Tolkiens Arda – Sveriges stora Tolkienforum

Välkommen till Sveriges stora Tolkienforum! Klicka här för att gå till förstasidan.
Aktuellt datum och tid: tor jul 30, 2026 3:02 am

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]

Ny tråd Svara på tråd  [ 60 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån mar 07, 2005 10:39 am 
Creator of stars
Användarvisningsbild

Den som är så rolig! :D

And a new day will dawn for those who stand long
And the forests will echo with laughter

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån mar 07, 2005 11:46 am 
Maia
Användarvisningsbild

Ja, det står i appendixet att han inte var så intresserad av kvinnor, plus att han aldrig gifte sig. Lite lustigt att det står det, eftersom han inte var såå gammal när han dog. Fem år äldre än Faramir, som ju gifte sig med Éowyn. Det tycker jag antyder på något sätt att han aldrig ens planerade det. Lite svårt att få arvingar, dock...

Personligen tror jag gärna att det skulle blixtrat och dundrat runt ett eventuellt äktenskap mellan Boromir och Éowyn. Hon skulle nog satt honom på sin plats, och han skulle förstått att kvinnor inte alltid är svaga. Och hon skulle få behållt lite av sitt humör och inte blivit så blid... Jag gillar idén skarpt!

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån mar 07, 2005 2:11 pm 
Sinda
Användarvisningsbild

Túrin Turambar skrev:
Jag håller inte med det Aderyn sa om att Boromir skulle ha valt bort Gondor för två hobbitar. Det skulle han aldrig ha gjort. Jag tror att det på det hela taget skulle vara nästan omöjligt att få honom att gå någon annanstans än till Minas Tirith.

Jag tror att om Boromir hade varit lite starkare (så att hans galenskap inträffat senare) att han mycket väl kunde tänke sig att följa/guida två hobbitar till Mordor. Så länge Frodo hade ringen skulle den nog påverka Boromir mer än hans hemlängtan till Minas Tirith. Frågan är då bara när galenskapen skulle ha slagit till...

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån mar 07, 2005 9:13 pm 
Master of Doom

Jag syftade mer på jakten efter Merry och Pippin.

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön mar 13, 2005 9:29 am 
Maia

Skulle situationen varit att Merry och Pippin blivit kidnappade och att Boromir inte kunde försvara dem tillräckligt så tror jag att de skuldkänslor han kände efter sveket mot Frodo skulle räcka för att han skulle följa med till och med Fangorn. Sedan tror jag att han skulle lämnat sällskapet (efter mötet med Gandalf) för att ta sig hem och hjälpa till att försvara Minas Tirith. Kanske hade detta inneburit att Denethor fortfarande var så pass positiv till sinnet att han inte skickat ut sina söner på det sista "självmordsuppdraget" utan faktiskt kunnat undvika sitt eget slut. Tyvärr tror jag aldrig att han hade accepterat att böja sig under Aragorns styre utan det skulle ha resulterat i en ojämn maktkamp (och Denethors död på något annat sätt).

När Eowyn fastnar för Faramir så vet nog ingen av dem något om hans kommande maktställning. Det gör att jag hoppas att hon inte hade valt Boromir av den anledningen åtminstone.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån mar 14, 2005 3:03 pm 
Noldo

Att Eowyn väljer Faramir är väl en bild av att hon mognat, blivit av med sin ilska? hon väljer någon som är lugnare och visare än hon själv inte ngn som är ilsknare och ännu mer obetänksam - om hon nu någonsins ställts inför möjligheten att välja ...
Hon har insett att krig är ett (ursäkta mig) skitgöra, och att det är mycket som bara är stoft och kattguld.
Frågan är vad Boromir kunnat mogna till för insikter? Om han nu fått leva och en ledarposition under Aragorn ...

Women and cats do what they do, men and dogs have no choice ...

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån mar 14, 2005 7:30 pm 
Maia

Jag upplever inte Eowyn som någon person som behöver komma till insikt på det viset utan att hon helt enkelt inte vill bli tilldelad sin framtid utan skapa den själv, vilket jag högaktar henne för. Hon känns inte direkt krigisk utan helt enkelt angelägen om att vara en del av den värld hon lever i. Faramir passar enligt mig henne utmärkt eftersom han verkar vara sådan som låter andra personer komma fram och inte alltid tänker på sig själv i första hand.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån mar 14, 2005 7:39 pm 
Lord of the Mark
Användarvisningsbild

Lingling väldigt intressant frågeställning angående Boromirs eventuella förändring. Jag personligen tror att när hotet väl är avvärjt så kommer Boromir lugna ned sig något och faktiskt börja intressera sig för annat, kvinnor i huvudsak. Eowyn ska han väl dock passa sig för eftersom de två knappast skulle passa ihop. Jag har aningar om att Boromor fortfarande skulle vara en mullig mansgris.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån mar 14, 2005 7:42 pm 
Maia
Användarvisningsbild

Theo: jaså?

"There is no good and evil, there is only power...and those too weak to seek it."
—Voldemort

I never expected that conducting a campaign of organized terrorism would be so morally uplifting.
/Viridian

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån mar 14, 2005 8:30 pm 
Lord of the Mark
Användarvisningsbild

Vad är din åsikt, för eller emot?

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis mar 15, 2005 12:32 pm 
Noldo

Olórin skrev:
Jag upplever inte Eowyn som någon person som behöver komma till insikt på det viset utan att hon helt enkelt inte vill bli tilldelad sin framtid utan skapa den själv, vilket jag högaktar henne för. Hon känns inte direkt krigisk utan helt enkelt angelägen om att vara en del av den värld hon lever i. Faramir passar enligt mig henne utmärkt eftersom han verkar vara sådan som låter andra personer komma fram och inte alltid tänker på sig själv i första hand.

Jo, Eowyn känner sig instängd, men det är inte bara det hon vill ha ära, Grima Ormstunga har bearbetat henne. Hon vill göra bragder eller bli Aragorns drottning, eller både och.
Faktum är ju att hon t o m deserterar, hade hon varit någon annan hade hon troligen blivit landförvisad åtminstone för att hon lämnade sin post.

Tillfrisknad inser hon att det hon strävat efter är inte så mkt värt, och att man kan göra stora verk som kanske aldrig blir omtalade.
Faramir har ett lugn i själen som Boromir inte hade, och är nog som du beskriver mer beredd att älska henne som hon är, har nog helt enkelt mer att ge.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis mar 15, 2005 12:46 pm 
Lord of the Mark
Användarvisningsbild

Lingling skrev:
Faktum är ju att hon t o m deserterar, hade hon varit någon annan hade hon troligen blivit landförvisad åtminstone för att hon lämnade sin post.
Nja inte efter det att hon har dödat Häxmästaren.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis mar 15, 2005 12:51 pm 
Noldo

Théoden Ednew skrev:
Lingling skrev:
Nja inte efter det att hon har dödat Häxmästaren.

Det är det som är den svåra frågan - väger det faktum att hon utför en sådan bragd upp att hon brutit mot sin befälhavares order och övergett sitt folk? Utan bragden hade det väl varit troligare att hon blivit avrättad?

Nu gifter hon sig med Faramir och flyttar till Ithilien, vilket ju också kan ses som en förvisning ;) - fast hon fick nog komma och hälsa på Eomer får vi anta, så förvisning är det inte.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis mar 15, 2005 12:53 pm 
Lord of the Mark
Användarvisningsbild

Om vi ser på vad som händer Beregond som överger sin post för att rädda Faramir så står skaen klar. Hade hon inte dödat häxmästaren hade hon nog fått ett straff men iochmed att hon dödade honom är hon en hjälte.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis mar 15, 2005 1:01 pm 
Noldo

Théoden Ednew skrev:
Om vi ser på vad som händer Beregond som överger sin post för att rädda Faramir så står skaen klar. Hade hon inte dödat häxmästaren hade hon nog fått ett straff men iochmed att hon dödade honom är hon en hjälte.

Sant. Särskilt när det är korrekt korrläst och översatt ...

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 60 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]