Tolkiens Arda – Sveriges stora Tolkienforum

Välkommen till Sveriges stora Tolkienforum! Klicka här för att gå till förstasidan.
Aktuellt datum och tid: tor maj 16, 2024 7:46 am

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 199 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5 ... 14  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre jan 04, 2008 3:28 pm 
Offline
Noldo
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre jul 13, 2007 2:17 pm
Inlägg: 427
Älva skrev:
En jättesvår fråga att svara på. Sauron är ju genuint ond och troligen också rätt enkelspårig i sina tankar..


häller nog med här men om det nu vart jag så hade jag nog tänkt över strategin bättre än Han gjorde...

_________________
Where once was light Now darkness falls
Where onec was love Love is no more
Don't say goodbye
Dont say I didn't trye


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre jan 04, 2008 4:06 pm 
Offline
Sinda
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre sep 02, 2005 2:32 pm
Inlägg: 321
Ort: Cerin Amroth
Curunir skrev:
Älva skrev:
En jättesvår fråga att svara på. Sauron är ju genuint ond och troligen också rätt enkelspårig i sina tankar..


häller nog med här men om det nu vart jag så hade jag nog tänkt över strategin bättre än Han gjorde...


Faktum var ju att Saurons fall på sätt och vis skedde för att hans strategi var för effektiv. Trots att Frodo mot alla odds tog sig till Domberget förmådde han ju ändå inte slutföra uppdraget. Det var endast tack vare Gollum, som ju heltigenom snärjts av Saurons makt, som planen till sist slog bakut...

_________________
»We still remember, we who dwell
In this far land beneath the trees
The starlight on the Western Seas.«


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons feb 20, 2008 10:05 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons feb 20, 2008 8:48 pm
Inlägg: 2426
Om jag varit Sauron och förstått att mina fiender försöker förstöra Ringen vore det ju lätt för mig att fånga in spionerna(Frodo och Sam) som tagit sig in i mitt land. Frodo och Sam var ju utmattade och i värsta fall duger det med att stationera en Nazgûl och några orcher vid Sammath Naur.

P.S så tycker jag det är väldigt komiskt när Shagrat rabblar upp orderna om vad som ska hända med fångar vid Cirith Ungol, b.la säger han att alla grejer som hittas på fången ska skickas till Svarta tornet.

"Any trespasser found by the guard is to be held at the tower. Prisoner is to be stripped. Full description of every article, garment, weapon, letter, ring or trinket is to be sent to Lugbúrz at once, and to Lugbúrz only. And the prisoner is to be kept safe and intact, under pain of death for every member of the guard, until He sends or comes Himself." --- The Choices of Master Samwise--TT.

Hehe, tänk då när han inser att Frodo har Ringen i Mt doom o påminns om denna order han gav:D. Om Frodo haft på sig Ringen hade det ju varit väldigt lämpligt om Sauron lyfte på häcken och begav sig till Cirith Ungol för att återta den.

Utöver det så agerade Sauron väldigt bra militärt sett, möjligen skulle han skickat en ännu större styrka då han belägrade Minas Tirith.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre feb 22, 2008 5:57 pm 
Offline
Maia

Blev medlem: sön jul 23, 2006 11:54 am
Inlägg: 853
Ort: Svealand
Tycker inte att Sauron gjorde något vidare ifrån sig som strateg. Att anfalla alla sina fiender på en och samma gång är nog det sämsta man kan göra. Kontakterna mellan de fria folken var urusla med undantag för Gondor-Rohan och Erebor-Dal. Det hade gått att ta ett rike i taget, stort sett, det är säkrare. Gondor först, håll vägarna västerut mot Grå Hamnarna öppna, låt alverna fly som de vill.

_________________
/Sonny


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre feb 22, 2008 6:17 pm 
Offline
Noldo

Blev medlem: fre feb 22, 2008 1:00 am
Inlägg: 460
Ort: Uppsala
ja jag förstår inte heller varför han skulle ta allt med ett stort anfall. Känns bara ologiskt.

Sedan med facit i hand hade man väl satt upp en vakt vid domedagsberget =).


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör feb 23, 2008 9:13 am 
Offline
Maia

Blev medlem: sön jul 23, 2006 11:54 am
Inlägg: 853
Ort: Svealand
Ja, att där inte fanns någon som helst att vakta är konstigt. Vet alverna om att ringen kan förstöras där så borde ju Sauron också veta om det, och med ringen funnen och ute på vift så borde försiktighetsåtgärder vidtas. Men Sauron hade ju ett högmod som är svårt att förstå, men å andra sidan litade han ju inte på så många heller.

_________________
/Sonny


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör feb 23, 2008 1:10 pm 
Offline
Noldo

Blev medlem: fre feb 22, 2008 1:00 am
Inlägg: 460
Ort: Uppsala
det är sant, fast det kom aldrig som minste tanke till honom att fienden skulle söka att förstöra ringen. Han trodde blint på att dom skulle försöka använda den emot honom.

men ändå, om det är det enda som kan förstöra den så ska man väl sätta nån sorts vakt.

tycker ändå att saurons massiva attack över hela midgård var ganska dåligt planerad. han borde tagit ett ställe itaget.


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör feb 23, 2008 4:06 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons feb 20, 2008 8:48 pm
Inlägg: 2426
Han hade nog inte tid att ta ett ställe i taget. För att om Gandalf eller någon annan mäktig person försökt använda Ringen vore han illa ute. Om Gandalf hade Ringen så skulle han ha ganska goda chanser att besegra Sauron och ta hans plats; alltså bli en ny mörkrets herre. Därför slog Sauron till så snabbt som han gjorde.

Sauron trodde inte att någon kunde motstå Ringens kraft eller avfärda den makten den personen skulle få.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör feb 23, 2008 5:34 pm 
Offline
Noldo

Blev medlem: fre feb 22, 2008 1:00 am
Inlägg: 460
Ort: Uppsala
ah, bra inlägg.

Det fanns ju en hel del mäktiga personer som skulle kunna besegra honom om de hade ringen.

Sauron hoppades nog stort på att inte Saruman skulle få tag på ringen.


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön feb 24, 2008 4:53 pm 
Offline
Maia

Blev medlem: sön jul 23, 2006 11:54 am
Inlägg: 853
Ort: Svealand
Ja rädslan för att bli ersatt på tronen av en annan ringbärare kan faktiskt förklara Saurons förilade anfall.

_________________
/Sonny


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön feb 24, 2008 10:39 pm 
Offline
Noldo

Blev medlem: fre feb 22, 2008 1:00 am
Inlägg: 460
Ort: Uppsala
hur många gånger innan hade han attackerat osgiliath? om man ser på hans återvändning, menar jag.

Boromir tog ju tillbaka staden, men hur många gånger blev den anfallen eller förlorad?


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån feb 25, 2008 3:34 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre jan 05, 2007 12:50 pm
Inlägg: 1126
Ort: Menegroth
Som jag uppfattat det inte så väst många, tror mig minnas att Denethor återerövrat den i sin ungdom, men det var väll först däromkring som det skedde?

_________________
Ur natten steg jag till ljusets värld
med sång under solen, med draget svärd.
Jag red tills hoppet och hjärtat brast
mot solnedgången och dödens gast.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor feb 28, 2008 12:23 am 
Offline
Noldo

Blev medlem: fre feb 22, 2008 1:00 am
Inlägg: 460
Ort: Uppsala
i filmens extramaterial så stor Boromir uppe i staden och håller ett tal.

Är det något som hände under Boromirs levnad i "the real story"?


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor feb 28, 2008 6:19 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre jan 05, 2007 12:50 pm
Inlägg: 1126
Ort: Menegroth
Det har väll hänt(?) Tror väll att det nämns någonstans.

_________________
Ur natten steg jag till ljusets värld
med sång under solen, med draget svärd.
Jag red tills hoppet och hjärtat brast
mot solnedgången och dödens gast.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor feb 28, 2008 10:01 pm 
Offline
Noldo

Blev medlem: fre feb 22, 2008 1:00 am
Inlägg: 460
Ort: Uppsala
okej det känns som det. Spelade nått War of the Ring strategi spel (kopia på Warcraft) då tar man över Osgiliath med Boromir.


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 199 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5 ... 14  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010