Théoden Ändny skrev:
Nja om man nu ser vägen som så utstakad som en del verkar göra varför då diskutera vidare? Själv vill jag anse det oklart om det skulle kunna lösa sig på andra sätt.
Det beror väl på vad det är man diskuterar. Själv tycker jag att dessa frågor, om förutbestämdhet, öden, Ringens makt, är bland det mest intressanta man kan diskutera. Och, återigen, bara för att vägen är utstakad behöver det inte betyda att den är lätt att följa.
Citera:
Galadriels spegel nämner du Danne. Är det inte den som visar vad som händer i framtiden oavsett vad personen gör? Sam ser ju som sagt förstörelsen av Fylke något som också inträffar även fast han står mer fast vid sitt uppdrag än någon annan.
Nej, den visar inte den exakta framtiden, något som torde stå klart efter Galadriels ord:
"Remember that the Mirror shows many things, and not all have yet come to pass. Some never come to be, unless those that behold the visions turn aside from their path to prevent them. The Mirror is dangerous as a guide of deeds."Sam ser mycket riktigt Fylkes förstörelse, så just den scenen var en sann vision. Kanske hade inte Fylke drabbats på samma sätt om Sam hade rest tillbaka, men då hade troligen aldrig Ringen blivit förstörd heller.
Citera:
Detta "men tänk om" scenario jag vill se, som du ställer dig ytterst tveksam till tycker jag är väldigt intressant.
Nej, jag är inte alls tveksam till att diskutera "tänk om"-scenarier. Det har jag heller aldrig sagt, tvärtom. Det leder ofta till intressanta diskussioner (vilket jag anser att detta är).
Citera:
Själv anser jag att mycket av Tolkiens skrivande i ringenböckerna skulle kunna förleda alternativa slut. Men som sagt jag anser absolut Gandalf skulle kunnat göra Frodos uppdrag lättare.
Det tror jag också. Men därmed inte sagt att det hade varit det bästa alternativet i slutändan.
Henrik skrev:
detta är väl ändå bara en gissning, såvitt jag vet har aldrig någon alv burit ringen (Sauron, Isildur, Smeagol--Gollum, Bilbo, Frodo och Sam har burit ringen). Men vem har sagt att inte någon mäktig alv skulle kunna motstå frestelsen?
Inte en gissning, utan en slutsats av vad Tolkien skrivit i frågan. Mest kärnfullt och koncist formulerar han det i sina brev:
"Frodo deserved all honour because he spent every drop of his power of will and body, and that was just sufficient to bring him to the destined point, and no further. Few others, possibly no others of his time, would have got so far."
och ur ett annat
"Frodo was in such a position: an apparently complete trap: a person of greater native power could probably never have resisted the Ring's lure to power so long; a person of less power could not hope to resist it in the final decision."
Jag råder verkligen alla som inte redan har gjort det att läsa Tolkiens
Letters. Ingenstans kommer man så nära honom, och får ta del av så många av hans tankar och teorier, som där.