Tolkiens Arda – Sveriges stora Tolkienforum

Välkommen till Sveriges stora Tolkienforum! Klicka här för att gå till förstasidan.
Aktuellt datum och tid: tor jul 30, 2026 5:13 pm

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]

Ny tråd Svara på tråd  [ 73 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3, 4, 5  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Rasfrågor
InläggPostat: mån mar 21, 2005 8:33 pm 
Östring

Jag är, vilket inte är alltför häpnadsveckande, mycket intresserad av Tolkiens verk, men har dock bara läst Triologin om härskarringen samt Bilbo. Intresset började, som tur var, innan filmerna släpptes och börjar nu gå över styr. Jag har nämligen åtagit mig att fördjupa mig i hur rasism, eller snarare fördomar eller dylikt, bearbetas i tidigare nämnda trilogi. Till råga på detta kan nämnas att jag gör detta arbete helt på engelska, originalspråket. (såhär efter att ha läst böckerna på engelska kan jag för övrigt konstatera att min nöjda inställning efter att ha läst den svenska översättningen är något bortblåst; detta emedan jag upptäckt originalversionen vara stråt vassare)

Min fråga, vilken jag skulle komma till, är vad Ni anser är Tolkiens sätt att bemöta rasism/fördomar. Det spelar föga roll om ni läst den engelska eller svenska versionen då innehållet, trots vissa "språkskillnader" bör vara någorlunda detsamma; dock vill jag hellst inte ha svar baserade på filmerna, eftersom de visat sig vara ännu sämre än den svenska översättningen av böckerna.

Jag är mycket tacksam för Era synpunkter eller/och referenser till litteratur eller dylikt vilken behandlar just vad jag skrivit.

(det bör tilläggas att jag inte anser Tolkien (eller mig själv) vara rasist; jag är bara intresserad av ämnet, så jag hoppas slippa att bli missuppfattad)

//Per

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån mar 21, 2005 9:48 pm 
Maia

Den här tråden kanske kan hjälpa dig: http://tolkiensarda.se/forum/viewtopic.php?t=1487

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån mar 21, 2005 11:17 pm 
Maia
Användarvisningsbild

Jag är inte så insatt i ämnet, men något jag tycker man ska tänka på i sådana här sammanhang, när man analyserar litteratur som är från en annan tidsperiod. Utvecklingen har gått framåt enormt under det halva århundrade sedan Lord of the Rings först gavs ut, och den nya tekniken med television, datorer och internet har gett oss en betydligt större insikt i och förståelse för andra samhällen. Överhuvudtaget är ämnet rasism mer utvecklat och mer känsligt än någonsin förr, och mycket av det vi reagerar på idag skulle inte ses som främlingshat för 50 år sedan. Generellt sett tror jag att det man ofta tror är rasism förr i tiden helt enkelt är okunnighet.

Var och om detta passar in i ditt projekt vet jag inte eftersom det är ett generellt påstående från mig.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån mar 21, 2005 11:31 pm 
Östring

Självfallet! Det var dock bra att du påminde mig om detta. Det är klart att det har betydelse.

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis mar 22, 2005 1:47 am 
Maia
Användarvisningsbild

Vad är det för "rasism" det tjatas om i Tolkiens verk egentligen? Att människor är bättre än orker, eller vad? Låter bara som pk-idioter som vill få uppmärksamhet och försöker hitta rasism i varenda liten grej. Äckel som inte har något bättre för sig...

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis mar 22, 2005 10:26 am 
Östring

Nerloth skrev:
Vad är det för "rasism" det tjatas om i Tolkiens verk egentligen? Att människor är bättre än orker, eller vad? Låter bara som pk-idioter som vill få uppmärksamhet och försöker hitta rasism i varenda liten grej. Äckel som inte har något bättre för sig...

Jag själv anser inte att det förekommer rasistiska budskap, och just ordet 'rasism' inser jag vara illa valt. Vad jag kan komma att tänka på såhär utan att ha boken i handen är alvernas överlägsenhet, som av en svag själ kan tolkas som Tolkens vis att beskriva ett 'ariskt' släkte med rent blod och så vidare. Orchernas, och/eller den onda sidans övertygelse om att det är rätt att kliva över andra kan vara ett annat exempel.

Huruvida jag är ett "äckel som inte har något bättre för sig" eller ej kan diskuteras; dock vill jag inte ha uppmärksamhet, utan hjälp i form av åsikter och tankar, vilket du nu på ett haltande vis har framfört. Tack, jag tror ej att jag behöder din hjälp mer. Någon annan?

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis mar 22, 2005 10:56 am 
Creator of stars
Användarvisningsbild

Jag tror inte Nerloth faktiskt menade dig nu utan de som letar rasism i Tolkiens verk för att ha någonting att gnälla på.

And a new day will dawn for those who stand long
And the forests will echo with laughter

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis mar 22, 2005 1:56 pm 
Maia
Användarvisningsbild

maldin skrev:
Jag själv anser inte att det förekommer rasistiska budskap, och just ordet 'rasism' inser jag vara illa valt. Vad jag kan komma att tänka på såhär utan att ha boken i handen är alvernas överlägsenhet, som av en svag själ kan tolkas som Tolkens vis att beskriva ett 'ariskt' släkte med rent blod och så vidare.

Och det är just en personlig tolkning och ingenting annat. Du skriver själv att det är svaga själar som tolkar det så, vem bryr sig om vad de tycker? Idioti bör inte uppmärksammas.

maldin skrev:
Huruvida jag är ett "äckel som inte har något bättre för sig" eller ej kan diskuteras

Syftade inte på dig, jag syftar på kvällspressjournalister som tror att de okritiserat kan skriva att Tolkien och hans verk är rasism och liknande och bli tagna på allvar.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis mar 22, 2005 4:22 pm 
Östring

Det var som jag trode då, däremot vet jag inte var kvällspressjournalister kommer in i bilden vad gäller min fråga. Jag ursäktar mig om någon blivit stött; jag inser att det är ett känsligt ämne, men just därför är det desto mer intressant att behandla. Har ni några tankar runt det hela utöver att Tolkien som känt inte bör förknippas med rasism eller rasism i meningen att han förespråkade det?

Är mycket tacksam över exempel i någon av böckerna i trilogin, där ni kan peka på någonting som har med saken att göra. Även personliga åsikter är självklart intressanta att ta del av.

Övrigt: du säger att idioti inte bör uppmärksammas. Detta måste jag ha protestera emot. Att inte göra någonting kan vara att göra fel ibland. Mitt syfte med arbetet är att själv, genom sakliga bevis samt resonerande i stället för antaganden, kunna argumentera mot påståenden om Tolkiens felaktigt förmodade inställning. Det jag gör är att motverka "kvällspressjournalister som tror att de okritiserat kan skriva att Tolkien och hans verk är rasism och liknande och bli tagna på allvar."

(har inte mycket till övers för dilletanter som vill förvränga mångt och mycket till det negativa)

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis mar 22, 2005 9:30 pm 
Maia
Användarvisningsbild

Jag förstår faktiskt inte vad du är ute efter. Vi har redan konstaterat att de som tror att Tolkiens verk innehåller rasism gör det av ignorans. De som skriver här är oftast mer eller mindre kunniga i verken och därför hittar du inte dessa fördomar här.

Äsh bäst jag slutar skriva i denna tråden nu, blir bara förvirrad och irriterad.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis mar 22, 2005 9:45 pm 
Östring

Nej, snälla. Jag kan förklara:

Har nyss blivit bekant med någonting som kallas color-coding, vilket sammanfattas ungeffär såhär: "om man stöter på en blond, blåögd vit man, iförd ljusa – ofta blå – kläder sittandes på en vit häst på en solupplyst sommaräng så kan man lugnt dra slutsatsen att hjältedåd ska till att utföras; drakar dräpas, jungfrur räddas. Men om man i stället stöter på en svarthårig, mörkögd svart kvinna, sittandes på en svart häst i ett träsk … ja, ni förstår."

Detta finner man mycket av i Tolkiens verk, se bara alverna, vilka är en överlägseen ras i många aspekter. Dessa kommer från fornnordiskans älvor och flera andra former av samma sak. Jag har svårt att tro att Tolkien spenderade så lång tid som han gjorde på böckerna och formandet av alverna utan en enda tanke bakom det hela. Jag säger dock inte att han försöker förmedla rasism, utan mer att han ville skapa en känsla av mysig skönhet (ungeffär).

Dessutom har vi Sarumans odling av "perfekta livsformer". Detta framställs inte direkt som någonting positivt. Detta kan återfinnas även så nära som Upsala, där man för länge sedan pysslade med rasbiologi. Nazityskland hade på Hitlers tid tankar om den perfekta mannen.

Det jag är ute efter är INTE (<---notera) Tolkiens sätt att prisa rasism. Jag vill veta hur han ställde sig jämtemot det, om man ska utgå från trilogin. Vidare kan nämnas att han, om något, framställer vissa "folks" tro att de har rätt att kliva över andra och dominera vara fel.

Jag vill helt enkelt lära mig själv om detta samt kunna trycka ned de som påstår sig veta att Tolkien var rasist.

Vad jag tror såhär långt är att Tolkien använde sig av detta för att på något vis förverkliga den annars ganska otroliga värld han skapade i böckerna. Grannfejder, rivalitet emellan familjer, folkslag är enligt vissa vad som definierar verklighet. Deet finns inte ett sådant ting som total godhet, en perfekt värld.

Det jag ber om hjälp är exempel, om någon kan komma på något/några, vilka kan ha betydelse i min lilla undersökning. Synpunkter om varför Tolkien gjorde orkerna svarta och grova, eller alverna ljushyade och vackra mottages gärna.

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis mar 22, 2005 9:54 pm 
Redaktionen

Nerloth skrev:
Jag förstår faktiskt inte vad du är ute efter. Vi har redan konstaterat att de som tror att Tolkiens verk innehåller rasism gör det av ignorans. De som skriver här är oftast mer eller mindre kunniga i verken och därför hittar du inte dessa fördomar här.

Tja, personligen tycker jag nog att denna diskussion är intressant, även om vi som pålästa och upplysta människor inser att Tolkien inte var rasist, åtminstone inte enligt den gängse defintionen.

Men The Lord of the Rings är inte ett helt oproblematiskt verk, som du (alltså Nerloth) tycks få det till. Tankar som kan uppfattas som rasistiska går att finna, och även om mycket av detta går att förklara rent mytologiskt/geografiskt/kulturellt etc, så innebär inte det att diskussionen är onödig, eller ointressant.

Återkommer med fler tankar...

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis mar 22, 2005 10:05 pm 
Östring

Nja, huruvida diskussionen är onödig kan diskuteras. Det är dokumenterat att tolkien hade sina tankar om demokrati, vilket numera är, av oss i den rikare delen av vårt klot, uppfattat som någonting bra, samt är mer utvecklat nu än då. Däremot kan inte det direkt kopplas till rasism. Däremot är det omöjligt för ett verk att slå igenom riktigt utan att djupare tankar ligger bakom än att skapa en "fin värld" och beskriva ett "spännande äventyr". Det MÅSTE helt enkelt ligga mer bakom det. Särskillt om man, som Tolkien, arbetat så länge med det.

Alverna i sagan om ringen framställs ju som jag sade innan, något överlägsna i många aspekter. Vad hade Tolkien för anledning för detta? Skapandet av den perfekta rasen? Jag tror inte det. Min tanke om det hela är att alverna på något vis symboliserar den övermakt människor, i många fall, söker. Somliga tror på gud, andra har andra medel att stödja sig med. Alverna kan vara någonting åt det hållet?

Jag tycker det är viktigt att diskutera en sådan här fråga eftersom om man inte gör det med en någorlunda objektiv inställning, så kan vilka teorier som hellst växa fram. Att Tolkien är rasist för att han nyttjar gamla motiv och beskriver ondska på ett traditionellt sätt är endast ett vagt påstående, men det är viktigt att framföra en annan teori i sådana fall. Man kan inte bara säga nej och sedan inte följa upp det. Jag försöker följa upp det på mitt lilla vis, och mottager gjärna hjälp. Jag själv är inte den kunnigaste nämligen, även om jag strävar efter att lära mig vad som går.

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis mar 22, 2005 10:09 pm 
Lord of the Mark
Användarvisningsbild

Jag tycker frågan är väldigt intressant och inte minst med tanke på den respekt vi måste hålla för folk som ännu inte läst Tolkiens verk. Man är inte idiot bara för att man är oupplyst.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis mar 22, 2005 10:11 pm 
Östring

Nej, men om man uttalar sig utan att ha läst

Profil Skicka e-post  

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 73 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3, 4, 5  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]