Den stegrande kamelen skrev:
Det är en bra fråga, Randalin! Tyvärr har jag inget bra svar. Det enda jag kan tänka mig är att Ringen känner av de svarta ryttarna som är utanför, i närheten, och att det bara känns som om impulsen kom inifrån själva rummet.
Att notera är för övrigt att Christopher tycker att Harry portvakt skall bort ur den här scenen. [...] Ibland känns det som om Christopher går lite för långt i sitt petande. Det är trots allt inte hans bok!
Tack för svar. Svarta ryttarna är en bra tanke. Parallellhistorien med Merry är för övrigt intressant. Han måste antingen ha tagit en rejäl promenad eller legat betydligt längre på vägen innan Ormbunke och sydlänningen försökte lyfta upp honom och Nobb fann honom. Eller så vistades Frodo & Co enbart någon timme i skänkrummet. Merry stannar kvar "nån timme" i det lilla sällskapsrummet. Sedan går han "en sväng". Sedan förföljer han (ofrivilligt) de svarta ryttarna ner till Bill Ormbunkes hus och storknar av svart andedräkt.
De övriga hobbitarna är i skänkrummet ganska länge, pratar herr Nedomkulls författarambitioner osv, träffar Vidstige, sjunger om kon över månen, osv och försöker reda ut sångens abrupta slut. Framför allt MÅSTE Merry ha påbörjat sin promenad innan Frodo & Co kommer tillbaka till sällskapsrummet. Sedan har Frodo och Vidstige (m fl) sitt samtal och brevläsande. Och det tar sin rundliga tid.
Bri är i och för sig större än man kan ana. Enligt Karen Wynns Atlas to Middle Earth är byn hela 2,3 kilometer från nordväst till sydost. Så visst, har han utforskat hela byn funkar det. Wynn förlägger dessutom Ormbunkes hus 1,8 kilometer från Stegrande ponnyn. Bara det ger ca 18 minuters promenad dit och (ska vi gissa) 5-8 minuters språngmarsch tillbaka (Merry sprang dock "som en hare"). Nördigt petande i detaljer, men jag råkar gilla sånt. Så med en timmes väntan, "en sväng" i Bri samt ca 25-30 minuters avstickare ner till Bills hus (Merry bör ha varit där i några minuter också och avlyssnat samtalet mellan Bill och svarta ryttarna) kan vi anta att Merrys avstickare till Bills hus äger rum parallellt med Frodos och Vidstiges samtal eller redan innan och att han låg avsvimmad på vägen ganska länge innan någon upptäckte honom. Enligt mig är Wynns karta något överdriven. Jag ser inte en by med ca hundra hus som så utbredd som över två kilometer. Jämför bl a med Gamla stan i Stockholm som är ca 700 meter från norr till söder. Jag tänker mig snarare en promenad på runt 5-10 minuter.
Nåja. Min högst vaga uppskattning (utifrån erfarenheter av kroglivet) skulle vara att Frodo & Co befinner sig i skänkrummet i ca två timmar (för övrigt förmodligen de mest klassiska och litterärt mest kvalitativa två krogtimmar i hela fantasygenrens historia). Det ger Merry minst (!) en timmes promenad i grannskapet, kanske två. Inget talar emot det. Men det är a hell of a "sväng".
Och visst var Harry där! Varför skulle Christopher plocka bort honom? Han har blivit avlöst av Larry, förstås. Och eftersom han ingår i svarta ryttarnas lilla spiongrupp tar han sig genast till det ställe han redan vet att Fylkehobbitarna befinner sig på. Vad var tanken? Att "eftersom Harry sitter grindvakt måste han göra det hela kvällen"?
PS
Du kallar honom Harry portvakt. I båda filmerna (Bakshi och Jakson) har Bri en port. I originalet står det "gate" - ett tämligen vagt ord i vårt ordfattiga germanska grannland i Atlanten. Av allt att döma är det "grind" som avses:
"De kom fram till västra grinden och fann den stängd, men i vaktkurens dörröppning där bakom, satt en man. Han hoppade upp, grep tag i en lyckta och med förvåning tittade han över [the gate] på dem." [...] "Han glodde mörkt på dem ett tag, och så öppnade han sakta [the gate] och lät dem rida igenom." [...] "Så fort han vänt ryggen till, klättrade en mörk figur snabbt in över [the gate] och smälte samman med skuggorna på bygatan."
Vore det en port skulle Frodo knappast kunna urskilja någon vaktkur "där bakom", Harry absolut inte kunna titta på dem "över porten" eller glo på dem innan han öppnade, och Vidstige svårligen kunna klättra över "snabbt" utan att Harry upptäckte det.
Hos mig heter han "grindvakten Harry".