Jag har precis läst ut FotR (för första gången på engelska faktiskt

) och med en sådan extensiv bok som det är finns det flera saker som inte beskrivs och som man funderar extra på. Och för att liva upp forumet lite så försöker jag ta upp det här. Nu vet jag inte om det är värt att skapa en ny tråd för varje sak jag vill fråga om. Så jag tar några stycken här. Om det blir längre diskussion får väl det förflyttas till en egen tråd, men med tanke på forumets aktivitet lär väl det inte hända tyvärr.
Prologen, jag tycker det är trevlig läsning, men den spoilar ju en del. Till exempel nämner de Meriadoc som master of Buckland och i tillägget (i min upplaga) Note on the Shire Records nämns väl Sams barn, Peregrin som Thain och Elessar som kung. Visst det är väl ingen big deal, och de namnen lägger man väl kanske inte på minnet och kopplar till karaktärerna i boken, som man i så fall vet att de överlever. Jag la aldrig märke till det första gången jag läste boken (då undrade jag nog mest varför prologen var där överhuvudtaget), men är det någon av er som kommer ihåg att ni visste att det skulle sluta "lyckligt" eftersom ni kom ihåg namnen från prologen?
Hur ser nazgulerna ut utan deras svarta kläder? Alltså nakna? är de gråklädda som Frodo ser dem när han har ringen på sig, eller osynliga?
Elronds rådslag.
Strangers from distant lands, friends of old you have been summoned here to answer the threat of Mordor. Mäktiga ord från Elrond i filmen, men i boken verkar det inte alls vara tal om någon summoning. Där är det väl slumpen som gjort att Galdor från hamnarna är där, Legolas från Mörkmården för att berätta hur de slarvat, Gloin och Gimli, Gandalf, Boromir m.fl. inte sant? Sedan tar det två månader innan man väljer brödraskapet. Då har man haft tid på sig att summon personer, men man väljer ändå att Legolas, Gimli och Boromir ska vara med (fick de vänta i Rivendell i två månader? drygt) att ödet förde dem till rådslaget, därför är det meningen att de ska vara med på färden söderut? Eller var det helt enkelt så att inga andra fick veta någonting om Ringen, så de var tvungna att välja färdkamrater ur rådslagsmedlemmarna.
Man pratar om att Sauron drevs bort från Dol Goldur samma år som Bilbo hittade ringen, men var det före eller efter femhäradslaget som Rådet anföll Dol Goldur?
Varför fortsatte inte Brödraskapet sin ursprungliga säkerhetsåtgärd att resa under natten och vila på dagen efter att de lämnat Lorien?
Orkerna i Moria? Var de utsända av Sauron? Sa inte Haldir att de sett orker färdas till Dimmiga bergen när brödraskapet var därinne? Visste Sauron om att de var på väg, eller var det "vilda" orker som råkade stöta på de nio vandrarna? Eller hade det alltid varit orker i Moria sedan Balin dödades?
Det blev rätt många saker. Får se hur det går med svaren...