternativa slut på The Lord of the Rings
InläggPostat: mån aug 03, 2020 4:03 pm 
Offline
Uruk
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis jun 02, 2020 3:38 pm
Inlägg: 19
I epilogen verkar det alltså som att Sams tid också ska komma tillslut, att han kan höra havet vid hamnarna. Men han berättar också för sin hustru Rosa (jag tror det är det svenska namnet) att han känner sig hel nu med familj och allt. Om det är så varför ska hans tid då komma? Han har ju läkt, så att säga, och behöver inte lämna Midgård. I originalet stannar han kvar, något som borde betyda att han känner sig hel där. Kanske var det en liknande tanke som fick Tolkien att välja det ena slutet över det andra.

Jag gillar även diskussionen Sam har med sin dotter och brevet från Aragorn. Samvis borde helt klart kallas Helvis eller något sånt, han är minsann ingen halv-vetting!

Den här "Tolkien geek" är ganska trevlig att lyssna på, han har en del intressanta videor. En hel mängd faktiskt, det verkar som om han har pratat om det mesta som finns när det kommer till Tolkien. Bra tipsat.

_________________
Five is right out.


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 2 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010