Tolkiens Arda – Sveriges stora Tolkienforum

Välkommen till Sveriges stora Tolkienforum! Klicka här för att gå till förstasidan.
Aktuellt datum och tid: sön aug 02, 2026 11:10 am

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]

Ny tråd Svara på tråd  [ 39 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor okt 14, 2004 10:18 pm 
Lord of the Mark
Användarvisningsbild

är ny här så kollar inte det direkt :) ser en intressant disskusion och tänker va fan..

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor okt 14, 2004 11:50 pm 
Maia
Användarvisningsbild

GrodZilla skrev:
Denväldige skrev:
varför då orera runt med sängbolstren frustration?

Hur kommer det sig att du öppnar upp en 7 månader gammal tråd för att fråga det?

Jag är också beredd att "öppna upp". Tanken har aldrig slagit mig. Har läst "Ringen" sedan 1979 på tvären och längden, i sömnen och i Mocambique, och lite hur som helst. Har gjort egna översättningar... etc. Men jag har ALDRIG ens funderat på detta självklara. Vad häftigt! Det var inte ringvålnaderna. Tyckte väl att de hann från Krikdala/Kricke gryt väl fort i natten. Det är klart att det inte är de! Som sagt: de anfaller ju inte så.

För övrigt: orera runt med sängolstren? Tja, filmerna visar ju trots allt hur det kan ha gått till oavsett om det var nazgûl, Färne o Co, eller till och med den gode Malte själv.

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån okt 18, 2004 6:31 pm 
Östring

Den stegrande kamelen skrev:
Mitt argument för att det var sydlänningen & Co tar jag senare, i nästa steg av diskussionen... :P

När kommer nästa steg av diskussionen?

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån okt 18, 2004 10:55 pm 
Maia
Användarvisningsbild

speakandspell skrev:
Den stegrande kamelen skrev:
Mitt argument för att det var sydlänningen & Co tar jag senare, i nästa steg av diskussionen... :P

När kommer nästa steg av diskussionen?

För drygt tio månader sedan... :roll:

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis okt 19, 2004 4:47 pm 
Östring

Men inget säger ju att Strider måste ha haft rätt i sin gissning. Visseligen tror jag inte att det var nazgûl som var inne på ponnyn, men bevisningen är inte överväldigande som presenterats här. Men det är ju det lite roliga med Tolkien att han lämnar en del saker öppna för tolkning.

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis okt 19, 2004 5:09 pm 
Redaktionen
Användarvisningsbild

När jag läste boken för ett bra tag sedan och kom till det stycket där Aragorn sa: "They are not all here yet. And in any case that is not their way. In dark and loneliness they are strongest; they will not openly attack a house where there are lights and many people" så tolkade jag det som att "openly attack a house" innebar att ringvålnaderna typ skulle ha slagit upp ytterdörren, dödat allt som kom i deras väg och tuttat eld på hela stället, och det som de försökte göra nu (alltså det som jag trodde att de gjorde då, men som Bert & co försökte göra) var just att "in dark and loneliness" smyga in obemärkt och lönnmörda hela gänget. Om man tolkar texten på det sättet så kanske det inte längre är så självklart att det var Bert &co, eller vad tycker ni? Lämnar Aragorns kommentar frågan öppen?

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre aug 12, 2005 4:08 pm 
Östring
Användarvisningsbild

Om det nu var Bill Ormbunke och hans anhang som vandaliserade hobernas rum, hur kommer det sig då att Smörblomma och hans arbetare inte stoppade dem? Om det hade varit nazgulerna hade det varit förståeligt, men inte nu. Står det något i boken om hur de tog sig in (kanske via ett fönster)?

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör aug 20, 2005 10:04 am 
Dúnadan

Bröt upp fönstret och klättrade in skulle jag tro. De hobbitanpassade rummen låg ju på bottenvåningen. Står det inte i texten att fönstren stod påå vid gavel?

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor sep 08, 2005 4:08 pm 
Uruk
Användarvisningsbild

Citera:
De har ju inte sina svärd för att slåss med.

Vad har du för grund för ett påstående som detta? Att dom bar svärd beskrivs på flera ställen i böckerna, och även om dom främst verkade genom att sprida skräck och fruktan, så finns det vad jag vet inget som styrker ovanstående.. Man kan ju utgå från att det fanns tillfällen då dom inte enbart kunde kuva fienden med fruktan (tex. när dom mötte folk av alvsläktet) och även när dom red ensamma eller i mindre grupper och var involverade i större sammandrabbningar. Att dom använder fysiska vapen för att slåss, visar ju dels anfallet på Frodo på Väderklint men även:

"Ringwraith, Lord of the Nazgûl, he had many weapons.." LoTR

"Lord of the Nazgûl.. A great black mace he wielded." LoTR

"Out of the wreck rose the Black Rider, tall and threatening, towering above her. With a cry of hatred that stung the very ears like venom he let fall his mace.." LoTR

"Still Minas Tirith endured after the days of Eärnur, son of Eärnil, and the last King of Gondor. He it was that rode alone to the gates of Minas Morgul to meet the challenge of the Morgul-lord; and he met him in single combat" The Silmarillion

Detta tyder på att dom även hade andra vapen (förutom terror):
"..Moreover, their chief weapon was terror." Unfinished Tales.

Att dom för övrigt skulle springa runt med svärd utan att ha för avsikt att använda dom verkar absurt:

"In their white faces burned keen and merciless eyes; under their mantles were long grey robes; upon their grey hairs were helms of silver; in their haggard hands were swords of steel.." LoTR

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 39 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]